Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.
Mostphotos/Mikael Andersson
Mälarbanan ska byggas ut från två till fyra spår mellan Tomteboda och Ekensbergsvägen, ett komplext bygge där tågen växelvis leds på markspår, i tunnel och tråg.
Utmed de nya spåren i Solna planeras för 1 400 bostäder och 85 000 kvadratmeter kontor.
Men alltihop har försenats kraftigt, nu nämns 2042, som tidigast, kunna vara året då rälsen är färdig och husen kan byggstarta. Men det kan dröja till 2045.
I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.
AIX Arkitekter
Förseningen får nu ytterligare konsekvenser.
Samtliga tre exploatörer, Skanska, Fabege och Humlegården, som Solna stad haft principöverenskommelser och detaljplanerat med sedan 2021, drar sig ur projektet på grund av förseningarna.
– Det är svårt för byggföretagen att ha en så lång tidshorisont, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S).
"Inte seriöst"
Kritiken riktas åt annat håll.
– Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela stockholmsregionens utveckling.
Är du orolig för att det blir svårt att hitta andra som vill bygga?
– Nej. Det som är planerat och förberett kommer att bli av. Det är ett jätteattraktivt område och ett efterlängtat projekt där vi bygger bort barriärer i stadsmiljön. När vi närmar oss byggstart kommer det finnas flera aktörer som vill bygga.
Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år.
Hon säger att Skanska, Fabege och Humlegården kan bli aktuella på nytt. Att de valt att inte förlänga principavtalen med staden betyder att de avsagt sig exklusiviteten till att exploatera och planera ihop med staden.
Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.
Mikael Andersson
Splittar notan
Byggföretagen och Solna ska nu splitta notan för detaljplanearbetet jämnt mellan sig. Det betyder cirka 3,4 miljoner kronor för Solna, en kostnad som annars byggherrarna skulle tagit. Men det handlar inte om någon förgäveskostnad för staden, säger Sara Kukka-Salam.
– Det har lagts ned mycket tid och pengar, men vi kommer att använda materialet och utredningarna behövde göras ändå.
Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.
Mostphotos
Även Trafikverket beklagar förseningarna.
– Det är allt annat än önskvärt läge, säger Erik Lundman, projektchef för Mälarbanan.
Förseningarna förklaras främst av projektets komplexitet, Trafikverket och kommunerna missbedömde tidsåtgången och underskattade svårigheten att få alla nödvändiga tillstånd på plats, menar han.
Som exempel krävdes 25 dispenser bara för att få plats med spår och tunnel i stadsmiljön, säger Erik Lundman, som inte känner igen bilden av att Mälarbanan skulle ha prioriterats ned – tvärtom.
– Det är ett riksintresse för infrastrukturen, det finns inget som är högre på agendan.