Bakgrunden är nya beräkningar som visar att det blir färre bostäder i området än vad man tidigare trott. Därför har Stockholm parkering föreslagit att ett eller två hela våningsplan försvinner från bygget av det nya garaget i Hjorthagen.
– Det innebär att bolaget bygger en något mindre anläggning, så vi kommer att minska några våningsplan nedåt i berget. Mängden berg vi kommer att behöva spränga blir alltså något mindre, skriver bolagets vd Fredrik Söderholm i ett mejl till Mitt i Östermalm.
Ringen markerar bergrummet under Hjorthagen där staden ska bygga ett parkeringsgarage.
Stockholms stad
Stockholm parkering föreslår att det antingen blir 1144 eller 987 platser i garaget. Av dessa alternativ väljer exploateringskontoret den lägre nivån.
"För att minska risken att det byggs fler parkeringsplatser än vad det kommer kunna genomföras parkeringsköp, är därför kontorets förslag att antalet parkeringsplatser i bergrumsgaraget minskas till 987."
Brist på garage på Östermalm
Mitt i har tidigare berättat om utmaningarna med att bygga parkeringsgarage på på Östermalm.
– Östermalm är den stadsdel som har minst antal antal parkeringsplatser i garage, sett till behovet, sa Stockholm parkerings dåvarande vd 2021 när Mitt i berättade att planerna för åtta garage med 1400 platser hade lagts på is.
Samtidigt har den styrande majoriteten en uttalad ambition om att fler bilar ska parkeras i just garage.
– Vi vill att gatan ska användas till annat än långtidsparkering, sa trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) när staden 2024 skulle återuppta dialogen med Statens fastighetsverk om att bygga garage under Armémuseum och Historiska museet.
Att mot bakgrund av detta bygga de 1500 platserna i Hjorthagen, trots en vikande lokal efterfrågan, är dock inte aktuellt.
– Minskningen är kopplad till att parkeringsbehovet från de bostäder som planeras i området minskar. Det finns inte ekonomiska förutsättningar att bygga ett större garage än vad det planerade behovet är, skriver Fredrik Söderholm.
Anders Österberg, ordförande i exploateringsnämnden.
Pekka Pääkkö/Arkivbild
"Riskerar stå outnyttjade"
Inte heller Anders Österberg (S), ordförande i exploateringsnämnden, vill bygga med överskott för att möta en generell efterfrågan på garageplatser.
– Förslaget anpassar antalet parkeringsplatser till behovet i området. Att bygga med ett överskott av platser medför stora kostnader samtidigt som de riskerar att stå outnyttjade i framtiden.
I förslaget ingår också att staden ska kompensera Stockholm parkering med drygt 12,5 miljoner kronor. Detta eftersom Stockholm parkering köpte den aktuella fastigheten av staden till ett pris som var beräknat på att bolaget skulle bygga 1500 parkeringsplatser.