Restaurang Farbror Blå på gratis kaffe varje vardagsmorgon hela månaden ut. Detta görs till förmån för kvinnojouren i kommunen.
– Idén föddes ur det vi kallar för swishkaffe. Att man ska kunna ta en billig kopp kaffe när man är på väg till jobbet, säger Jerker Söderström, en av delägarna på Farbror Blå.
– Det blir även lätt för de som är ute och går med hunden eller barnvagnen att slippa gå in någonstans. Vi ser även att det är de som swishar till kvinnojouren som inte tar en kaffe faktiskt, säger Emma Carlgren, delägare.
Det är kaffeleverantören, Lindvall, som gick med på att ge restaurangen gratis kaffe för denna kampanj som varar mars ut. Det har redan tagits emot på ett positivt sätt från både kaffedrickare och kvinnojouren.
Detta är något som troligen kommer bli återkommande med jämna mellanrum.
– Ja, absolut kan vi tänka oss att göra det här igen, det är ju positivt för alla, säger Emma Carlgren.
Jerker och Emma ligger bakom swishkampanjen.
Jens Kassnert
Blixt från klar himmel
För kvinnojouren kom detta ekonomiska tillskott som en blixt från klar himmel.
– Deras initiativ är fantastiskt och det känns jättebra att de tänker på oss i den här situationen för i normala fall är det vi som behöver arbeta med att värva folk som vill sponsra eller ingå partnerskap med oss, säger Cecilia som är verksamhetschef på kvinnojouren Sigtuna.
Jerker Söderström förklarar att en av anledningarna till att kampanjen ska gynna kvinnojouren är på grund av att de vill stötta lokala viktiga aktörer. Han säger att idrottsklubbar har ett helt annat läge att dra in extrapengar på i form av reklamskyltar eller sponsoravtal på matchkläder och liknande.
Det känns jättebra att de tänker på oss i den här situationen.
– Vi säljer egentligen ett omhändertagande att vi lovar att ta hand om kvinnor som är utsatta för våld så för oss är det svårare, det har de rätt i, säger Cecilia.
Mindre bidrag
Kvinnojouren i Sigtuna fick enligt verksamhetschefen betydligt mycket mindre bidrag från Socialstyrelsen än vad de brukar få vilket i sin tur påverkar verksamheten.
– Så är det för många kvinnojourer just nu, det är kämpigt ekonomiskt och det är tuffa år för oss nu, säger hon.
Bara under det senaste halvåret har fler kvinnor än tidigare vänt sig till kvinnojouren för att få stöd.
– Antalet stödsökande och de som är i vår öppna stödverksamhet ökar. Under hösten hände något och sedan har det fortsatt uppåt.
Vad det beror på är svårt att analysera menar Cecilia men nämner att det kan vara kopplat till saker som världsläget och ekonomin.
Hur mycket pengar kvinnojouren får in under denna kampanj återstår att se och det heller inte bestämt om dessa pengar ska öronmärkas eller vad de kommer att gå till. Det enda som är klart är att ekonomiska bidrag alltid är välkommet.
– Vi har inte hunnit bestämma någonting än då vi precis fick reda på detta men det var jättefint av dem att ha oss i åtanke i den här kampanjen.
Gratis kaffe utanför Farbror blå.
Jens Kassnert