DET HÄR ÄR DEL TVÅ I EN ARTIKELSERIE OM STOCKHOLMARNA OCH KLIMATET. NÄSTA VECKA: BOSTADEN. LÄS DEL ETT HÄR.

De grönmålade kedjehusen ramar in en mysig gård med färg-sprakande­ höstträd och en liten lekplats med rutschkana i mitten.

Framför två av garagen står också något som inte fanns här förra året: en Polestar och enVW ID.4 – två blänkande nya el­bilar. En tredje, av liknande modell är beställd av en granne.

Omställningen från bensin går också ovanligt snabbt i Täby. 24 procent av årets nyregistrerade bilar i kommunen är helt eldrivna, mot 15 procent i hela länet.

Stor diesel-kombi

– Man påverkar varandra ganska mycket där man bor. Här på gården kan alla se vilka val man gör, säger Ullis Petersson, HR-specialist och tvåbarnsmamma.

Hennes make Patrik jobbar inom försäljning och körde fram till i våras en stor diesel-kombi. När avtalet för tjänstebilen gick ut valde han att köpa en helt eldriven modell – inspirerad av en av grannarna.

Femtedel av kostnaden

– Jag gjorde det egentligen inte av klimatskäl. Men när jag såg att jag kunde få en bättre bil till samma pris och med en femtedel av driftkostnaden, då var valet lätt.

https://www.mitti.se/nyheter/elbilar-gar-om-bensindrivna-bilar/repujp!Jwvqt6aPQ8Mtf1Y3sZLNQ/

När Ullis och Patrik flyttade till radhusområdet i Gribbylund våren 2018 hade ingen av dem tankar åt det hållet.

– Jag var helt övertygad om att vi skulle behöva två bilar för att klara hämtningar och lämningar. Men jag hade inte ens kollat upp hur bussarna gick, säger Ullis.

Outhärdlig värme

Det var sommaren 2018 som hon tänkte om. Två månader av extremvärme gjorde det outhärdligt inomhus.

– Innan dess var jag väl som gemene man, lite lagom orolig för klimatet. Men det accelererade verkligen den sommaren, säger Ullis Petersson.

Några månader senare hade hon gjort sig av med sin bensindrivna Skoda och köpt en elcykel med vagn. Den vintern började hon cykelpendla till jobbet i Hallonbergen, 1,4 mil i varje riktning. Och så har hon fortsatt.

Saknar inte bilen

– Det är klart, om det är snöstorm går det ju att ta bussen. Men för det mesta är det bara skönt. Och här inom Täby finns allt på några kilometers avstånd. Det är väldigt sällan jag saknar extrabilen.

I snart tre år har Ullis Petersson drivit nätverket Ett Hållbart Täby, som har 1300 följare på Facebook. Nätverket gör sitt bästa för att sätta press på kommunledningen i klimatfrågorna.

Men det var först 2021 som elbilsrevolutionen startade på allvar i hennes eget grannskap.

– Det är många fler idag som vill prata om klimatfrågor. Man ser att grannarna gör samma sak. Och man känner sig inte som ett ufo som säljer bilen och börjar cykla, säger Ullis.

Inte enda lösningen

För även om övergången till elbilar är ett viktigt steg är det framförallt ändrade transportvanor som behövs, framhåller hon.

– Vi är väl medvetna om att det är en kostnadsfråga och att det inte är den enda lösningen. Man borde kunna ha bilpooler också i ett radhusområde. Och lådcyklar att hyra nere vid Roslagsbanan. Täby är ett ställe där det verkligen skulle kunna funka, säger Ullis Petersson.

https://www.mitti.se/ettsthlm/klimatet-ju-rikare-man-ar-desto-mer-behover-man-backa/repuiC!IOP8nDiMqCETzm2CnWoA/

Elbilsförsäljningen har gått upp 103 procent mot förra året, visar statistiken från branschorganisationen Bil Sweden. I september var 54 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige laddbara, en tredjedel var rena elbilar.

– Mer än varannan bil vi säljer idag är en eldriven Taycan. Det är den modell flest kommer in och frågar efter. Och av SUV:arna vi säljer är nio av tio plugg-in-hybrider, berättar Patrick Mourad, säljledare på Porsche Center Danderyd.

Fler laddplatser

Samma sak hos grannbutiken Ford Hedin Bil.

– Nästan allt som säljs är laddbara bilar. Och det vi säljer mest är den helt eldrivna Mustang Mach-E, säger säljledaren Fredric Lindblom.

Efterfrågan har accelererat det senaste året. Ändrad förmånsbeskattning och höjd bonus för elbilar har spelat in, liksom att nätverket av laddplatser i Stockholmsområdet har byggts ut.

Saknar inte motorljudet

– Det är lite ovant för ett bilmärke som vårt, som har motorsporten i sitt dna. Jag har själv alltid gillat starka bensinbilar, men det har varit lätt att tänka om. Jag saknar inte motorljudet. Det är tyst och skönt, säger Patrick Mourad.

El är redan på god väg att bli det nya normala, menar han.

– Vi är nog den sista generation som vuxit upp med bensinbilar. Min dotter som är fyra år kommer tycka att det är konstigt med en bil som spottar ut avgaser och brummar.

Oroande SUV-ökning

Den snabba takten i omställningen glädjer Per Östborn, projektledare på organisationen Gröna Bilister.

– Det som oroar är att det fortsätter att säljas så många stora SUV:ar. Medelvikten fortsätter att röra sig uppåt. Även om de körs på el tär det på naturresurserna, säger Per Östborn.