Säkerhet, framkomlighet och lastutrymme. Fördelarna med stora bilar i allmänhet – och suv:ar i synnerhet – är många, menar flera innerstadsbor som Mitt i pratat med.
Några är positiva till differentierade avgifter, men inte alla – och inte på det vis som Centerpartiet nu föreslår.
– Vi vill differentiera både parkeringsavgifter och trängselskatter efter vikt, storlek och bränsle, säger Markus Berensson (C), ledamot i trafiknämnden, i en tidigare intervju med Mitt i.
Sofia Cheviakoff: "Jag tycker inte att det ska bli dyrare för större bilar, men det vore ju bra om vi använde kollektivtrafiken mer och bilar mer sällan överlag. Jag försöker tänka på att inte alltid ta bilen. Jag och min son har diskuterat att det kan bli farligare om en suv och en mindre bil krockar. Det är vi medvetna om. Men jag har aldrig känt att det är en ”kapprustning”. Jag tror att många förknippar suv:ar med äventyr och att åka "off road". Vi har en bil i familjen och den måste kunna köra i snö. Jag vill inte fastna med familj och hund och allt".
Pekka Pääkkö
MP positiva
Nuvarande trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) är positiv till centerns förslag, som förutom bränslet även väger in bilarnas tyngd i ekvationen.
– Vi har bett regeringen att se över det här flera gånger, och det är bra att man fortsätter lyfta den här frågan.
Sven Malmberg: "Jag har följt debatten i Paris, där det blivit dyrare att ha större bil. Men förslaget är mindre smart för det drabbar nog främst barnfamiljer och hundägare. Många har nog suv:ar för lastutrymmet. För mig var det i alla fall det som lockade. Men visst har jag märkt att bilar blir större och hört om folk som har svårt att få plats med dem i sitt eget garage. Jag förstår miljöaspekten men det är många saker som påverkar: storleken på däck eller vad man tankar med. Min bil har inte så stora däck till exempel och kan tankas med både bensin och gas".
Pekka Pääkkö
Hur går det då?
– Vi har suttit i olika samverkansgrupper med myndigheter och har både skriftligt och i andra forum gjort det som står i vår makt. Det finns alltid ett motstånd på departementen när lagar ska ändras, och det är tydligt hur nuvarande regering snarar gör det billigare att köra fossilbilar, säger Lars Strömgren
Olle Isaksson: "Det vore bra med höjda avgifter suv:ar Det blir ju trångt på parkeringsplatser med bredare bilar, och de drar mycket drivmedel. Om jag hade bott i stan skulle jag ha en mindre bil. Det är en trend att bilarna blir större, men jag tror inte att folk tänker på det som en ”kapprustning”. Då skulle vi ju köra runt i tanks till slut. Samtidigt är det lätt att svartmåla suv:arna, det är inte bara nackdelar. Många har moderna säkerhetssystem som gör de tryggare och många är laddhybrider som är bra ur miljösynpunkt. För min del var det främst lastutrymmet som gjorde att jag köpte den här".
Pekka Pääkkö
Paris inspirerar
Precis som Centerpartiet menar Lars Strömgren att parkeringslagstiftningen är i behov av en översyn.
– I Stockholm har vi allt att tjäna på att göra transporter smidigare och ytors värde större. Det är inspirerande med städer som vågar testa, som Paris. Ibland krävs det att någon annan går före och visar vägen för att vi ska förstå.
Centerpartiets skrivelse togs upp i trafiknämnden efter denna tidnings pressläggning.
Christina Lindqvist: "Jag kan tycka att det är okej att ha billigare parkering och trängselskatt om man har en bil som enbart drivs på el – det är bränslet som ska styra, inte storleken på bilen. Många här i området har gott om pengar och skaffar en större bil om de behöver, och många har garage för att skydda sina stora bilar".
Johan Sjölund