Flera skolor i Stockholm har haft låga skolresultat under lång tid, trots att de fått mycket resurser. Nu vill Moderaterna införa ett system där skolor som presterar dåligt kan tas över av utbildningsförvaltningen.

I dag kan skolor tvångsförvaltas om de inte sköter sin ekonomi, men det finns ingen liknande åtgärd för skolor som inte klarar sitt kunskapsuppdrag.

– Det finns skolor som år efter år låter många elever lämna utan gymnasiebehörighet. Det är oacceptabelt, säger Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd.

Förstärker segregationen

Han menar att det nuvarande systemet, där skolplatser fördelas efter närhetsprincipen, riskerar att förstärka segregationen när vissa skolor inte fungerar. 

Moderaternas förslag är därför att skolor där minst 30 procent av eleverna under två år i rad inte blir behöriga till gymnasiet ska få en ny, centraliserad ledning. På så sätt ska skolorna kunna få ordning på sina resultat genom att tillföra resurser och byta ut ledningen.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

– Vi lägger i dag väldigt mycket resurser med ganska oklara resultat på det socioekonomiska stödet till alla skolor. Det här skulle vara träffsäkert och hjälpa elever som akut behöver höja sina kunskapsresultat, säger han.

Skolborgarrådet: "Magstarkt"

Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) är kritisk till Moderaternas förslag och menar att det ger en förenklad bild av verkligheten.

– Att dra ett likhetstecken mellan att en stor andel inte klarar skolan och att det är skolledningen det är fel på, det är väldigt magstarkt. Jag vet att rektorer och annan skolpersonal gör ett hästjobb för att ge de här eleverna rätt förutsättningar, säger hon.

"Vi har skolor där resultatet måste höjas och vi lämnar inte dem vind för våg. Vi har många insatser för att stötta skolor med låga resultat," säger skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S).

"Vi har skolor där resultatet måste höjas och vi lämnar inte dem vind för våg. Vi har många insatser för att stötta skolor med låga resultat," säger skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S).

Johannes Äng

Hon lyfter fram faktorer som hög elevomsättning och att många elever har bristande kunskaper i svenska som stora hinder för de drabbade skolorna.

Tidiga insatser

För att möta dessa utmaningar satsar staden bland annat på tidiga insatser i språk och matematik. Man jobbar också efter den nationella insatsen "Kommunal samverkan för bästa skola" (KSBS), som riktar stöd till skolor med låga resultat. Under 2025 kommer tolv skolor i Stockholm att få hjälp via modellen.

Samtidigt försvarar skolborgarrådet det socioekonomiska stödet, som Moderaterna vill minska.

– Vi vet att det här är resurser som verkligen behövs på skolorna, säger hon.