SL:s pilotprojekt med spärrlös tunnelbana på station Näckrosen har nu pågått i en månad.
Om det ökat fusket eller ej, och om fler reser med tunnelbanan som en effekt av försöket?
Sådana analyser dröjer till i vår. Till grund ska statistik från biljettkontroller på Näckrosen och närliggande delar av tunnelbanenätet mätas liksom biljettförsäljning och antalet in- och utpassager från stationen.
Tunt i kassan
Nils Månsson hör till de som tar tuben härifrån nästan dagligen.
– Jag tycker det har blivit smidigare. Men man hoppas ju att folk blippar sina biljetter ändå, annars är ju risken att det ser ut som att resandet minskar. Då kanske utbudet försämras, säger han.
Att folk fuskåker mer än förr, tja, det kanske man kan räkna med, säger Nils.
– Men det känns som att biljettkontrollerna ökat, jag har inte märkt det just här, men generellt.
Jag brukar sälja biljetter för 2 000-3 000 kronor här under ett pass, nu är det få som köper. Det går in hundra eller några hundra kronor.
Mitt i får en pratstund med en medarbetare i biljettluckan som skakar på huvudet när piloten ska recenseras.
Hen uppger att väldigt många passerar spärrarna utan att blippa. Det är svårt att veta om de saknar biljett, säger medarbetaren, som dock anser att en sak talar sitt tydliga språk:
– Jag brukar sälja biljetter för 2 000-3 000 kronor här under ett pass, nu är det få som köper. Det går in hundra eller några hundra kronor.
Fritt fram sedan 16 december.
Anna Wachenfeldt
Hälften positiva
Inför försöket gjordes en enkät med 400 resenärer för att få en bild av allmänhetens attityd till öppna spärrar.
Knappt hälften var positiva och en fjärdedel var negativa, enligt SL.
– Vi kommer göra en uppföljande undersökning under tiden piloten pågår, men kommer vänta tills i vår då resenärerna har fått "känna på" den spärrfria miljön lite längre, uppger Sophie Gunnarsson, presskommunikatör hos SL.