JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Hälften av resenärerna positiva till spärrfritt

"Smidigt utan spärrar", anse Nils Månsson som tar tuben i stort sett dagligen från Näckrosen.

"Smidigt utan spärrar", anse Nils Månsson som tar tuben i stort sett dagligen från Näckrosen.

Anna Wachenfeldt

20250116074101
20250114144220
2025-01-16
07:41

En månad med öppna spärrar på Näckrosen – hur går det?

– Jag tycker det blivit smidigare, säger resenären Nils Månsson.

Men i biljettkassan ekar det tomt.

SL:s pilotprojekt med spärrlös tunnelbana på station Näckrosen har nu pågått i en månad.

Om det ökat fusket eller ej, och om fler reser med tunnelbanan som en effekt av försöket?

Sådana analyser dröjer till i vår. Till grund ska statistik från biljettkontroller på Näckrosen och närliggande delar av tunnelbanenätet mätas liksom biljettförsäljning och antalet in- och utpassager från stationen.

Tunt i kassan

Nils Månsson hör till de som tar tuben härifrån nästan dagligen.

– Jag tycker det har blivit smidigare. Men man hoppas ju att folk blippar sina biljetter ändå, annars är ju risken att det ser ut som att resandet minskar. Då kanske utbudet försämras, säger han.

Att folk fuskåker mer än förr, tja, det kanske man kan räkna med, säger Nils.

– Men det känns som att biljettkontrollerna ökat, jag har inte märkt det just här, men generellt.

Jag brukar sälja biljetter för 2 000-3 000 kronor här under ett pass, nu är det få som köper. Det går in hundra eller några hundra kronor.

Mitt i får en pratstund med en medarbetare i biljettluckan som skakar på huvudet när piloten ska recenseras.

Hen uppger att väldigt många passerar spärrarna utan att blippa. Det är svårt att veta om de saknar biljett, säger medarbetaren, som dock anser att en sak talar sitt tydliga språk:

– Jag brukar sälja biljetter för 2 000-3 000 kronor här under ett pass, nu är det få som köper. Det går in hundra eller några hundra kronor.

Fritt fram sedan 16 december.

Fritt fram sedan 16 december.

Anna Wachenfeldt

Hälften positiva

Inför försöket gjordes en enkät med 400 resenärer för att få en bild av allmänhetens attityd till öppna spärrar.

Knappt hälften var positiva och en fjärdedel var negativa, enligt SL.

– Vi kommer göra en uppföljande undersökning under tiden piloten pågår, men kommer vänta tills i vår då resenärerna har fått "känna på" den spärrfria miljön lite längre, uppger Sophie Gunnarsson, presskommunikatör hos SL.

AnnaWachenfeldt
08-550 551 51

Senaste nyheterna

Rymlingarna Juaco och Chai är nu hemma.

Rymlingarna Juaco och Chai är nu hemma.

Privat

Exotiska fåglar rymde på T-centralen – nu tackar ägaren för all hjälp

Nyheter

Fåglarna kunde fångas in ✔ Ägaren tackar SL ✔ "Alla hjälptes åt"

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Louise Kristoffersson

Ny ungdomsfestival på lördag

Nyheter

✔ Alla får chansen att dansa, sjunga och skapa bilder ✔ 30-tal epatraktorer i jätteutställning

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Nyheter

Vanligaste felen ✔ Regeringen kritiseras: "Struntar i järnvägsunderhållet" ✔ Så gick det med de 156 rälssprickorna

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

20250402191024
20250402144841
2025-04-02
19:10

Fel på växlar, räls och signalsystem ligger bakom varannat inställt pendeltåg i Stockholm. Regionens politiker kritiserar regeringen för att inte satsa tillräckligt på det eftersatta spårunderhållet.

Det senaste halvåret har sammanlagt 5 060 pendeltågsavgångar ställts in eller körts med kortare tåg än planerat.

I drygt hälften av fallen var orsaken spår- och signalfel, fel på växlar, nedfallna elledningar och liknande – faktorer som ligger utanför SL:s och SJ Stockholmstågs kontroll.

Ett exempel var i vintras när Trafikverket upptäckte 156 sprickor i rälsen söder om Stockholm. Det ledde till att tågen fick köras med sänkt hastighet i ett antal veckor.

I februari var alla sprickorna lagade, meddelar Elin Lindström, på SL:s pressavdelning.

– Vår bild är att Trafikverket verkligen mobiliserade sina resurser för att det skulle prioriteras. Dessutom var vädret gynnsamt. Det går inte att svetsa i minusgrader, så det var tur att vi hade en mild vinter i år, säger hon.

Prioriterar vägunderhåll

Bristande resurser till järnvägsunderhåll är annars ett vanligt tema när regionens politiker ska förklara problemen i pendeltågstrafiken.

När regeringen nyligen presenterade sin infrastrukturbudget inför kommande år och bara ökade anslagen till spårunderhåll med fem procent – samtidigt som vägunderhållet höjdes med 48 procent – protesterade regionstyret ilsket.

– Att regeringen struntar i järnvägens underhållsskuld drabbar Stockholm hårt. Goda förbindelser inom regionen, och mellan Stockholm och övriga landet, är av brett nationellt intresse, säger infrastrukturregionråd Michaela Haga (C).

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, är lika kritisk.

"Drabbar pendeltågsresenärerna"

– De här fem procenten räcker inte på långa vägar för att komma i kapp med det eftersatta spårunderhållet. Det kommer att drabba pendeltågsrenenärerna varje dag under lång tid framöver, säger han.

Företrädare för regeringspartierna har förklarat att det inte går att få ut mer järnvägsunderhåll från Trafikverket, även om budgeten skulle höjas mer.

– Det duger inte som förklaring. Iståfall måste Trafikverkets kapacitet höjas. Det handlar om hur man prioriterar, säger Anton Fendert (MP).

Väder och spårspring

Den näst vanligaste orsaken till inställda pendeltåg är det som SL kallar "yttre omständigheter" – exempelvis olyckor, spårspring och väderrelaterade problem – som förklarar 29 procent av pendeltågsstrulet.

På tredje plats kom vagnbrist, som låg bakom 12 procent av problemen.

Orsaker till inställda pendeltåg

Trafikverket (räls, växlar, signalsystem m m): 51 procent

Yttre omständigheter (olyckor, spårspring, väder): 29 procent

Vagnbrist: 12 procent

Personalbrist: 7 procent

SL: 1 procent

Siffrorna gäller perioden september 2024 - februari 2025.

Källa: Trafikförvaltningen/SL

PetterBeckman
08-550 550 77