JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Här är alla bussarna som bantas på måndag

Det kommer fortfarande att gå att ta sig till Skeppsholmen, trots halverad linjesträckning.

Det kommer fortfarande att gå att ta sig till Skeppsholmen, trots halverad linjesträckning.

Mostphotos

20240813111033
20240812162124
2024-08-13
11:10

Nästa måndag kickar de in – de stora bussneddragningar i innerstan som beslutades i april. Totalt dras trafiken ned med runt 16 procent. Kolla i listan om din buss finns med.

Nedskärningarna görs för att anpassa utbudet till ett kraftigt minskat resande som hängt kvar efter pandemin. Totalt har bussresandet i innerstan minskat med 30 procent sedan 2019.

– Vi har tagit fram en trafiklösning för innerstaden som är anpassad efter ett minskat resande, men som ändå bibehåller ett rimligt utbud för våra resenärer, säger Johan Nordenblank, sektionschef buss- och sjötrafik på trafikförvaltningen.

Här är förändringarna:

Linje 1, 2 och 3: Går under maxtimmen från ca 10 till 8 avgångar, under mellantrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen och under lågtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen. 

Linje 4 och 6: Går under maxtimmen från ca 10 till 8 avgångar.

Linje 50: Går under mellantrafik från ca 12 till 10 avgångar i timmen och under lågtrafik från ca 4 till 2 avgångar i timmen. Ungefär varannan avgång trafikerar endast till Universitetet under hög- och mellantrafik.

Linje 53: Går från ca 4 till 3 avgångar i timmen under mellantrafik.

Linje 54: Förändrad linjesträckning. Ny sträckning blir Reimersholme – Hornsberg via Hornstull – Fridhemsplan – Norra Kungsholmsstrand – Moa Martinsons torg.

Linje 54: tar över delar av 65:ans linjesträckning. Den får också utökade avgångar i högtrafik för att avlasta linje 4 på sträckan Hornstull – Fridhemsplan. Utbudet under högtrafik ökar därför från ca 3 till 6 avgångar i timmen, och under mellantrafik från 4 till 3 avgångar.

Linje 55: Går under mellantrafiken från ca 3 till 2 avgångar i timmen.

Linje 56: Förändrad linjesträckning. Ny sträckning blir Strandbergsgatan – Fridhemsplan – Lilla Essingen. Resenärer till och från Stora Essingen hänvisas till linje 1 eller Tvärbanan. 

Linje 57: Förändrad linjesträckning. Linje 57 tar över linje 54:s befintliga delsträcka Nybroplan – Hjorthagen och kör inte längre sträckan Gustav Adolfs torg – Frösundavik. Ny sträckning blir Norra Hammarbyhamnen (Tullgårdsparken) – Skanstull – Södra station – Slussen – Kungsträdgården – Nybroplan – Hjorthagen. Frösundavik får trafikförsörjning genom nya linjen 501, som kör på sträckan Hallonbergen – Frösundavik via Arenan, Mall of Scandinavia, Solna station och Frösunda. 

I förra veckan ändrade sig dock trafikförvaltningen och beslöt att linjen inom kort åter ska gå vidare från Tullgårdsparken till den befintliga ändhållplatsen Sofia, via kajen vid Norra Hammarbyhamnen. Hur snart det kan ske är inte klart, men uppdraget till Keolis är att lösa det "så snart som möjligt".

Linje 61: Går under högtrafik från ca 6 till 5 avgångar i timmen, under mellantrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen och under lågtrafik 2 avgångar i timmen. 

Linje 65: Linjen får ändrad linjesträckning. Ny linjesträckning Centralstationen (Centralen) – T-Centralen – Skeppsholmen. 

Linje 66: Går under högtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen och under mellantrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen.

Linje 67: Går under högtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen, under mellantrafik från 4 till 2 avgångar. 

Sträckan mellan Östra station och Odenplan får förstärkningsturer under högtrafik för att förstärka och avlasta linje 1, 4 och 6. 

Linje 69: Går under högtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen, under mellantrafik från ca 4 till 2 avgångar i timmen. 

Linje 72: Linjen kommer bara att köra när det är högtrafik, 6 avgångar under förmiddagen och 6 avgångar under eftermiddagen.

Linje 74: Går under högtrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen, under mellantrafik från 4 till 3 avgångar i timmen.

Linje 75: Linjen kommer bara att köra när det är högtrafik, 6 avgångar under förmiddagen och 6 avgångar under eftermiddagen. 

Linje 76: Går under högtrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen i rusningsriktningen, mellantrafik från 4 till 3 avgångar i timmen. 

Linje 77: Går under högtrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen. Linjens trafikeringstider ändras till kl. 06.00 – 09.00 och 14.00 – 18.00.

Glädjebeskedet: 57:ans hållplatser längs kajen räddas

SL backar. Buss 57 får tillbaka sina hållplatser längs kajen i Norra Hammarbyhamnen, efter massiva protester från boende. "Vi har tagit till oss av kritiken", säger Claes Keisu på SL.

Beslutet om omsvängningen togs i förra veckan och innebär att 57:an "så snart som möjligt" åter kommer att trafikera hållplatserna Barnängsbryggan, Mjärdgränd och Nätgränd.

Men eftersom beslutet kom så sent hinner SL inte stoppa den redan planerade indragningen, som träder i kraft måndag den 19 augusti.

– Det betyder att trafiken först dras in nästa måndag, men vi har nu gett ett uppdrag till Keolis att så snart som möjligt se till att trafiken återupptas, säger Claes Keisu, presschef på SL.

Hur länge det dröjer kan han inte säga.

”Så fort det går”

– Keolis behöver nu göra en ny planering av omloppet och bussförarnas scheman. Uppdraget är att det ska göras så fort det går, säger Claes Keisu.

Varför svänger ni?

– Vi har tagit till oss av kritiken och förstått att den här bussen behövs.

"Tagit sitt förnuft till fånga"

Kritik som grannar lyft fram mot indragningen av hållplatserna är att många äldre i området är beroende av bussen för att ta sig till Skanstull eller vidare in mot stan.

De har även pekat på att nya kvarteret Persikan, med 1 240 lägenheter, växer fram vid ändhållplatsen.

– Det är väldigt glädjande att SL tagit sitt förnuft till fånga. Jag har gått i djup sorg hela sommaren över att det skulle gå åt helvete med bussen, säger grannen Lars-G Holmström.

Frösundavik påverkas inte

Beslutet att dra in 57:ans sträckning till Frösundavik, i andra ändan av linjen, påverkas dock inte av omsvängningen. Frösundaviksborna får nöja sig med den nya busslinjen 501 till Hallonbergen som startar på måndag.

Varför kunde ni inte ändra er där också?

– Det blir samma där som på övriga linjer som påverkas. Alla som får förändringar i trafikutbudet tycker det är en försämring, det är vi medvetna om. Men det här handlar om att vi måste rätta mun efter matsäcken, säger Claes Keisu.

Lättnad för Lidingö

För två busslinjer på Lidingö, 203 och 225, blir det ändå en förbättring jämfört med tidigare beslut. Båda skulle fått neddragna turer, men dessa förändringar kommer inte att genomföras, meddelar SL.

Buss 57.

Buss 57.

Mostphotos

SL svänger – 57:ans hållplatser räddas

Kritiken blev för mycket för SL ✔ Kommer tillbaka "så snart som möjligt"

Fler förändringar i busstrafiken

Från och med den 19 augusti går det att kliva på och blippa biljetten i alla dörrar på samtliga blå stombussar i innerstan, linje 1, 2, 3, 4 och 6. Hittills har möjligheten bara funnits på 4:an.

Från och med samma datum tas den nya, tillfälliga terminalen på Stadsgårdskajen för Nacka- och Värmdöbussarna i bruk, vilket innebär flera hundra meter längre promenad för resenärerna.

Källa: SL

PetterBeckman
08-550 550 77
KarlMeyer von Bremen
08-550 551 58

Senaste nyheterna

Soulie Savander, Sofie Skogaby, Sari Häkkinen och Ann-Sofie Tedblad jobbar med Äldrelotsen.

Soulie Savander, Sofie Skogaby, Sari Häkkinen och Ann-Sofie Tedblad jobbar med Äldrelotsen.

Upplands Väsby kommun

De har svarat på 18 000 samtal från äldre Väsbybor

Nyheter

Ny service blivit poppis hos Väsbys äldre ✔ Äldrelotsen svarar på silverrävarnas frågor ✔ 18 000 samtal första året

Morgan Hulth, 55, kom till Eolshälls pojkhem när han var 14 år. Han rymde som 17-åring, svårt traumatiserad.

Morgan Hulth, 55, kom till Eolshälls pojkhem när han var 14 år. Han rymde som 17-åring, svårt traumatiserad.

Privat/Märta Lefvert

Morgan bodde på Eolshäll – fått nytt hopp på upprättelse

Nyheter

Sviterna efter åren vid pojkhemmet finns kvar ✔️ ”Jag blev sexuellt utnyttjad i minst två år”

Oppositionsborgarrådet Jan Jönsson (L) vid ankaret som är ett minnesmärke över pojkarna som utsattes för övergrepp vid pojkhemmet i Eolshäll.

Oppositionsborgarrådet Jan Jönsson (L) vid ankaret som är ett minnesmärke över pojkarna som utsattes för övergrepp vid pojkhemmet i Eolshäll.

Märta Lefvert

Dokument visar: Staden hade ansvar för ökända pojkhemmet

Nyheter

Jan Jönsson (L) hittade papper som ”inte fanns” ✔ Nytt krav på utredning

Dokument visar på stadens ansvar för beryktade pojkhemmet

Oppositionsborgarrådet Jan Jönsson (L) vid ankaret som är ett minnesmärke över pojkarna som utsattes för övergrepp vid pojkhemmet i Eolshäll.

Oppositionsborgarrådet Jan Jönsson (L) vid ankaret som är ett minnesmärke över pojkarna som utsattes för övergrepp vid pojkhemmet i Eolshäll.

Märta Lefvert

20250313080232
20250313081142
2025-03-13
08:02
2025-03-13 08:11

Stockholms stad hade tillsynsansvar för de pojkar som bodde vid Eolshälls pojkhem och som utsattes för grova sexuella övergrepp. Det framgår av dokument som Liberalerna letat fram. Staden bidrog också med hundratusentals kronor till verksamheten ända fram till 1989.

När Göthe Ohlsson drev sitt pojkhem i Eolshäll hyllades han för sina insatser för "ungdomar på glid". Numera vet man att han utsatte dem för svåra sexuella övergrepp. Han tog formellt över pojkhemmet 1977 och drev det till 1990.

Liberalerna, med oppositionsborgarrådet Jan Jönsson i spetsen, har länge krävt att Stockholms stad ska ta sitt ansvar för det som hände, men har mött motstånd. I juni 2024 slog den rödgröna majoriteten fast att det inte går att klarlägga om Stockholms stad hade tillsynsansvar för pojkarna i Eolshäll. För lång till har förflutit för att det ska gå att utreda, resonerade man.

"Det är snart 50 år sedan, det finns inget underlag kvar och få som kan vittna om hur det var", sa socialborgarrådet Alexander Ojanne (S) i Mitt i då.

Grävde i Stadsarkivet

Men nu har Liberalerna grävt i Stadsarkivet. Där har de hittat dokument som visar att staden hade tillsynsansvar åtminstone från 1982. I ett beslut om riktlinjer som tas upp i socialnämnden den 9 september 1982 står att placeringar av ungdomar under 18 år vid Eolshäll ska anmälas till familjevårdssektionen. "Bedöms placeringen lämplig övergår betalnings-och tillsynsansvar till familjevårdssektionen efter beslut i distriktsnämnd om placering", står det.

Dessutom ska verksamheten vid Eolshäll inspekteras minst ett par gånger per år, enligt beslutet 1982. Ändå kunde övergreppen fortsätta.

– Stadens styre hävdade att inget fanns att gräva fram men det tog oss bara några veckor att hitta detta, konstaterar Jan Jönsson när Mitt i träffar honom vid Eolshäll en kulen marsmorgon.

”Tillägnas barnen på pojkhemmet Eolshäll åren 1977–1990”. står det på den slitna plaketten på ankaret vid vattnet i Eolshäll. På höjden ovanför ligger det före detta pojkhememt.

”Tillägnas barnen på pojkhemmet Eolshäll åren 1977–1990”. står det på den slitna plaketten på ankaret vid vattnet i Eolshäll. På höjden ovanför ligger det före detta pojkhememt.

Märta Lefvert

Vill ge upprättelse

Vi ses vid Mälaren, vid det stora järnankare där en plakett sitter fastskruvad, till minne av de pojkar som led under Göthe Olssons våld. I dag är de vuxna och många av dem gamla. Att ge dem upprättelse är en av Jan Jönssons drivkrafter, att förebygga en annan.

Det tog oss bara några veckor att hitta detta.

– Jag har träffat flera av dem och de har berättat hur de fått sina liv förstörda. De har inte vågat prata om det här förrän sent i livet, när DN började sin granskning. Och det som försiggick då inträffar än i dag, i samhällets vård av unga. Om vi inte tar ansvar för det historiska – hur ska vi då kunna ta ansvar för det som händer i dag? säger han.

Jan Jönsson blev skakad av det de numera vuxna männen berättade gör honom om övergreppen de utsattes för vid Eolshäll. Det är en av drivkrafterna bakom hans engagemang i frågan.

Jan Jönsson blev skakad av det de numera vuxna männen berättade gör honom om övergreppen de utsattes för vid Eolshäll. Det är en av drivkrafterna bakom hans engagemang i frågan.

Märta Lefvert

På höjden ovanför Mälaren ligger det gula stenhuset där pojkhemmet låg. Liberalerna kräver nu återigen att Stockholms stad på djupet utreder stadens ansvar för missförhållandena där, vilket skulle kunna mynna ut i att männen får ersättning.

De dokument Liberalerna hittat visar att höga politiker tidigt hade tvivel om verksamheten. "Broder! Det har krånglat till sig med Göthe Olssons verksamhet ute vid Eolshäll. Det sägs både det ena och det andra", börjar ett brev från socialborgarrådet Mats Hulth (S) till socialdirektören Georg Svahn 1978, där Hulth vill att man "försöker reda ut situationen".

Hotade personal

Andra dokument visar att Göthe Olsson vägrat låta socialförvaltningen göra besök, hotat socialsekreterare och vägrat lämna ut redovisningshandlingar. Ändå gav staden bidrag till verksamheten åtminstone fram till 1989 – cirka 100 00 kronor årligen enligt resultaträkningar som Liberalerna hittat. 1980 beviljade skolförvaltningen medel för löner till en fritidsassistent och en elevassistent vid Eolshäll.

Det går inte att blunda för Stockholms stad inblandning i pojkhemmet, trots många varningssignaler och trots att skolpersonal och andra slog larm, menar Jan Jönsson.

– Vi kommer att lägga en motion om att staden borde göra en gedigen undersökning, gärna med hjälp av en extern person, kanske en forskare. Vi bidrar gärna med vår dokumentation, säger han.

Hoppet om upprättelse väcks igen

Många som bodde i pojkhemmet i Eolshäll tog skada för livet. Nu har hoppet om att få upprättelse väckts igen.

Övergreppen vid Eolshälls pojkhem ligger decennier tillbaka i tiden. Men de som drabbades lever fortfarande med fysiska och psykiska sviter. En av dem är Morgan Hulth, 55. Han kom till Eolshäll 1984, 14 år gammal. Det fanns alkoholproblem i hemmet i skånska Bjuv och socialförvaltningen där menade att Eolshälls pojkhem var en bra plats för honom.

– Vi kallades killar på glid men det var när jag kom till Eolshäll som de stora problemen började. Jag blev sexuellt utnyttjad i minst två år. Jag kan fortfarande inte gå på toa på ett normalt sätt, säger Morgan Hulth, som rymde tillbaka till Skåne när han var 17 år.

Förra våren blev han djupt besviken över Stockholms stads besked att man inte skulle utreda stadens ansvar för övergreppen. Nu är han "djupt tacksam" över att Liberalerna grävt vidare.

– Vi som var utsatta har hela tiden hävdat att Stockholms stad haft ansvar, men inte tagit det. Jag såg aldrig någon socialassistent från Stockholm där, trots att de skulle göra tillsyner. Från Bjuv kom en person en gång, säger Morgan Hulth.

Dubbla käftsmällar

Mikael, 60, bodde i pojkhemmet 1976–1981. Han var 13 år när han kom dit och blev svårt utnyttjad av Göthe Ohlsson. Det satte djupa spår.

– Jag är fullblodsalkoholist och har varit knarkare också, berättar han.

Liksom andra pojkar från Eolshäll fick Mikael avslag på sin begäran om skadestånd i upprättelseututredningen, som tillsattes 2011 och som gällde barn som utsatts för vanvård 1920–1980. Orsaken var att det stod att han var inackorderad, och inte tvångsvårdad.

Det kändes som "dubbla käftsmällar" för Mikael.

Han tycker att det är bra att Liberalerna fortsätter att driva frågan om Eolshäll, både för att de drabbade ska kunna få ersättning och för att det är viktigt att kasta ljus över missförhållandena.

– Allt som görs för att det här inte ska hända igen måste göras, säger han.

Jag såg aldrig någon socialassistent.

Röda Korset gav ersättning

Röda Korset stödde pojkhemmet vid Eolshäll genom ”Intresseföreningen Svenska Röda Korset-MY”, som man bildade ihop med Göthe Ohlsson 1979.

Efter Dagens Nyheters granskning 2023 lät Röda Korset göra en extern utredning om sitt agerande. Resultatet blev att de fyra män som berättade om övergreppen i DN fick 100 000 kronor var.

Enligt Röda Korset utredare hade Stockholms stad tillsynsansvar för ungdomarna, även om de placerats vid Eolshäll av andra kommuner. Enligt Liberalerna har staden inte fullt ut tagit del av denna utredning.

Källa: Liberalerna/Röda Korset/DN

Morgan Hulth, 55, kom till Eolshälls pojkhem när han var 14 år. Han rymde som 17-åring, svårt traumatiserad.

Morgan Hulth, 55, kom till Eolshälls pojkhem när han var 14 år. Han rymde som 17-åring, svårt traumatiserad.

Privat/Märta Lefvert

Morgan bodde på Eolshäll – fått nytt hopp på upprättelse

Sviterna efter åren vid pojkhemmet finns kvar ✔️ ”Jag blev sexuellt utnyttjad i minst två år”

Norsk modell kan visa vägen

I sin motion kräver Liberalerna att Stockholms stad tillsätter en ansvarsutredning kring pojkhemmet i Eolshäll.

Dessutom vill man att staden utreder hur man kan ge männen ekonomiskt kompensation. Som modell lyfter man fram det "rettferdsvederlag" som finns i Norge. Det är en statlig fond där personer som utsatts för övergrepp av samhället kan söka ersättning.
Liberalerna menar att denna modell bör utredas i Stockholm och Sverige som helhet.

"Som landets största kommun kan och bör Stockholms stad gå före och visa vägen", skriver man.

Källa: Liberalernas motion

MärtaLefvert
08-550 550 82