Nedskärningarna görs för att anpassa utbudet till ett kraftigt minskat resande som hängt kvar efter pandemin. Totalt har bussresandet i innerstan minskat med 30 procent sedan 2019.
– Vi har tagit fram en trafiklösning för innerstaden som är anpassad efter ett minskat resande, men som ändå bibehåller ett rimligt utbud för våra resenärer, säger Johan Nordenblank, sektionschef buss- och sjötrafik på trafikförvaltningen.
Här är förändringarna:
Linje 1, 2 och 3: Går under maxtimmen från ca 10 till 8 avgångar, under mellantrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen och under lågtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen.
Linje 4 och 6: Går under maxtimmen från ca 10 till 8 avgångar.
Linje 50: Går under mellantrafik från ca 12 till 10 avgångar i timmen och under lågtrafik från ca 4 till 2 avgångar i timmen. Ungefär varannan avgång trafikerar endast till Universitetet under hög- och mellantrafik.
Linje 53: Går från ca 4 till 3 avgångar i timmen under mellantrafik.
Linje 54: Förändrad linjesträckning. Ny sträckning blir Reimersholme – Hornsberg via Hornstull – Fridhemsplan – Norra Kungsholmsstrand – Moa Martinsons torg.
Linje 54: tar över delar av 65:ans linjesträckning. Den får också utökade avgångar i högtrafik för att avlasta linje 4 på sträckan Hornstull – Fridhemsplan. Utbudet under högtrafik ökar därför från ca 3 till 6 avgångar i timmen, och under mellantrafik från 4 till 3 avgångar.
Linje 55: Går under mellantrafiken från ca 3 till 2 avgångar i timmen.
Linje 56: Förändrad linjesträckning. Ny sträckning blir Strandbergsgatan – Fridhemsplan – Lilla Essingen. Resenärer till och från Stora Essingen hänvisas till linje 1 eller Tvärbanan.
Linje 57: Förändrad linjesträckning. Linje 57 tar över linje 54:s befintliga delsträcka Nybroplan – Hjorthagen och kör inte längre sträckan Gustav Adolfs torg – Frösundavik. Ny sträckning blir Norra Hammarbyhamnen (Tullgårdsparken) – Skanstull – Södra station – Slussen – Kungsträdgården – Nybroplan – Hjorthagen. Frösundavik får trafikförsörjning genom nya linjen 501, som kör på sträckan Hallonbergen – Frösundavik via Arenan, Mall of Scandinavia, Solna station och Frösunda.
I förra veckan ändrade sig dock trafikförvaltningen och beslöt att linjen inom kort åter ska gå vidare från Tullgårdsparken till den befintliga ändhållplatsen Sofia, via kajen vid Norra Hammarbyhamnen. Hur snart det kan ske är inte klart, men uppdraget till Keolis är att lösa det "så snart som möjligt".
Linje 61: Går under högtrafik från ca 6 till 5 avgångar i timmen, under mellantrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen och under lågtrafik 2 avgångar i timmen.
Linje 65: Linjen får ändrad linjesträckning. Ny linjesträckning Centralstationen (Centralen) – T-Centralen – Skeppsholmen.
Linje 66: Går under högtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen och under mellantrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen.
Linje 67: Går under högtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen, under mellantrafik från 4 till 2 avgångar.
Sträckan mellan Östra station och Odenplan får förstärkningsturer under högtrafik för att förstärka och avlasta linje 1, 4 och 6.
Linje 69: Går under högtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen, under mellantrafik från ca 4 till 2 avgångar i timmen.
Linje 72: Linjen kommer bara att köra när det är högtrafik, 6 avgångar under förmiddagen och 6 avgångar under eftermiddagen.
Linje 74: Går under högtrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen, under mellantrafik från 4 till 3 avgångar i timmen.
Linje 75: Linjen kommer bara att köra när det är högtrafik, 6 avgångar under förmiddagen och 6 avgångar under eftermiddagen.
Linje 76: Går under högtrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen i rusningsriktningen, mellantrafik från 4 till 3 avgångar i timmen.
Linje 77: Går under högtrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen. Linjens trafikeringstider ändras till kl. 06.00 – 09.00 och 14.00 – 18.00.
Glädjebeskedet: 57:ans hållplatser längs kajen räddas
SL backar. Buss 57 får tillbaka sina hållplatser längs kajen i Norra Hammarbyhamnen, efter massiva protester från boende. "Vi har tagit till oss av kritiken", säger Claes Keisu på SL.
Beslutet om omsvängningen togs i förra veckan och innebär att 57:an "så snart som möjligt" åter kommer att trafikera hållplatserna Barnängsbryggan, Mjärdgränd och Nätgränd.
Men eftersom beslutet kom så sent hinner SL inte stoppa den redan planerade indragningen, som träder i kraft måndag den 19 augusti.
– Det betyder att trafiken först dras in nästa måndag, men vi har nu gett ett uppdrag till Keolis att så snart som möjligt se till att trafiken återupptas, säger Claes Keisu, presschef på SL.
Hur länge det dröjer kan han inte säga.
”Så fort det går”
– Keolis behöver nu göra en ny planering av omloppet och bussförarnas scheman. Uppdraget är att det ska göras så fort det går, säger Claes Keisu.
Varför svänger ni?
– Vi har tagit till oss av kritiken och förstått att den här bussen behövs.
"Tagit sitt förnuft till fånga"
Kritik som grannar lyft fram mot indragningen av hållplatserna är att många äldre i området är beroende av bussen för att ta sig till Skanstull eller vidare in mot stan.
De har även pekat på att nya kvarteret Persikan, med 1 240 lägenheter, växer fram vid ändhållplatsen.
– Det är väldigt glädjande att SL tagit sitt förnuft till fånga. Jag har gått i djup sorg hela sommaren över att det skulle gå åt helvete med bussen, säger grannen Lars-G Holmström.
Frösundavik påverkas inte
Beslutet att dra in 57:ans sträckning till Frösundavik, i andra ändan av linjen, påverkas dock inte av omsvängningen. Frösundaviksborna får nöja sig med den nya busslinjen 501 till Hallonbergen som startar på måndag.
Varför kunde ni inte ändra er där också?
– Det blir samma där som på övriga linjer som påverkas. Alla som får förändringar i trafikutbudet tycker det är en försämring, det är vi medvetna om. Men det här handlar om att vi måste rätta mun efter matsäcken, säger Claes Keisu.
Lättnad för Lidingö
För två busslinjer på Lidingö, 203 och 225, blir det ändå en förbättring jämfört med tidigare beslut. Båda skulle fått neddragna turer, men dessa förändringar kommer inte att genomföras, meddelar SL.
Buss 57.
Mostphotos