JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Här är Stockholms utebiografer i sommar!

Sommarbion är tillbaka i augusti – för 34:e gången i rad.

Sommarbion är tillbaka i augusti – för 34:e gången i rad.

Pressbild

20240609070231
20240607154247
2024-06-09
07:02

Picknick-vänliga Rålambshovsparken befäster sin ställning som Stockholms ultimata utomhusbiosalong. Men i sommar blir det filmvisningar även på hotelltak och Solvallas travbana.

Säg utomhusbio och de flesta stockholmare tänker kvälls-picknick i Rålis. Och visst blir det filmvisning i parken vid Västerbron i år igen, men redan nästa vecka drar utesäsongen i gång med Stockholms filmfestivals fjärde upplaga av drive in-bio på Solvallas travbana. Under fem kvällar visas nio olika filmer.

– Vi har plockat en bukett av favoriter från olika genrer och passande för drive in står bilen i fokus i flera av filmerna, säger Beatrice Karlsson, programchef.

Bland bilisterna har el- och hybridvarianterna företräde. Och även om bil­entusiasterna är i majoritet ser arrangörerna fler och fler cyklister för varje år.

Men de bilburna har startat en ny trend, berättar Karlsson:

– Förra året den första kvällen började tre bilar tuta efter filmen, ett sätt att klappa händerna som man gör i vanliga fall på bio. Kväll efter kväll försökte besökarna slå rekord i att tuta längre och längre. Sista kvällen höll det på i några minuter.

Sommarbio i Rålis – som vanligt

Stockholms filmfestival står även bakom ­Europas största utomhusbiograf, Sommarbio i Rålis i mitten av augusti. Här får publiken rösta fram fem filmer på temat Soundtrack – vilka är emellertid inte klart än.

– Sommarbio var först i Norden med utomhusbio och nu har det blivit ett stående sommarinslag för många film­älskare. Nytt för i år är vi samarbetar med Eken marknad som är på plats i parken, säger Beatrice Karlsson.

Varje söndag i augusti blir det även Bio under stjärnorna på takterrassen Stockholm under stjärnorna mitt i city.

– Det är gratis inträde, utsikt över Stockholms skyline – en nice grej att avsluta veckan med, helt enkelt, säger Martin Nyholm, marknadskoordinator på Hotel At Six.

– Det brukar vara lång kö på Brunke­bergstorg men var lugn, du kommer in.

Samma månad bjuder Södermalms stadsdelsförvaltning på två rullar i ­Tanto. Precis som i fjol blir det anime ena kvällen och kärlek den andra.

Bergen flyttar till stan

Ett smalare men ändå mycket välbesökt evenemang är Banff Open Air Mountain Film Festival World Tour. Trots namnet håller ­även världens största bergsfilmfestival till i Rålis. Här blir det en rad kortfilmer för alla som gillar bergskultur, skidåkning, klättring och mountainbike.

– Det är lite olika inriktning på ­filmerna, inte bara sport och action utan även natur och kultur, säger arrangören Pelle Aronsson.

I samma park huserar också Big Crowd ­Factory sedan några år. Det är ett gratis tvådagarsevenemang i slutet av juli med eftermiddagshäng, diverse aktiviteter, dj:ar och foodtrucks.

– Vi vill att det ska vara ett lugnt och härligt event med inbjudande känsla. Man ska kunna ta med sig familjen – och även hunden, säger projektledaren Amanda Vilkas.

Utebio i Stockholm i sommar

Drive-In

Solvalla travbana.

12/6: Dirty Dancing kl 18, Drive kl 21.

13/6: The Bodyguard
kl 18, Mad Max kl 21.

14/6: Spirited Away kl 18, Exorcisten kl 21.

15/6: Ung rebell kl 18, Lost High Way kl 21.

16/6: Casablanca
kl 17.30, Drive kl 20.30.

Biljetter: Medlem 260 kr, ordinarie 380 kr, hela bilen 600 kr.

Big Crowd Factory,
utomhusbiofestival
Rålambshovsparken.

26–27 juli: Öppnar kl 15 med olika aktiviteter, bland annat dj:ar. Film­visning runt kl 22. Filmerna presenteras ­ungefär två veckor i förväg. Gratis inträde.

Bio under stjärnorna

Hotel At Six takterrass, Brunkebergstorg 2–4.

4/8: Barbie, kl 19.

11/8: Forrest Gump
(firar 30 år), kl 19.

18/8: Oppenheimer, kl 19.

25/8: The Day After Tomorrow (fyller 20 år),
kl 19. Gratis inträde.


BANFF Open Air Mountain Film Festival World Tour
Rålambshovsparken.

10 augusti: Filmfestival med fokus på berg. Loppmarknad kl 15, filmvisningen börjar kl 21. Gratis inträde.

Sommarbio
Rålambshovsparken.

14–18 augusti: Programmet med både filmer och artister som uppträder på scenen presenteras den
17 juni. Filmvisningen ­startar cirka kl 21. Gratis inträde.

Sommar i Tanto
Drakenbergsparken.

15/8: Det levande slottet (2004), kl 20.30–22.30.

22/8: Fucking Åmål (1998), kl 20.30–22.00. Gratis inträde.

JonasBerge
08-550 550 52

Senaste nyheterna

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

Anders Björklund

Ingen rusning till linje 17:s första skolfrukost

Nyheter

Startade i februari ✔ "Vi kommer fortsätta"

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Nyheter

Skanska, Humlegården och Fabege backar ✔ Det händer nu ✔ Kukka-Salam (S) starkt kritisk: "Inte seriöst skött"

Etta.

Etta.

Mikael Andersson

7-årige John fäller allt motstånd

Nyheter

Redan mästare i jiu-jitsu ✔ Planen: "Jag vill bli bäst i världen"

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

20250315093722
20250314105155
2025-03-15
09:37

Utbyggnaden av Mälarbanan genom Solna har kraftigt försenats – och nu drar sig byggarna ur.

Till råga på det måste Solna betala för bakslaget.

Mälarbanan ska byggas ut från två till fyra spår mellan Tomteboda och Ekensbergsvägen, ett komplext bygge där tågen växelvis leds på markspår, i tunnel och tråg.

Utmed de nya spåren i Solna planeras för 1 400 bostäder och 85 000 kvadratmeter kontor.

Men alltihop har försenats kraftigt, nu nämns 2042, som tidigast, kunna vara året då rälsen är färdig och husen kan byggstarta. Men det kan dröja till 2045.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

AIX Arkitekter

Förseningen får nu ytterligare konsekvenser.

Samtliga tre exploatörer, Skanska, Fabege och Humlegården, som Solna stad haft principöverenskommelser och detaljplanerat med sedan 2021, drar sig ur projektet på grund av förseningarna.

– Det är svårt för byggföretagen att ha en så lång tidshorisont, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S).

"Inte seriöst"

Kritiken riktas åt annat håll.

– Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela stockholmsregionens utveckling.

Är du orolig för att det blir svårt att hitta andra som vill bygga?

– Nej. Det som är planerat och förberett kommer att bli av. Det är ett jätteattraktivt område och ett efterlängtat projekt där vi bygger bort barriärer i stadsmiljön. När vi närmar oss byggstart kommer det finnas flera aktörer som vill bygga.

Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år.

Hon säger att Skanska, Fabege och Humlegården kan bli aktuella på nytt. Att de valt att inte förlänga principavtalen med staden betyder att de avsagt sig exklusiviteten till att exploatera och planera ihop med staden.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Mikael Andersson

Splittar notan

Byggföretagen och Solna ska nu splitta notan för detaljplanearbetet jämnt mellan sig. Det betyder cirka 3,4 miljoner kronor för Solna, en kostnad som annars byggherrarna skulle tagit. Men det handlar inte om någon förgäveskostnad för staden, säger Sara Kukka-Salam.

– Det har lagts ned mycket tid och pengar, men vi kommer att använda materialet och utredningarna behövde göras ändå.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mostphotos

Även Trafikverket beklagar förseningarna.

– Det är allt annat än önskvärt läge, säger Erik Lundman, projektchef för Mälarbanan.

Förseningarna förklaras främst av projektets komplexitet, Trafikverket och kommunerna missbedömde tidsåtgången och underskattade svårigheten att få alla nödvändiga tillstånd på plats, menar han.

Som exempel krävdes 25 dispenser bara för att få plats med spår och tunnel i stadsmiljön, säger Erik Lundman, som inte känner igen bilden av att Mälarbanan skulle ha prioriterats ned – tvärtom.

– Det är ett riksintresse för infrastrukturen, det finns inget som är högre på agendan. 

Så byggs spåren ut i Solna

Vad? Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår. En ny pendeltågsstation är tänkt att anläggas intill Huvudstagatan.

Hur? Mellan Ekensbergsvägen och Frösundaleden förläggs järnvägen i så kallade tråg. På sträckan Frösundaleden-korsningen Nybodagatan/Ankdammsgatan omsluts spåren av en 25 meter bred och åtta meter hög kapsel i marknivå.

När? Efter en lång byggpaus återupptas de fysiska arbetena under 2026. Tidsplanen är nu färdiga spår 2042-2045.

Källa: Trafikverket, Solna stad

AnnaWachenfeldt
08-550 551 51