– Ni är bjudna hem till Tommy och Annikas föräldrar. Ni har tagit på er det snyggaste ni har och ska äta kakor och dricka kaffe. Vi låtsas det, säger Roy Sandgren.
– Ta kopp, ta sked, rör i kopp, ned med kopp, säger han och gestikulerar rörelserna med hela kroppen.
Nästan lite överdrivet. Men det är själva tanken med pantomim, berättar Roy Sandgren för barnen som imiterar hans rörelser.
Steg för steg visar pedagogen Roy Sandgren Tullingegårdens barn hur de ska röra sig. Och så vips! Nu har de koreografin till balett.
Pekka Pääkkö
Vi är på Tullinge fritidsgård som tillfälligt har förvandlats till en repetitionssal. Ett 20-tal barn fick under en eftermiddag förstklassig handledning från pedagoger från Unga Operan när de testade balett.
– Jag har aldrig testat på dans eller så, men det var kul att testa balett, säger 10-åriga Frej Tingsborg från Tullinge.
– Det var jättekul att testa igen. Jag gick på balett när jag var liten och det var ganska kul. Men då var det mycket enklare för då visste man hur man gjorde, säger 10-åriga Ellie Reynolds från Tullingeberg som nu tänker ta upp baletten på nytt.
Tre veckor i orten
Under tre veckor har Unga Operan besökt två fritidsgårdar i Botkyrka: Tullinge och Musikhuset i Norsborg. Då har de bjussat barnen på musikdramatik, balett och opera.
Frej Tingsborg tyckte det bästa med balettbesöket var att få höra hur 100 år gammal musik lät. Ellie Reynolds summerar sina nyvunna lärdomar så här:
– Det var inte jättesvårt att följa stegen som ballerinor gör. Men det var väldigt jobbigt att ha på sig skorna!
Hon berättar att hon har varit på Operan tidigare, då tillsammans med fritidsklubben och då fick hon och de andra barnen klä upp sig i Operans kläder. Att Unga Operan nu kom till dem var nästa steg i ett pågående samarbete mellan Operan och Botkyrka kommun. Det samarbetet hoppas fritidsföreståndaren Sam Rigi kunna utveckla vidare.
I år har Unga Operan varit på Tullingegården och Musikhuset i Norsborg. "det har varit viktigt för att det inte ska spela någon roll var du bor för att kunna prova på", säger fritidsföreståndaren Sam Rigi.
Pekka Pääkkö
– Om allt går bra är tanken att vi ska bilda fler grupper som jobbar ännu tätare med Operan. De kanske kan stå på en scen här i Botkyrka eller på Operans stora scen med musiker och pedagoger därifrån. Det är en dröm vi har, säger han.
Varför vill ni låta barn ta del av kultur på det här sättet?
– De flesta fritidsgårdar och klubbar kör de traditionella aktiviteterna, och det ska inte försvinna. Men jag såg att det fanns brister när det kommer till den kulturella delen. Om barnen får stå på scen tillsammans med någon av de här duktiga pedagogerna så kan vi väcka den nyfikenheten hos dem att fortsätta och kanske påverka barnens framtid.
"Till för alla"
Operans personal stänger inte dörren för möjligheten att låta Botkyrkas barn ta över Operans scen. Däremot ser de ett värde i att både låta barnen komma till byggnaden i Stockholm, likväl som de tar sig till barnens miljöer.
Det var inte bara balett på schemat. Barnen fick också en historielektion i hur baletten kom till. Visste du att det först bara var män som dansade balett?
Pekka Pääkkö
– Vår förhoppning är att det blir lite av båda. Vår verksamhet ska vara till för alla, och i dag finns det en bild av att den inte är det. Så vi jobbar mer med att komma ut så att fler får smaka på det vi har så att barnen åtminstone har en relation till konstformen, säger Christian Jörgensen, projektledare vid Unga Operan.
Både Frej Tingsborg och Ellie Reynolds vill tacka Operan för besöket, och vill skicka med en önskan.
– Det var roligt att de ville komma just hit. De borde komma oftare, säger Ellie Reynolds.