Citybanan öppnade för sju år sedan. På de blanka golven stod tidigare ”bänk-öar” i modern ståldesign. De har nu fått ge upp kampen mot bänkar med mer traditionell look.

Först på Stockholm citys station, därefter på Odenplan.

– De ursprungliga sittplatserna var för få, obekväma, kalla och inte bra ur tillgänglighetssynpunkt, säger Claes Keisu, pressansvarig vid SL.

Älskar att hata

När stationerna öppnade kom klagomål på att sittplatserna var för få.

Till DN sa en uppgiftslämnare att det satt ”folk i drivor på golvet” i väntan på tågen från Stockholm city. En utsänd reporter kom fram till att det inte riktigt var så illa, men att det ibland var väldigt mycket folk på perrongen mellan avgångarna.

Fyra månader efter invigningen av stationerna hade SL fått in 40 klagomål gällande ”för få bänkar på Stockholm city”.

Vad gäller de nya bänkarna har det ännu inte kommit in några synpunkter.

– Men det kommer säkert. Folk älskar att hata SL, säger Claes Keisu.

Fler sittplatser

De (få) resenärer som hört av sig till Mitt i har kallat bytet för ”sorgligt”.

De nya träbänkarna går inte ihop med den moderna formgivningen och står i vägen för brådskande på- och avstigande, menar de.

Men ur tillgänglighetssynpunkt är de nya bättre, menar SL. Det har blivit fler sittplatser, de är högre och har armstöd, vilket underlättar för dem som behöver något att greppa tag i när de ska resa sig.

Tiger still

– Vi är vana vid att det kommer synpunkter på det mesta kring SL:s verksamhet och att majoriteten av dem som hör av sig kommer med kritik. Man brukar ju säga att hälsan tiger still och vi hoppas förstås att de allra flesta ändå ska uppskatta att det kommit fler och bättre sittplatser på Citybanans stationer, säger Claes Keisu.