En kväll öste regnet ner i Högdalen. Örbybon Ann-Christin Thunholm skulle ta 165:an hem och ställde sig under taket vid tunnelbanestationen för att inte bli blöt. När bussen kom skyndade hon sig för att hinna med – men busschauffören hann stänga dörrarna och köra iväg innan hon hann fram.
– Jag ringde kundtjänst och fick en ursäkt, men det byggdes ingen busskur. Det är konstigt att alla andra hållplatser här har tak utom just denna, säger Ann-Christin Thunholm.
I marken sitter orangea stolpar som Ann-Christin trodde var förberedelser inför ett väderskydd.
Men så är inte fallet. Ett väderskydd skulle innebära en säkerhetsrisk, har trafikutövaren Keolis bedömt. Det har hänt att bussar har kört in i busskuren med aktern, skriver SL:s presstjänst i ett mejl till Mitt i.
"Det finns också en risk att någon kläms mellan aktern och kuren, vilket förstås är allvarligt" står det i mejlet.
Flera synpunkter
Placeringen är svår att ändra på, menar SL, eftersom hållplatsen är byggd ovanpå en bro och måste stå på en betongplatta. Det har även nyligen satts upp ett staket där bussen åker ut som gör att den får mindre utrymme att svänga på.
SL skriver vidare att de tar till sig av resenärernas synpunkter och att man försöker hitta en lösning tillsammans med trafikutövaren och staden.
Sedan 2022 har SL fått in 14 synpunkter på hållplatsen. Mitt i har varit i kontakt med ytterligare en person som hört av sig till SL flera gånger.
– Jag brukar gå till en annan hållplats i stället. Vi blir utsatta för blåst, snö och regn utan väderskydd. Jag tycker att det är dåligt av SL att inte göra något åt det, trots felanmälningar. Det är viktigt att man prioriterar förorter, vad ger det annars för budskap till oss som bor här, säger Högdalenbon.
Mitt i skrev i höstas om buss 160:s hållplats på Gullmarsplan som även den saknar väderskydd.