Att Moderaterna i Stockholm är kritiska till Miljöpartiets bussnedskärningar är ingen nyhet. Redan i höstas kunde man se oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) pryda bussarnas baksidor med tummen upp som "bussens bästa vän".

Nu tar partiet nästa steg. På måndag lanserar man en stor annonskampanj på busskurer och digitala skärmar i tunnelbanan under det nypåhittade namnet "Kollektivtrafikpartiet Moderaterna".

Nytt partinamn – iallafall så länge kampanjen pågår.

Nytt partinamn – iallafall så länge kampanjen pågår.

Moderaterna

– Vi tycker att vi har rätten att kalla oss det eftersom vi prioriterar kollektivtrafiken, till skillnad mot dem som styr nu, säger Ida Karlbom, kommunikationchef och kampanjgeneral hos Stockholmsmoderaterna.

Främst i ledet när kampanjen kickas igång i Norra Djugårdsstaden på måndag står migrationsminister Johan Forssell (M) och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M).

Vad har Forssell och Dousa med kollektivtrafiken att göra?

– De är några av våra tyngsta företrädare i Stockholms stad. Johan Forssell är ordförande för M i Stockholm. Även våra rikspolitiker är måna om att Stockholm fungerar, säger Ida Karlbom.

Parallellt med annonskampanjen kommer M-politiker på olika nivåer att stå vid busshållplatser i innerstan där neddragningarna varit särskilt märkbara och dela ut flygblad.

Moderaterna har haft rimstuga. Fler budskap kan komma att dyka upp med kort varsel, enligt kampanjgeneralen Ida Karlbom.

Moderaterna har haft rimstuga. Fler budskap kan komma att dyka upp med kort varsel, enligt kampanjgeneralen Ida Karlbom.

Moderaterna

Målet är att samla in stockholmarnas egna berättelser om hur de drabbats av nedskärningarna. En ny, interaktiv webbsida har skapats där folk kan lägga upp sina vittnesmål.

Det är inte alla politiska frågor som väcker ett sådant här engagemang.

– Det är också nytt, att vi tar hjälp av medborgarna på det sättet. Och man behöver inte vara moderat för att dela med sig av sin berättelse, säger Ida Karlbom.

Blir kollektivtrafiken er stora fråga inför valet 2026?

– Det är inte alla politiska frågor som väcker ett sådant här engagemang. Nedskärningarna vi ser är historiskt stora. Vi kommer absolut att hålla i frågan resten av mandatperioden.

Ida Karlbom, kampanjgeneral hos Moderaterna i Stockholm.

Ida Karlbom, kampanjgeneral hos Moderaterna i Stockholm.

Pressbild

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) avfärdar helt Moderaternas bild av att de skulle satsa mer på kollektivtrafiken.

– Det är ett magstarkt påstående av ett parti som i regeringsställning har tagit bort stödet till kollektivtrafiken och lagt närmare 20 miljarder på att göra fossilbilen billigare. Kollektivtrafiken tappar mot bilen i nästan hela landet på grund av Moderaterna, säger Anton Fendert.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, tycker att M-kampanjen är magstark.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, tycker att M-kampanjen är magstark.

Martin Svensson

Det faktum att M i sin skuggbudget för regionen har lagt en högre summa till SL för att kunna undvika bussnedskärningar kallar han för "ett trixande med siffror".

– De tror att de kan trolla bort en massa kostnadsposter och då är det klart att man kan lägga hur mycket som helst. Men de hade aldrig kunna lägga de budgetarna ifall de hade styrt. Så jag tycker det är svårt att ta deras kritik på allvar, säger Anton Fendert.

Hetaste kandidaten att styra SL-politiken: "Jag kommer att behövas"

Hon medger att förtroendet för SL inte är på topp – men tror att hon kan förändra den känslan.

– Jag är bra på att lyssna, säger Ajda Asgari (MP) som vill bli nytt trafikregionråd efter Anton Fendert.

Miljöpartiets Stockholmsdistrikt är på jakt efter ett nytt trafikregionråd som kan ersätta Anton Fendert, som sade upp sig från jobbet i januari.

Av de två politiker som gått ut med att de kandiderar är Ajda Asgari, en 35-årig lärare från Tyresö, det tveklöst tyngsta namnet.

Hon vikarierar sedan september som ordförande för MP:s partistyrelse på riksnivå – en post som inte syns mycket utåt, men ett bevis på hennes ställning internt.

Hon har varit med och styrt Tyresö under fem år som kommunalråd med ansvar för flera tunga nämnder. Och i regionfullmäktige svingar hon klubban under stormiga debatter som andre vice ordförande.

Nu är hon väldigt taggad på att ta sig an kollektivtrafiken.

"Ett uppdrag för mig"

– Så snart jag fick höra att Anton skulle avgå tänkte jag direkt: det här är ett uppdrag för mig. Här tror jag att jag kan göra nytta. Jag är lyhörd och tror verkligen att jag kan tillföra ny energi, säger Ajda Asgari.

Att jobbet skulle bli tufft är hon medveten om. Under MP:s ledning har SL gjort historiska nedskärningar på busstrafiken och partiet har fått bära ansvaret för den katastrofala pendeltågskrisen 2023.

Andelen stockholmare som tycker att SL-trafiken går att lita på har minskat sedan MP fick ansvaret.

– Det här är en känsla som vi kan förändra genom att lyssna mer på folk. Vi behöver bli bättre på att förklara. Resenärer måste uppleva att kollektivtrafiken tillgodoser deras behov, säger Ajda Asgari.

Många bra saker har beslutats och är på gång inom kollektivtrafiken, menar hon

Extra mycket inför valet

– Men allt vi gör spelar ingen roll om gemene man upplever att det har blivit sämre. Jag är en person som lyssnar och det tror jag kan behövas extra mycket fram till valet, just i kollektivtrafiken.

Konkret vill hon ha betydligt mer dialog med kommunpolitiker runt om i länet kring SL:s prioriteringar.

Idag skickas förslag på trafikförändringar, indragna linjer och nya tidtabeller ut på remiss till tjänstemännen, men det räcker inte, tycker Ajda Asgari.

– Det behövs mer av lokala samråd med kommunpolitikerna som har örat mot rälsen, som träffar medborgare och vet vad som är viktigt i vardagen, säger hon.

Är du beredd på det hårda tonläget i debatten?

– Jag är fullt medveten om den utsatthet som just uppdraget som trafikregionråd för med sig. Det är frågor som påverkar folks vardag, där det är lätt att rikta sin ilska mot den ansvariga. Jag är beredd på det. Och jag vill gärna höra många åsikter. Men om man kan framföra det utan att det blir hatiskt och hotfullt, då är det extremt mycket bättre.

Valet har skjutits upp

Valberedningen ska presentera sin huvudkandidat den 31 mars. Även Lidingöpolitikern Patrik Sandström (MP) har anmält att han ställer upp. Det kan finnas fler som inte har gått ut offentligt.

Valet var först tänkt att ske på årsstämman den 9 mars, men har nu skjutits upp till den 27 april för att medlemmarna ska få mer tid att bekanta sig med kandidaterna.

– Det är en tung post. Nu hinner vi hålla utfrågningar och säkerställa en bättre demokratisk förankring, säger Amelia Printz, ordförande för valberedningen.

Det spelar ingen roll om gemene man upplever att det har blivit sämre.

Tar lektioner i ukulele

Ajda Asgari är 35 år och lärare inom grundsärskola och på mellanstadiet.

Uppvuxen och bosatt i Tyresö.

Aktiv i Miljöpartiet sedan 2008. Mellan 2018 och 2024 kommunalråd i Tyresö med ansvar för arbetsmarknad, socialtjänst och integration.

Sitter i partistyrelsen på riksnivå och vikarierar sedan i september 2024 som ordförande för partiet.

Är andre vice ordförande i Stockholms regionfullmäktige.

Fritidsintressen: Älskar att gå på quiz, har ett stort musikintresse och tar lektioner i ukulele.

Källa: Mitt i

Ajda Asgari (MP), just nu ordförande för partistyrelsen centralt, vill efterträda Anton Fendert som trafikregionråd i Stockholm.

Ajda Asgari (MP), just nu ordförande för partistyrelsen centralt, vill efterträda Anton Fendert som trafikregionråd i Stockholm.

Pressbild, Martin Svensson

Hetaste kandidaten att styra SL-politiken: "Jag kommer att behövas"

Ajda Asgari (MP) vill ha jobbet som trafikregionråd ✔ Redan topposition i partiet ✔ "Tror jag kan förändra känslan"