Det har gått fyra år sedan vi träffade Marianne Wangenheim från Trångsunds hemtjänst. Då var det brinnande pandemi och personalen kämpade med munskydd och visir i sitt redan tajta schema.
Hemtjänsten gick med underskott och dåvarande styret ville sälja ut den kommunala hemtjänsten. Så blev det inte. Beslutet överklagades och visade sig strida mot kommunallagen.
Sedan gick Socialdemokraterna till val på att "stoppa minutjakten i hemtjänsten". Vad har hänt sedan sist?
– Det var inte hänt någonting. När det var pandemi sa politikerna att nu har vi uppmärksammat problemen inom äldrevård, nu ska det till mer personal. Socialdemokraterna lokalt sa att minutschemat skulle bort. Men varken det ena eller det andra har hänt, det är fortfarande exakt likadant, säger Marianne Wangenheim.
"Jobbar med människor"
Hennes vardag är en ständig kamp mot klockan som aldrig går att vinna. Varje minut av dagen är schemalagd.
– Vi börjar vid 07 med ett kort möte. Första besöket kan vara 07.16. Sedan har man kanske tre minuter på sig att ta sig till nästa adress, där ska man vara en kvart. Så fortsätter det, det finns inga marginaler.
Varje dag spricker schemat.
– Vi jobbar ju med människor, inte maskiner. Och det finns inga inplanerade pauser, så när ska man hinna gå på toaletten?
Ersättningen utgår när hon loggar in hos en kund. Om den äldre inte vill ha hjälp utgår ingen ersättning.
– Ibland när man kommer till en kund som ska gå på promenad och det är halt ute eller regnar så kanske kunden inte vill gå ut. Då "sparar" man in 30 minuter, men samtidigt har vi förlorat en halvtimme, eftersom vi inte får betalt om vi inte loggar in, säger Marianne Wangenheim.
Facket: Folk orkar inte längre
Minutschemat är slitsamt för personalen, men det går också ut över de äldre.
– En kvinna fick ont i magen för att personalen hade så bråttom. Hon berättade att hon skulle duscha, men hoppade över det, för att den som kom var så stressad.
Fackförbundet Kommunal vittnar också om att hemtjänstpersonalen är utarbetad.
– Folk blir tröttare och tröttare, det säger våra skyddsombud. Först var det pandemin och sedan det ekonomiska läget med inflationen. Man behöver täcka upp för kollegor som är sjuka eftersom det inte tas in vikarier i den utsträckning som behövs. Det leder till att sjukfrånvaron ökar. Organisationen har varit så slimmad och tajt så länge, och det ger följdeffekter, nu orkar man inte längre, säger Kim Eriksson, ordförande.
Hon säger att man inte sett några förbättringar för hemtjänstpersonalen sedan maktskiftet.
– Våra skyddsombud uttrycker en hopplöshetskänsla. Man önskar att man kunde se tydliga förbättringar, med det gör vi inte.
Marianne Wangenheim delar den känslan.
– Jag är besviken. Nu har halva mandatperioden gått och vi har inte hört att något är på gång. Undrar hur många som röstar på Socialdemokraterna nästa gång. Jag känner mig uppgiven, säger Marianne Wangenheim.