Botkyrka/Salem
Reaktionerna lät sig inte vänta när det stod klart att styret i Region Stockholm vill skrota flera busslinjer i kranskommunerna. Botkyrka och Salem drabbas hårt då samtliga direktbussar till stan kan komma att läggas ner. Enligt regionen är det rimligt eftersom orterna även har pendeltåget.
Men det är helt fel väg att gå, menar Salemsbon Ulrika Nordling.
– Anledningen att jag flyttade hit var för att bussen fanns. Jag jobbar på Kungsholmen och utan bussen skulle det ta en timme och en kvart att ta sig till jobbet. Med bussen tar det 35 minuter, säger hon.
Hundratals namn på ett dygn
Hon har skapat en digital namninsamling för att visa regionens politiker hur viktig den här – och de andra direktbussarna in till stan från Botkyrka – är för många.
På 24 timmar hade hon fått in 350 underskrifter. Nu är den minst tusen fler.
– Jag hoppas det ska ge Salems politiker ett underlag när de skriver sitt remissvar till regionen. Att det här är folkets röst i Salem som vill det här, säger Ulrika Nordling.
Antalet resenärer sjunker
Samtidigt har antalet resenärer som åker direktbussarna sjunkit de senaste åren. I mars 2019 hade buss 745 från Mosshagen (innan den förlängdes till Uttran) i genomsnitt 571 passagerare per dag. Fyra år senare, i mars 2023, var antalet påstigande 443 per dag.
Ulrika Nordling säger att hon har förståelse för att regionen måste spara pengar, men hon anser ändå att det är fel lösning att lägga ner 745:an.
– Det måste finnas andra ställen att spara in på. Just den här bussen i Salem är viktig för det finns egentligen inga andra alternativ än bilen. Sen tror jag att resandet kommer återgå, även om det kommer ta tid. Men då måste man vara uthållig, säger hon.
Ulrika Nordling har satt upp lappar med uppmaningen att rädda busslinjerna vid flera busshållplatser.
Albin Tingstedt
Salempolitiker tar strid mot indragna bussar
Busslinjerna 151, 743 och 745 mot Fridhemsplan hotas av nedläggning när regionen vill spara pengar. Men kommunpolitikerna tänker strida för sina busslinjer, både i Botkyrka och Salem.
– Att enkelt kunna pendla in till stan är en förutsättning för att folk ska vilja bo i Salem, säger Raili Nilsson (C).
Det var i slutet av förra veckan som trafikförvaltningen i Stockholmsregionen presenterade sina förslag på trafikförändringar som ska träda i kraft i december.
Flera förändringar påverkar både Botkyrka och Salem. Kanske mest anmärkningsvärt är planerna på att sluta köra sträckorna som går till och från Fridhemsplan på morgon respektive eftermiddag och kväll: linje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge samt 745 från Uttran genom Salem.
Och reaktionerna lät sig inte vänta.
– 745:an har trafikerat sträckan Salem – Fridhemsplan sedan 2006 och är väl använd av våra pendlare. Det nya kostsamma S-styret i regionen svingar vilt för att försöka få en oansvarig budget i balans, löften till stödpartierna sker på invånarnas bekostnad, säger Rickard Livén, kommunstyrelsens ordförande i Salem.
Rickard Livén (M), kommunstyrelsens ordförande i Salem.
Fred Miller
Han får stöd av Allianskollegan Raili Nilsson (C).
– Jag kan inte förstå hur regionen prioriterar. Kranskommunerna behöver kollektivtrafiken för att pendla till och från Stockholm, vår huvudstad där de flesta jobben finns. Vi har 1 500 jobb i kommunen men 17 000 invånare. Vi är en pendlarkommun och att enkelt kunna pendla in till stan är en förutsättning för att folk ska vilja bo i Salem, säger hon.
Raili Nilsson (C), gruppledare i Salem
John Berglund
Skuldbelägger regeringen
I grannkommunen Botkyrka går kommunens högst uppsatta politiker lite mer försiktigt fram.
– Det vi kan konstatera är att förslaget från Region Stockholm visar stora nedskärningar inom kollektivtrafiken. Det är nedskärningar som drabbar Botkyrka och Botkyrkaborna och det är problematiskt, säger Emanuel Ksiazkiewicz (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.
Emanuel Ksiazkiewicz (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.
Sacharias Källdén
Men i stället för att rasa mot det S-ledda styret i regionen lägger han skulden på regeringen.
– Det är väldigt bekymmersamt att vi har en regering som drar ifrån pengar från regionen i stället för att skjuta till när det är besvärliga tider, säger han.
Du har en partikamrat lokalt som också är regionråd. Kan du dra i den tråden för att rädda linjen?
– Vi kommer använda alla verktyg vi har för att säga att den här förändringen inte är bra för Botkyrka – vi behöver bättre. Men inte ens Botkyrkapolitiker kan trolla med knäna. Finns det inte pengar så finns det inte och då behöver man hantera det.
Nu är förslaget ute på remiss hos regionens kommuner som ska vara regionen till handa i mitten av juni.
Jag kan inte förstå hur regionen prioriterar
Andra bussförändringar i Botkyrka/Salem
Linje 172 Norsborg – Skarpnäck: Går endast till och från Hallunda.
Linje 707 Tumba – Fruängen: Sträckan Skärholmen – Fruängen dras in.
Linje 715 Tumba – Solbo: Ny linjedragning och ska köras som en ringlinje med högervarv på förmiddagen och vänstervarv på eftermiddagen.
Linje 725 Tumba – Rönninge (Nytorp): De bussar som endast går till Söderby park från Tumba dras in.
Linje 737 Tumba – Skärholmen: Dras in helt.
Linje 738 Tumba – Norsborg: Färre avgångar kl. 7–18 samt helt indragen under helger och sommaren.
Linje 713 Tumba – Flemingsberg: Trafikerar Tullingeberg i motsatt riktning mot i dag.
Linje 722 Tullinge – Huddinge: Dras in helt.
Linje 723 Tullinge – Tullinge kyrka: Trafikerar inte Tullingeberg utan går direkt Nibblevägen – Nibblebacken – N Parkhemsvägen. Föreslås utökas för att kompensera för nedläggningen av linje 722.
Linje 350 Fittja – Ekerö: Dras in helt. Linjen har varit en testlinje och beslut tas först efter en slutvärdering är gjord.
Pendeltågstrafiken från och till Södertälje: Färre avgångar under sommaren och utanför rusningstid då regionen bedömer att det går fler tåg än vad som efterfrågas.
Källa: Region Stockholm
Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.
Albin Tingstedt