Nyheten att SJ lägger ner alla sina regionaltåg mellan Stockholm och Uppsala från mitten på december påverkar vardagen för miljontals människor.
Omkring 4,5 miljoner personer reser årligen mellan Stockholm och Uppsala. 40 procent av dessa avgångar försvinner genom SJ:s beslut.
– Det här är en utmanande situation som berör otroligt många människor och arbetsgivare. Eftersom det gäller Mälarregionens största städer ger det också ringar på vattnet ut i hela regionen och påverkar näringslivet och samhället i stort, säger Helena Ekroth, vd för Mälardalstrafik, i ett pressmeddelande.
Hon understryker att Mälardalstrafik nu arbetar intensivt med högsta prioritet för att säkerställa att så få resenärer som möjligt drabbas. Men hon kan inte lova att hela SJ:s trafik kan drivas vidare i deras regi, eftersom det normalt sett tar flera år att etablera ny regional kollektivtrafik.
Påverkar tillväxten
– Vi garanterar att vi ser över alla tillgängliga alternativ och gör vad vi kan för att säkra en tillfredsställande regionaltågstrafik för alla som bor, lever och verkar längs sträckan Stockholm-Uppsala, samtidigt som vi har att tillse att Mälartågs resenärer på övriga linjer fortsatt har ett tillförlitligt utbud av trafik, säger Helena Ekroth.
Hon beskriver förbindelsen Stockholm-Uppsala som en mycket viktig pendlarsträcka som knyter ihop arbetsmarknaden i hela stråket och som därför påverkar städernas tillväxt och Stockholm-Mälarregionen som helhet.
Det finns också formella hinder för Mälardalstrafik att ta över SJ:s tidtabell, även om det skulle gå att få fram tillräckligt med tåg och personal. Ansvaret för tågtrafiken ligger hos flera olika aktörer, understryker bolaget.
Den slutliga tidtabellen för såväl Stockholm - Uppsala som Mälartågs linjer för 2025 kan presenteras först efter att Trafikverket fattat beslut om 2025 års tågplan senare i september, meddelar tågbolaget.
"En backlash"
David Stenergard, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, beskriver det som "oerhört viktigt" att pendlingskapaciteten mellan Stockholm och Uppsala kan upprätthållas, så att man kan ha en integrerad arbetsmarknad för de båda städerna.
David Stenergard, Stockholms Handelskammare
Josefine Bäckström
– Vi har jobbat i decennier för att få till fyrspår på den här sträckan för att kunna få mer trafik. Det här blir en backlash för den ambitionen. Vi lägger oss inte i vem som kör trafiken, men det är helt avgörande att frågan blir löst, säger han.
Skälet att SJ lägger ner sin Uppsalapendel är att sträckan inte gått att få lönsam, i konkurrens med de skattefinansierade trafikföretagen Mälardalstrafik och SL.