I början av 2022 skrev Jonas Borelius från Söderdalen ett Järfällaförslag för att få kommunen att sätta upp fler laddstolpar. Förslaget fick över 100 röster och snart ska det tas upp i tekniska nämnden.

Men han är redan besviken på kommunen.

– Enligt kommunens hemsida fanns det bara fyra laddplatser på två stolpar. Det är samma sak i dag. Skillnaden mot Stockholm är extrem, säger han.

Problem för folk i lägenhet

Själv har han en laddhybrid och har under ett antal år fått gå ungefär en kilometer hem från närmaste publika laddplats. Efter över två år i kö fick han nyligen en eftertraktad plats med laddbox i ett p-garage.

Efter två år i kö har Olof Kallstenius fått en parkeringsplats med laddbox i ett garage.

Efter två år i kö har Olof Kallstenius fått en parkeringsplats med laddbox i ett garage.

Henrik Lindstedt

Men han tänker på alla andra som har eller kanske funderar över att skaffa en elbil.

– För dem som bor i radhus och villa kanske det inte är ett så stort problem. De kan ju sätta upp en egen laddbox. Men det bor väldigt många i lägenhet i Järfälla och många av dem parkerar ute på gatan.

Finns energi i överflöd

Att det är en viss skillnad mellan mängden laddstolpar i Järfälla och Stockholm är inte konstigt, menar Olof Kallstenius, energistrateg på kommunen.

– Vi behåller äldre bilar betydligt längre jämfört med Stockholms län som helhet, säger han.

Utvecklingen går mot allt snabbare laddning, påpekar energistrateg Olof Kallstenius: "Om du har tillräckligt hög kapacitet i bilen så behöver du ingen laddare vid lägenheten, precis som du inte behöver en bensinstation vid lägenheten."

Utvecklingen går mot allt snabbare laddning, påpekar energistrateg Olof Kallstenius: "Om du har tillräckligt hög kapacitet i bilen så behöver du ingen laddare vid lägenheten, precis som du inte behöver en bensinstation vid lägenheten."

Privat

Det finns med andra ord färre elbilar i Järfälla.

Dessutom finns det redan en överkapacitet i laddinfrastrukturen, menar Olof Kallstenius. Totalt används bara ungefär 10 procent av stolparnas totala energikapacitet. Men majoriteten av laddstolparna ägs av privata företag, inte kommunen.

De flesta laddplatserna finns längs med E18, i de stora handelsområdena och på bensinmackar.

Laddplats nära hemmet är nyckeln för att få fler att välja elbil, tror Jonas Borelius.

Laddplats nära hemmet är nyckeln för att få fler att välja elbil, tror Jonas Borelius.

Henrik Lindstedt

Olof Kallstenius påpekar att till exempel boende i Järfällahus har möjlighet att få laddbox till sin parkeringsplats. Men han håller med om att tillgången skiljer sig åt beroende på var man bor.

– Att laddplatserna är placerade längs med de stora stråken är på sätt och vis bra. Man kan köra ner till Ica och ladda samtidigt som man handlar. Då kan tjugo dela på en laddare i stället för alla köper varsin, säger han.

Hur kommunen jobbar med laddinfrastrukturen styrs av den politiskt beslutade elektrifieringsstrategin.

– Tanken i den är att låta marknaden bygga kapaciteten. Men vi kan inte bara luta oss tillbaka och säga att det är löst. Vi kommer åka ut och räkna igen, säger Olof Kallstenius.