Stockholm är hem åt en rad stora restaurang- och cafékedjor som startat just här. Det börjar med ett ställe, som växer till tre, som till slut finns överallt; Fabrique, Bröd och Salt, Babas burgare och Vår pizza för att nämna några.

I kommentarsfält på sociala medier ställs de ofta mot de mindre, enskilda ställena. Ett färskt exempel hittas i en lokal facebookgrupp som diskuterar att Bröd & Salt dyker upp på flera olika ställen i området. får 70 svar. Många positiva, men också många negativa. Man ifrågasätter konceptet att etablerar sig i kluster, och många irriterar sig på att allt bara verkar handla om pengar.

De får också kritik för att vara själlösa. Men vad säger entreprenörerna själva om sina strategier och plats i stadsbilden?

Anneli Vest är marknadschef på Bröd & Salt och har just tagit ett bett av favoritmackan med ost och salami.

Anneli Vest är marknadschef på Bröd & Salt.

Anneli Vest är marknadschef på Bröd & Salt.

Klara B Orreteg

– Vi har expanderat fort de senaste åren, men det betyder inte att vi gått ifrån hantverket. Vi bakar fortfarande allt dagligen i vårt bageri på skeppsbron. Det kanske inte folk vet om.

Hon har också sett kommentarerna om att de tar över stadsbilden. Men det är inget som oroar henne.

– Vi respekterar såklart att människor har åsikter, men det här är vår strategi. Vi vill bli ännu större. Vi växer organiskt utan skjuts från externa investerare. Det är vi stolta över.

Vad säger du till dem som är rädda för att ni slår undan fötterna på de små lokala bagerierna?

– Vi ser det inte som att vi är på bekostnad av de mindre. Vi är inte ute efter samma sak, så får vi inte plats allihopa?

En snabb fråga på stan visar sig ge ungefär samma svar. Såväl Anita Landen på Östermalm som Erina Arenstedt från Årsta kan se fördelar med både stora och små aktörer.

– Jag föredrar de små lokala, men så länge innehållet är bra är det ju egentligen bara roligt för de företag som lyckas expandera, säger Erina.

"Jag gillar mina lokala ställen där jag känner ägarna. De vet vilka jag och min familj är, ger tips på kaffe och har sett våra barn växa upp." Erina Arenstedt, Årsta.

"Jag gillar mina lokala ställen där jag känner ägarna. De vet vilka jag och min familj är, ger tips på kaffe och har sett våra barn växa upp." Erina Arenstedt, Årsta.

Klara B Orreteg

Köpt och expanderat

I Babas burgers lokal i Fruängen är det lugnt efter lunchruschen. Marknadsansvarige Ninos Basho berättar om resan från en restaurang till flera. Han och de två andra delägarna startade Babas 2016 och har sedan dess låtit konceptet växa.

Inte ta över världen

– Bara för att vi vuxit har vi inte vuxit ifrån grunden. Det är viktigt att Babas DNA sipprar ner genom organisationen.

Babas vill visa att det går att få en schysst burgare även i förorten. Samtidigt har de ett stort socialt engagemang och menar att deras restauranger ska vara som varma vardagsrum dit människor kan komma och känna sig trygga och sedda. Inte minst ungdomar.

Om de växer mer är det för att det finns en efterfrågan och för att det finns en möjlighet. Det finns ingen tanke med att ta över världen, menar Ninos Basho.

"Blir kvar"

Ta över världen är inte heller något för Nicklas Welin, som äger och driver det lilla fiket Lisas grabb på Blekingegatan på Södermalm. Med noll anställda är han motsatsen till en kedja.

Det är fyra år sedan han tog inredning, dörrar och maskiner från mamma Lisas Café och Hembageri en bit bort, och fortsatte verksamheten på egen hand. Hit kommer stammisar för att ta en kaffe, snacka eller äta en bit mat.

Plötsligt kommer mamma Lisa in genom dörren, med illgul jacka.Även hon har funderat över de stora drakarna runt hörnet: Bröd och Salt och Fabrique.

– Nu öppnar snart Vetekatten också, men det kommer bara vara bra för Nicklas, de konkurrerar inte om samma kunder.

Nicklas håller med. Det man vill åt om man kommer till honom är det som bara finns här.

– Jag kommer inte flytta någonstans och jag kan bara se problem med att bli större. Jag är lite old school, jag ändrar inget.

Goda resultat trots tuffa tider för restaurangbranschen

Stockholms Handelskammare ser en huvudstadsregion där mixen står i centrum.

– Vi tror att det är bra om det finns både storskaligt och småskaligt, säger en chefsekonom vid Stockholms Handelskammare.

Enligt siffror från Stockholms Handelskammare går det förhållandevis bra för Stockholms restauranger och caféer. Speciellt med tanke på dagens läge med hög inflation, höga inköpspriser och ökade personalkostnader.

Innan pandemin, år 2019, omsatte branschen i Stockholm tillsammans knappt 12, 7 miljarder inklusive moms det fjärde kvartalet. Det går att jämföra med samma kvartal 2022, då den totala omsättningen för Stockholm uppgick till drygt 14,5 miljarder kronor inklusive moms.

Dyrare bullar

Men det är en siffra som inte riktigt visar hela bilden, menar Stefan Westerberg som är chefsekonom vid Stockholms Handelskammare.

– Omsättningen är större i kronor och ören, men i volym har den minskat. Man säljer alltså färre bullar, men tar mer betalt för varje enskild bulle på grund av ökade inköps- och driftskostnader. Sammantaget har marginalerna minskat.

Behövs en mix

Om det är bättre med stora kedjor eller små lokala aktörer, är inget som Stockholms Handelskammare har någon åsikt om. Men när de tittar på hur Stockholm ska bli Europas främsta huvudstadsregion ser man att platser i större utsträckning kommer innehålla en bra mix. Det kommer finnas restauranger, fik, upplevelser, rekreation och platser för umgänge. Stora och små aktörer blandas.

– Sen ska det finnas en god mylla för att de företag som vill växa ska kunna växa. Vi tror att det är bra om det finns både storskaligt och småskaligt. 

Vi tror att det är bra om det finns både storskaligt och småskaligt. 

Omsättning för branschen i Stockholms län kvartal 4

2019: 12 748 miljoner kronor ink moms

2020: 8 732 miljoner kronor ink moms

2021: 13 195 miljoner kronor ink moms

2022: 14 513 miljoner kronor ink moms

Källa: Stockholms Handelskammare