Det nya stationshuset vid Barkarby station ser allt mer färdigt ut. Åtminstone utvändigt där Trafikverket är i slutskedet av sina fasadarbeten.

Invändigt är det en annan historia. Bland annat ska rulltrappor och hissar installeras.

Först 2026 ska bussterminalen och stationshuset för regional- och fjärrtåg öppna. Ett år senare väntas de första tunnelbanetågen rulla in under mark.

Genomskärning av nya stationen

Hur resenärerna ska röra sig mellan de olika trafikslagen kan Region Stockholm och Trafikverket redan nu visa upp:

Rulltrappor och hiss kopplar samman tågstationen med tunnelbanan och bussterminalen.

Rulltrappor och hiss kopplar samman tågstationen med tunnelbanan och bussterminalen.

Trafikverket

Visionsbild. Ungefär så här ska stationshuset se ut mellan den framtida stadsbebyggelsen i Veddesta och Barkarbystaden.

Visionsbild. Ungefär så här ska stationshuset se ut mellan den framtida stadsbebyggelsen i Veddesta och Barkarbystaden.

White arkitekter

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är taggad på att se knutpunkten förverkligas.

– Den kommer bli jätteviktig för hela Stockholm egentligen. Man kan med visst fog hävda att Stockholm central länge var den enda knutpunkten. Nu försöker vi bygga fler för att man ska kunna resa på fler sätt än in mot de centrala delarna, säger han.

Mer trafik i framtiden

När Förbifart Stockholms tunnlar öppnar för trafik 2030 väntas ännu en koppling ansluta, med bussar söderifrån.

Dessutom kikar SL på möjligheten att förlänga tunnelbanan från Hjulsta till den nya knutpunkten. Det är en av många förslag som presenterats i en utredning om framtida utbyggnader av t-banan. Om det över huvud taget blir verklighet så ligger det långt in i framtiden.