Beslutet ingår i en bredare EU-uppgörelse om körkortsregler. Från början ville både parlamentet och ministerrådet höja åldersgränsen för A-traktorer till 16 år, men så blir det inte.

– Det skapas en möjlighet för medlemsstaterna att sänka åldern till 15 år efter godkännande från EU-kommissionen. Men den möjligheten är ju i princip där för Sverige, för ingen annan medlemsstat har A-traktorer att söka tillstånd för, säger EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S) till TT.

Får köra fortare

Samtidigt ställs skärpta krav på den som vill köra A-traktor. Enligt uppgörelsen ska förarna ha B1-körkort, fått godkänt på ett teoriprov och ha klarat uppkörningen.

Men man kommer få köra fortare. Maxhastigheten höjs från 30 till 45 kilometer i timmen.

Beskedet kommer efter stora påtryckningar från svenska politiker i EU. Det definitiva godkännandet väntas inom kort i EU-parlamentet och ministerrådet.

Mardrömsbesked för Epakids: EU höjer åldersgränsen

Nu är det, nästan, spikat.

EU-parlamentet röstade i dag för att höja åldersgränsen för a-traktorer till 16 år.

Den höjda åldersgränsen ingår i ett större paket med förslag som ska förbättra vägsäkerheten i Europa. För de flesta andra medlemsländer är a-traktorerna bara en detalj.

Det fanns svenska EU-parlamentariker som var emot. Men det räckte inte för att få genomslag vid omröstningen. Nu har Europaparlamentet antagit paketet.

Tomas Tobé, tyresöbo och Europaparlamentariker, M.

Tomas Tobé, tyresöbo och Europaparlamentariker, M.

Pressbild

– Vi från M lyckades samla hela vår partigrupp i parlamentet som röstade med oss, säger Tyresöbon Tomas Tobé från Bryssel. Tyvärr lyckades inte S och C göra det i sina partigrupper. Men jag känner mig rätt hoppfull. Jag vet att den svenska regeringen kommer att vilja stå upp för epatraktorerna i de fortsatta förhandlingarna.

Han tror att frågan kan bli viktig inför valet till Europaparlamentet.

– Särskilt för de ungdomar som berörs. Men jag upplever att det finns en epakultur i Sverige som är mycket bredare, vi talar inte bara om 15–16-åringar. Därför tror jag att frågan kan skapa stort engagemang. 

C: Inskränker friheten

C:s ledamot Emma Wiesner skriver till TT att beslutet innebär en frihetsinskränkning för svenska ungdomar.

Efter parlamentets beslut kan förhandlingar nu sättas i gång. Men ministerrådet i EU har redan uttalat sig för förslaget.

Genrebild.

Genrebild.

Pekka Pääkkö/Mostphotos

Mardrömsbesked för Epakidsen: EU höjer åldersgränsen

C-politikerns vrede: Inskränker friheten ✔ Det händer nu

Nya regler ska höja trafiksäkerheten

Nu införs nya regler för A-traktorer. Det blir krav på bilbälte och förbjudet att sitta mer än en person per passagerarplats. Men unga förare i Sigtuna anser att lagarna är konstiga.

A-traktorn har blivit ett allt vanligare inslag i Sigtunatrafiken. På sju år har antalet mer än fördubblats i kommunen.

– Jag har haft den i ett år. Jag bor i Odensala och det går inte så mycket bussar där. Med en epa är det mycket lättare att ta sig överallt, även om det går lite sakta, säger Nea Winkler, 17.

Nea Winkler bakom ratten på sin Jeep.

Nea Winkler bakom ratten på sin Jeep.

Jens Kassnert

När jag är ute med mina vänner kommer jag inte kunna köra alla längre. Antingen måste jag köra fram och tillbaka eller så ska vissa ta buss för alla har inte körkort av mina vänner och det blir svårt att ta sig fram allihopa.

Tidigare har det gått att fylla bilen med fler passagerare än det finns säten till men med de nya lagarna får bara en passagerare åka med och man måste dessutom ha säkerhetsbälte.

– Man förstår varför det kan bli trafikfarligt. Men man borde få ha ett baksäte istället, säger Nea Winkler.

Det blir svårare att skjutsa alla sina vänner med de nya reglerna.

Det blir svårare att skjutsa alla sina vänner med de nya reglerna.

Jens Kassnert

Fler bilar – fler olyckor

Bakgrunden till de skärpta reglerna är att olyckor med A-traktorer ökat kraftigt i takt med att fordonstypen blivit allt populärare. Från 115 olyckor i hela landet 2018 till 368 år 2021, enligt Transportstyrelsens siffror.

Den 31 augusti 2023 började de nya strängare regler för A-traktorer att gälla efter beslut från regeringen. Förutom det nya bältestvånget för alla som färdas i en epa har regeringen även ändrat en formulering så att högsta tillåtna hastighet med en a-traktor är 30 kilometer i timmen.

Tidigare hette det bara att en A-traktor ”inte får vara konstruerad för att kunna köra i mer än 30 kilometer i timmen”.

Lucas Pettersson har kört A-traktor sedan han blev 15.

Lucas Pettersson har kört A-traktor sedan han blev 15.

Jens Kassnert

Säkrare än mopedbil

– En A-traktor är en riktig bil men moppebilarna som får gå i 45 kilometer i timmen är inte lika säkra. Det är sjukt. Egentligen borde de ändra reglerna så att A-traktorerna också får gå i 45, säger Nea Winkler.

Nea Winkler får medhåll från Lucas Pettersson, 16, som kör en Volvo.

– Det är lite konstigt eftersom det är riktiga bilar en mopedbil är mer som en plastlåda och knappt lika säkert som en cykel. Jag tycker att det är konstigt att man begränsar hastigheten på ett vanligt fordon. En annan sak som är konstigt är att det är samma utbildning på mopedbil och epa men det är olika lagar ändå, säger Lucas Pettersson.

Lucas har haft sin A-traktor sedan han fyllde 15 år. Han spelar hockey och behöver bland annat ta sig till träningarna ofta.

– Jag har skilda föräldrar och den ena bor i Märsta centrum och den andra i Sigtuna så det är skönt att kunna pendla med egen bil, säger Lucas Pettersson.

Lucas Pettersson tar sig till hockeyträningen och sina bägge föräldrar som bor på olika orter.

Lucas Pettersson tar sig till hockeyträningen och sina bägge föräldrar som bor på olika orter.

Jens Kassnert

En A-traktor är en riktig bil men mopedbilarna som får gå i 45 kilometer i timmen är inte lika säker

Kraftig ökning av A-traktorer:

I Sigtuna kommun har antalet A-traktorer ökat under de senaste sju åren, från 63 (2016) till 144 st (2022), vilket är mer än en fördubbling.

Under samma period har antalet mopedbilar ökat ungefär lika mycket i Sigtuna kommun.

I hela riket finns nästan 52 000 A-traktorer registrerade. (2022)

Källa: Trafikanalys

Nya regler ska göra epan säkrare

Alla som färdas i en A-traktor ska använda bilbälte.

Passagerare får bara sitta på passagerarplats, och bara en på varje plats.

Högsta tillåtna hastighet är 30 kilometer i timmen (tidigare gällde att en A-traktor inte får vara konstruerad för att kunna köra i mer än 30km/h).

Reglerna börjar gälla från och med 31 augusti.

På gång, men ännu inte beslutat, är att även A-traktorer ska ha vinterdäck enligt samma regler som gäller för personbilar.

Källa: Regeringen.se

Nea Winkler tycker att A-traktorn borde få gå i 45 kilometer i timmen.

Nea Winkler tycker att A-traktorn borde få gå i 45 kilometer i timmen.

Jens Kassnert

Nya regler ska höja trafiksäkerheten

Från 63 A-traktorer till 144 stycken på sju år i Sigtuna