Stadsbyggnadsnämnden beslutade 22 augusti att utreda en förtätning av skogsstråket längs Norrskensbacken och Solskensbrinken på Solhöjden ovanför Spånga station med låga flerbostadshus.

Fastighetsbolaget som i november 2023 fick markanvisningen på tomten ville egentligen bygga 14 radhus, och stadsbyggnadskontoret ville utreda tvåvåningsradhus.

M, KD och L stöttade kontorets förslag, men den rödgröna majoriteten röstade i stället igenom en inriktning där lägre flerbostadshus kan bli verklighet.

Hur många det kan bli ska utredas.

Bland de boende har planerna på bebyggelsen varit känd ett längre tag och motståndet är starkt när Mitt i är ute och pratar med folk.

Boende i området: Vill ha luft mellan husen

– Jag tycker det är förskräckligt, vi behöver grönytor och glesa ut byggandet i stället. Det blir inte någon luft mellan bostäderna längre, säger en husägare som inte vill ställa upp med namn och bild i tidningen.

Illustration på hur de planerade nya bostäderna kan komma se ut. Byggnaderna till höger i bild är redan markanvisade. Byggnaderna som är markerade med prickstreckad linje ska utredas vidare.

Illustration på hur de planerade nya bostäderna kan komma se ut. Byggnaderna till höger i bild är redan markanvisade. Byggnaderna som är markerade med prickstreckad linje ska utredas vidare.

Illustration: Arkemi

Platsen beskrivs av staden som ett lummigt skogsområde och en ”grön oas” för de boende, och såväl Centerpartiet som SD är kritiska till planerna.

– Att bygga i värdefulla grönområden med höga naturvärden som bidrar till trivsel och ökade möjligheter till rekreation är fel väg att gå. Större byggnader är direkt olämpliga med hänsyn till villabebyggelsen, säger gruppledaren Jonas Naddebo (C).

Kritisk. Jonas Naddebo (C) anser att grönområdet är för värdefullt för att bebyggas.

Kritisk. Jonas Naddebo (C) anser att grönområdet är för värdefullt för att bebyggas.

Centerpartiet

Stadsbilden i området präglas av villastadskaraktär.

Att staden kan utvecklas och förtätas är viktigt, medger Jonas Naddebo.

– Men det måste ske på genomtänkta och hållbara sätt, och främst på hårdgjorda ytor.

Vill prioritera andra sidan spåren

Stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S) hävdar att det inte är något konstigt att kollektivtrafiknära områden pekas ut i översiktsplanen som lämpliga för bebyggelse.

Jan Valeskog (S) och majoriteten i stadsbyggnadsnämnden röstade igenom inriktningen som innebär att nya flerbostadshus kan byggas på Solhöjden i Spånga.

Jan Valeskog (S) och majoriteten i stadsbyggnadsnämnden röstade igenom inriktningen som innebär att nya flerbostadshus kan byggas på Solhöjden i Spånga.

Lieselotte Van Der Meijs

– Genom att vi använder mark som redan finns effektivt kan ju mer grönyta sparas på en annan plats. Samtidigt som bostadsbristen kan byggas bort, säger han.

Radhus kan dock fortfarande bli aktuella om utredningen visar att de lämpar sig bättre.

Ny bostadsbebyggelse runt Spånga station bör dock prioriteras till andra sidan spåren, hävdar Naddebo.

– Längs den södra sidan av spåren finns flera underutnyttjade markparkeringar. De ytorna bör övervägas för bostadsutveckling innan värdefull naturmark tas i anspråk.

Samrådet kring den kommande detaljplanen väntas hållas i mars 2025.