Varje dag åker hundratals bussar ner i den underjordiska terminalen som invigdes för 20 år sedan under Liljeholmstorget. Terminalen avgränsas från tunnelbaneperrongen med skjutdörrar. Ovanpå infarten står ett flerbostadshus med fem våningar.
– Om en eller flera bussar börjar brinna där nere är det av stor vikt att byggnadens bärande delar är rätt dimensionerade, framhåller Robin Haglund, enhetschef på Storstockholms brandförsvar.
Den 19 januari startar ett nytt bussavtal för Söderort, vilket innebär att 125 nya elbussar sätts in som bland annat kommer att angöra Liljeholmsterminalen.
Brandsäkerheten på bussterminalen i Liljeholmen behöver uppgraderas, men fortsätter ändå att användas i flera år till i väntan på ombyggnaden.
Petter Beckman
Elbussar börjar inte brinna lättare än dieselbussar. Men bränder i elbussar utvecklar cirka 20 procent mer energi och är mer svårsläckta, enligt den utredning SL lät genomföra förra våren.
Säkerställa säkerheten
Och eftersom brandskyddet i Liljeholmen dimensionerades för äldre busstyper har SL nu kommit fram till att terminalen behöver byggas om, för att "säkerställa trafikdriften, egendomsskyddet och säkerheten för tredje man".
Ombyggnaden beräknas kosta 70 miljoner och bli klar sommaren 2027. Bland annat ska bärande konstruktioner förstärkas, sprinklerflödet fördubblas och rökgasevekueringen uppgraderas.
– Vi gör inte alla åtgärder med en gång. Till att börja med kommer vi att bygga nytt brandlarmsystem och införa nya kontrollrutiner för elbussar. Med dessa åtgärder höjs säkerheten tillräckligt för att vi ska kunna trafikera med elbussar, säger Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på SL.
Stommen kommer att förstärkas, men andra åtgärder kommer först.
Petter Beckman
Hon understryker att terminalen uppfyller de krav som ställdes när den byggdes och att det i dag "inte finns några risker för varken terminalen eller de boende ovanpå som inte är hanterade".
"Uppfyller samtliga kravnivåer"
– Byggnaden uppfyller samtliga kravnivåer för bussterminaler, men nu vill vi förstärka utöver regelverkets lägstanivå, säger Sophie Gunnarsson.
Men i det beslutsunderlag som på tisdag läggs fram för regionens trafikpolitiker ges en annan bild. Där framgår att "dagens brandkrav enligt BBR (Boverkets byggregler) inte uppfylls".
Det gäller bland annat stommen som "inte uppfyller kraven enligt EKS (Europeisk konstruktionsstandard) och bärighet vid brand".
Hur kan du då säga att ni uppfyller kraven?
– Jag förstår att du reagerar, det är otydligt formulerat. Men vi anser att de risker som finns är hanterade i dag och att man kan börja trafikera terminalen med elbussar även innan alla våra planerade åtgärder är utförda, säger Sophie Gunnarsson.
Inte känt till tidigare
Räddningstjänsten har enligt Robin Haglund inte gjort någon tillsyn av Liljeholmsterminalen de senaste fem åren. Han vill inte kommentera närmare hur stora riskerna kan vara.
– Jag vågar inte säga alls hur detta bör tolkas eller hur SL har resonerat kring säkerheten. Vi har inte känt till detta tidigare och behöver titta närmare på frågan. Om det finns behov kommer vi att starta en tillsyn, säger Robin Haglund.