Kvarnbacksvägen.
En vältrafikerad väg som skär rakt genom Riksby och som förbinder Ulvsundavägen med Brommaplan.
Linta gårdsväg, i dag en tvärgata till Kvarnbacksvägen som leder in till en återvinningsstation, ett företagsområde och ett naturområde.
I slutet av 2025, eller i början av 2026, beräknas spaden sättas i jorden för en ny stadsdel här vid Linta gårdsväg.
1 250 lägenheter, en ny grundskola, förskolor, idrottshallar plus ytterligare ytor för idrott utomhus. Plus 150 000 kvadratmeter yta för verksamheter.
Hur går arbetet? Följer ni tidsplanen?
– Vi följer planen. Det som vi väntar på nu är att detaljplanen ska sammanställas och det är först då som kommunfullmäktige beslutar om att anta detaljplanen, förhoppningsvis under senhösten eller vintern, säger Oskar Bjelke, projektledare på exploateringskontoret.
Vy över det som är tänkt att bli det centrala torget i den nya stadsdelen.
Nyréns arkitektkontor
Detaljplanen kommer förmodligen att överklagas, bedömer han.
– Det är en väldigt stor detaljplan och ett stort projekt så det finns många sakägare. Det är väl inte omöjligt att det kommer in överklaganden.
Staden kommer fortsatt att äga marken och kommer att upplåta marken till byggaktörerna som bygger och äger husen.
Miljardprojekt
Stadens kostnader handlar om kringarbeten, att bygga gator, parker, dra ledningar etcetera.
Tennisklubben Salk ska bygga en sportanläggning i området.
DinellJohansson
– För stadens del kostar det här projektet 2,7 miljarder kronor, säger Oskar Bjelke, ett belopp som är i linje med andra jämförbara projekt inom staden, enligt Bjelke.
Mitt i har sökt några av byggbolagen för att höra hur mycket pengar de lägger ned på projektet.
Kommunala bostadsbolaget Stockholmshem, som från början skulle bygga 150 lägenheter och som nu utökats till drygt 170 lägenheter, planerar att investera 495 miljoner kronor, skriver bolagets kommunikationschef Åsa Stenmark i ett mejl.
Salk, som bygger en tennishall med åtta inomhusbanor, fem grusbanor och två hardcourtbanor, vill inte avslöja någon summa. Inte heller Fastpartner, som planerar att bygga 30 000 kvadratmeter nya verksamhetsytor, vill tala högt om summan:
"Beträffande kostnader och intäkter för våra fastigheter så kommunicerar vi inte det externt", skriver Svante Hedström, projektchef på bolaget.
Hälften hyresrätter
Oskar Bjelke säger att andelen bostadsrätter och hyresrätter kommer vara ungefär hälften hälften, bara något fler hyresrätter.ke.
Hur kommer Brommabon att märka av bygget när det väl kommer i gång? Blir det mycket byggtrafik?
– Ja, det är framförallt Kvarnbacksvägen som kommer att påverkas, där kommer vi att leda om trafiken under de första åren. Sedan när allt är klart kommer det att bli en betydligt bättre trafiksituation.
En park kommer att anläggas vid huvudgatan genom den nya stadsdelen.
Nyréns arkitektkontor
Hur blir det med trafiken när allt väl står klart? Kommer trafiken att öka jämfört med i dag?
– Kvarnbacksvägen har kraftig trafik och stora volymer och det kommer att märkas när man bygger så pass nära Kvarnbacksvägen. Sedan kommer Förbifart Stockholm att avlasta hela västerort när den väl kommer på plats men det ligger ju en bit framåt.
Så även när stadsdelen står klar kommer det att märkas en ökad biltrafik?
– Ja, fler människor innebär ökad trafik.
Oskar Bjelke är projektledare på exploateringskontoret. Han tror att den nya stadsdelen kommer att innebära ett lyft inte bara för Riksby utan för hela Bromma.
Exploateringskontoret
Stadens kommentar till att spaden i jorden närmar sig?
– Det ska bli väldigt kul, området är i dag inte särskilt attraktivt och den nya stadsdelen skulle kunna bidra till väldigt fina kvaliteter och stärka hela Bromma och Riksbyområdet.
De första invånarna beräknas kunna flytta in 2032.
Enkätfråga: Hur tror du trafiken påverkas på Kvarnbacksvägen när nya stadsdelen står klar?
Mikael Hansson, Jakobsberg: "Att bygga här kommer innebära att det blir mycket mer trafik, redan nu är det kaos. Jag tycker inte att det är en bra plats att bygga bostäder på. Själv kör jag bil både privat och i jobbet på Kvarnbacksvägen och jag kommer antagligen att välja andra vägar för att slippa köra den vägen."
Anders Gustafsson
Rebecca Lundkvist och Craig Moodie, Bromma. Rebecca: "Det är redan mycket trafik. Det är en av anledningar till att vi flyttar från området, redan i dag går det knappt att ta sig upp på Kvarnbacksvägen. Efter att vi skaffat barn känns det inte som ett trevligt område att bo i. Det är bra att det byggs fler bostäder, att de bygger just här har jag inte så mycket åsikter om."
Anders Gustafsson
Jan, Bromma: "Jag har ingen synpunkt på hur det blir med biltrafiken, jag kör inte bil. Att det byggs bostäder i området är kanske inte fel. Jag hoppas att de inte ska bygga även i närheten av Lillsjön, naturområdet runt Lillsjön måste bevaras som det är."
Anders Gustafsson