Politiken är aldrig så nära sina medborgare som under en pågående valkampanj. Då ska det kampanjas, knackas dörr och delas ut flygblad med uppmaningen om att rösta för att kunna påverka.

Sandra Rönnved, 32, har nyligen flyttat till Rönninge från södra Stockholm. Hon väntar utanför kaféet i Rönninge centrum när Mitt i stannar henne och frågar: Hur väl kan man påverka i Salems kommun?

Det går att rösta vart fjärde år, följa kommunfullmäktiges sammanträden eller lämna ett medborgarförslag, resonerar hon.

Sandra Rönnved, 32, har nyligen flyttat till Rönninge. Hon har nyligen röstat i EU-valet när Mitt i stannar henne. Hon tar alla chanser hon kan för att rösta, även till kommunfullmäktige när det är dags för det. Men mellan valen brukar hon inte påverka lokalt. Även om hon känner till att förslag ligger ute på remiss.

Sandra Rönnved, 32, har nyligen flyttat till Rönninge. Hon har nyligen röstat i EU-valet när Mitt i stannar henne. Hon tar alla chanser hon kan för att rösta, även till kommunfullmäktige när det är dags för det. Men mellan valen brukar hon inte påverka lokalt. Även om hon känner till att förslag ligger ute på remiss.

Albin Tingstedt

Men det senare visar sig vara svårt. Det finns inga medborgarförslag i Salem.

– Det var det sättet jag kände var enklast att påverka på. Jag kan tycka att det hade varit bra om det funnits, säger hon.

Kommunen har vad de kallar medborgardialoger. De initieras av kommunen och rör en specifik fråga. Sedan 2021 har man haft två medborgardialoger. En kring Salems stadskärna och en som rör kommunens parkbänkar.

Svårt att få insyn

Men att få insyn i vad som försiggår i kommunen kräver lite arbete.

Salems kommun är enda kommunen i länet som inte publicerar beslutsunderlagen till de politiska nämnderna innan sammanträdet, med undantag för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Dessa måste begäras ut manuellt, men den proceduren är inte heller alltid så lätt.

Kommunen kan hävda att beslutsunderlagen inte är allmän handling och måste därför inte lämna ut dem. Det kan göras först efter att beslut är fattat.

Mitt i rapporterade om detta 2021, och då lät det som det var förändring på gång. Men tre år senare har fortfarande inget hänt.

Nuvarande kommunstyrelseordförande Arne Närström (S) säger dock att kommunen är på väg att upphandla ett system som gör det möjligt att publicera beslutsunderlag på nätet inför ett sammanträde, så länge det inte bryter mot lagen om sekretess.

Arne Närström (S), kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Arne Närström (S), kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Albin Tingstedt

Begränsar frågestunden

De senaste åren har Salemborna också kunnat ställa frågor till sina politiker innan kommunfullmäktigesammanträdet som äger rum en gång varannan månad. Men den möjligheten vill politikerna nu begränsa. Bland annat ska de kunna avvisa frågor om rör ämnen som ska behandlas samma kväll eller om den kräver "särskilda utredningar".

Det väcker frågor hos Klimatklubben i Salem. De har sedan 2019 flitigt använt möjligheten att ställa frågor i kommunfullmäktige för att uppmuntra politiker att beakta klimatfrågan.

Nu undrar de hur det nya regelverket ska användas. Särskilt när dagordningen för mötet blir känt först en vecka före sammanträdet.

– Samtidigt måste vår fråga ställas en vecka i förväg och får inte handla om något som står på dagordningen. Hur ska medborgarna då veta om man får ställa sin fråga? frågar sig Camilla Bollner från Klimatklubben.

– Det här uppmuntrar inte till dialog mellan politiker och medborgare, utan gör det svårare för ett sådant utbyte, säger Camilla Bollner.

För Åsa Silva, 77, är det solklart hur hon ska gå till väga om hon vill påverka i Salem. – Då kontaktar jag kommunen! Eller de politiker jag har röstat på så kan de säkert hjälpa mig, tycker jag. Och vet jag inte vem jag ska kontakta så kan växeln på kommunen hjälpa mig, säger hon. En annan lösning är att kolla på kommunens hemsida. Där står det mesta, resonerar Åsa Silva. – Det är hur enkelt som helst. Bara man är läskunnig, säger hon.

För Åsa Silva, 77, är det solklart hur hon ska gå till väga om hon vill påverka i Salem. – Då kontaktar jag kommunen! Eller de politiker jag har röstat på så kan de säkert hjälpa mig, tycker jag. Och vet jag inte vem jag ska kontakta så kan växeln på kommunen hjälpa mig, säger hon. En annan lösning är att kolla på kommunens hemsida. Där står det mesta, resonerar Åsa Silva. – Det är hur enkelt som helst. Bara man är läskunnig, säger hon.

Albin Tingstedt

"Uppfattas som censur"

Hon får medhåll av yttrandefrihetsexperten Nils Funcke.

Han menar att det faktum att frågestunden finns borde ses som positivt – det är långt ifrån alla som har den möjligheten. Däremot ställer han sig kritisk till hur det nya regelverket är formulerat.

– Kort kan man säga att ju mer transparent politikerna är desto större förtroende har de bland kommunmedborgarna att de sköter de kommunala angelägenheterna, säger han och fortsätter:

– Men att avvisa frågor i stället för att man svarar så gott man kan kan uppfattas som censur och begränsade.

Städar upp

Men det är inte avsikten, menar kommunstyrelsens ordförande Arne Närström (S). Snarare handlar det om att städa upp i ett gammalt dokument.

– Allmänhetens frågestund har inte varit jättetydlig: det har kommit in frågor sent och vi vill säkerställa att den som ställer frågan faktiskt är i rummet, säger han.

Blir det inte så att politiken styr vilken diskussion som väcks från medborgarna i det offentliga rummet?

– Det tycker jag inte. Det här är till för allmänheten och det vill vi inte hindra. Vi vill få in bra frågor – men på ett smidigt sätt.

Men för att komma dit behöver man inte begränsa i regelverket, menar Camilla Bollner.

– Jag ser inte det behovet. Det står i underlaget att de haft väldigt många frågor men det brukar inte vara mer än en frågeställare. Det kan ha hänt någon gång, men då får man dela på tiden. Vi är enskilda medborgare som är engagerade för klimatomställning, och därmed är intresserade av att få svar på vad kommunen gör – det är fortfarande som enskilda medborgare vi ställer frågorna, säger hon.

Svårt att ta del av beslutsunderlag i Salem

Som enda kommun i länet publicerar Salem inte sitt beslutsunderlag i kommunens olika nämnder digitalt, varken före eller efter ett sammanträde. I stället måste man aktivt höra av sig till kommunen och begära ut det om man vill veta vad som ligger till grund för ett kommunalt beslut.

Det är upp till varje enskild kommun att besluta om hur man vill dela upp det kommunala nämndarbetet, och i Salem har man gjort den enligt följande: barn- och utbildningsnämnden, bygg- och miljönämnden, kultur- och fritidsnämnden samt socialnämnden.

Det är i nämnden som de politiska besluten inom varje område tas, och varje till varannan månad (med undantag för sommaren) samlas nämndens ledamöter för att ta nya beslut.

Inför varje möte har kommunens tjänstemän (förvaltningarna) förberett underlag för att ett beslut ska kunna tas. I alla kommuner i Stockholms län läggs detta ut digitalt i regel en vecka innan sammanträdet – med undantag för Salem. Här måste den intresserade invånaren istället höra av sig till respektive nämnd och begära ut underlaget.

Har lyfts internt

När Mitt i hör av sig till samtliga nämndsekreterare i Salem om varför det är så, är svaret att frågan har lyfts internt tidigare i år och att man efterfrågar ett övergripande beslut.

"Om handlingarna publiceras för barn- och utbildningsnämnden så ska de även göra det från socialnämnden etc", skriver Ida Wredh, nämndsekreterare för barn- och utbildningsnämnden.

Men inget sådant beslut är på gång.

"Det pågår ingen övergripande beslutsprocess som avser att publicera nämndhandlingar på nätet. Kansliet kommer att se närmare på detta", skriver Ulrica Mellergård, kanslisamordnare i Salem.

"Tillgängliga så långt det går"

Efter att frågan ställts till styret i kommunen kan digitala nämndhandlingar vara på gång. Åtminstone ska kommunen undersöka saken, meddelar Lennart Kalderén (M), kommunstyrelsens ordförande.

"Jag vill gärna att vi har digitala handlingar tillgängliga så långt det går. Vi kommer nu att låta tjänstemännen undersöka frågan så att vi förhoppningsvis kan ha digitala handlingar till alla nämnder, exklusive handlingar som omfattas av sekretess", skriver han i ett mejl till Mitt i.