JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Läkare dömd för mordförsök – mister legget

Mannen som blev knuffad lyckades hålla sig kvar på perrongen.

Mannen som blev knuffad lyckades hålla sig kvar på perrongen.

Mostphotos

20241014053102
20241011165853
2024-10-14
05:31

Den läkare som 2022 försökte knuffa ner en man på tunnelbanespåret får nu sin läkarlegitimation indragen. Det har Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd beslutat.

Det var i september 2022 som läkaren, en kirurg i dryga 60-årsåldern, knuffade en man mot tunnelbanespåret samtidigt som ett tåg kom in till station Medborgarplatsen.

Mannen lyckades dock parera knuffen.

Det hela fångades av övervakningskameror på stationen, och förra hösten dömde Stockholms tingsrätt kirurgen till sex års fängelse för mordförsök.

Överklagade

Han överklagade då till Svea hovrätt, som dock gick på tingsrättens linje och fastställde domen.

Han överklagade även till Högsta domstolen, som inte meddelade prövningstillstånd.

Mannen har suttit häktad tills domen vunnit laga kraft och har alltså inte kunnat praktisera sitt yrke.

Och nu förlorar han alltså sin läkarlegitimation, efter beslut i Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. "Gärningen var helt oprovocerad" skriver de och att "målsägaren var snabb och gjorde motstånd i gärningsögonblicket" gjorde att han inte föll ner på spåret.

Berusad

Nämnden konstaterar också att kirurgen var berusad vid tidpunkten för gärningen men varit tillräckligt medveten för att förstå vad han gjorde.

Sammantaget anser nämnden att det brott mannen dömts för är allvarligt i patientsäkerhetslagens mening, samt att det påverkar förtroendet för honom.

Allt fler legg dras in

2023 fanns det 78 503 läkarlegitimationer i Sverige (en del hos läkare som gått i pension).

Under 2023 blev 52 läkare av med legitimationen, och året innan 43. Hsan har inga uppgifter över hur många av dem som varit verksamma i Region Stockholm.

I Region Stockholm finns 444 aktiva legitimerade läkare per 100 000 invånare, alltså totalt runt 11 000.

Källa: Socialstyrelsen

IngridJohansson
08-550 551 04

Senaste nyheterna

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Louise Kristoffersson

Ny ungdomsfestival på lördag

Nyheter

✔ Alla får chansen att dansa, sjunga och skapa bilder ✔ 30-tal epatraktorer i jätteutställning

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Nyheter

Vanligaste felen ✔ Regeringen kritiseras: "Struntar i järnvägsunderhållet" ✔ Så gick det med de 156 rälssprickorna

Coop Tyresö centrum drivs numera i egen regi av konsumentföreningen Coop Östra.

Coop Tyresö centrum drivs numera i egen regi av konsumentföreningen Coop Östra.

Sandra Samppala

Handlare i konkurs – ny ägare tar över Coop

Nyheter

Anställda på butiken i Tyresö centrum får vara kvar: "Behöver rekrytera fler"

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

20250402191024
20250402144841
2025-04-02
19:10

Fel på växlar, räls och signalsystem ligger bakom varannat inställt pendeltåg i Stockholm. Regionens politiker kritiserar regeringen för att inte satsa tillräckligt på det eftersatta spårunderhållet.

Det senaste halvåret har sammanlagt 5 060 pendeltågsavgångar ställts in eller körts med kortare tåg än planerat.

I drygt hälften av fallen var orsaken spår- och signalfel, fel på växlar, nedfallna elledningar och liknande – faktorer som ligger utanför SL:s och SJ Stockholmstågs kontroll.

Ett exempel var i vintras när Trafikverket upptäckte 156 sprickor i rälsen söder om Stockholm. Det ledde till att tågen fick köras med sänkt hastighet i ett antal veckor.

I februari var alla sprickorna lagade, meddelar Elin Lindström, på SL:s pressavdelning.

– Vår bild är att Trafikverket verkligen mobiliserade sina resurser för att det skulle prioriteras. Dessutom var vädret gynnsamt. Det går inte att svetsa i minusgrader, så det var tur att vi hade en mild vinter i år, säger hon.

Prioriterar vägunderhåll

Bristande resurser till järnvägsunderhåll är annars ett vanligt tema när regionens politiker ska förklara problemen i pendeltågstrafiken.

När regeringen nyligen presenterade sin infrastrukturbudget inför kommande år och bara ökade anslagen till spårunderhåll med fem procent – samtidigt som vägunderhållet höjdes med 48 procent – protesterade regionstyret ilsket.

– Att regeringen struntar i järnvägens underhållsskuld drabbar Stockholm hårt. Goda förbindelser inom regionen, och mellan Stockholm och övriga landet, är av brett nationellt intresse, säger infrastrukturregionråd Michaela Haga (C).

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, är lika kritisk.

"Drabbar pendeltågsresenärerna"

– De här fem procenten räcker inte på långa vägar för att komma i kapp med det eftersatta spårunderhållet. Det kommer att drabba pendeltågsrenenärerna varje dag under lång tid framöver, säger han.

Företrädare för regeringspartierna har förklarat att det inte går att få ut mer järnvägsunderhåll från Trafikverket, även om budgeten skulle höjas mer.

– Det duger inte som förklaring. Iståfall måste Trafikverkets kapacitet höjas. Det handlar om hur man prioriterar, säger Anton Fendert (MP).

Väder och spårspring

Den näst vanligaste orsaken till inställda pendeltåg är det som SL kallar "yttre omständigheter" – exempelvis olyckor, spårspring och väderrelaterade problem – som förklarar 29 procent av pendeltågsstrulet.

På tredje plats kom vagnbrist, som låg bakom 12 procent av problemen.

Orsaker till inställda pendeltåg

Trafikverket (räls, växlar, signalsystem m m): 51 procent

Yttre omständigheter (olyckor, spårspring, väder): 29 procent

Vagnbrist: 12 procent

Personalbrist: 7 procent

SL: 1 procent

Siffrorna gäller perioden september 2024 - februari 2025.

Källa: Trafikförvaltningen/SL

PetterBeckman
08-550 550 77