Över hälften av lärarna ansåg att vårdnadshavare ställt orimliga krav minst en gång under det gångna året, enligt en undersökning från fackförbundet Sveriges Lärare från 2023. Det kan handla om att föräldrar vill att undervisningen ska anpassas för just deras barn, eller att betyg ska höjas.

Enligt Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) händer det till och med att föräldrar tar med sig en jurist när barnet ska ha utvecklingssamtal i skolan, något som kan upplevas hotfullt, enligt Britt-Marie Selin, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.

– Vårdnadshavarens önskan att påverka sina barns skolgång är något som vi har sett under en längre tid. Men det händer att man tar med sig någon som man anser vara juridiskt kunnig, säger hon.

Problem överallt

Det kan vara någon som inte alls är en utbildad advokat. I stället handlar det om personer som föräldrarna tror kan hjälpa till att "hantera" situationen.

– De säger ofta att "han kan det här" eller "han vet hur det här ska gå till", berättar Britt-Marie Selin.

Fenomenet syns i alla typer av skolor. Förutom en önskan att påverka betyg kan det också handla om att vårdnadshavarna kräver svar på vad som händer på nästa veckas lektion, vilka som har varit inblandade i ett bråk eller hur läraren har gjort en bedömning.

Kan vara olagligt

Enligt Britt-Marie Selin leder detta till en orimlig arbetsmiljö för skolans personal.

– Enligt skollag ska utvecklingssamtalen ske mellan lärare, elev och vårdnadshavare – utan inblandning från externa parter. Det är skolans huvudmän som måste reagera på att detta sker.

Det förekommer även att vårdnadshavare tar med sig företrädare vid andra möten mellan lärare och föräldrar, där det inte är regelrätta utvecklingssamtal.

– Sveriges Lärare kräver att det blir tydligare i skollagen och i läroplaner att det är lärarprofessionen som avgör hur samarbetet med vårdnadshavare ska se ut, säger Britt-Marie Selin.