Diskrimineringsombudsmannen, DO, beskriver förekomsten av diskriminering som ett allvarligt och utbrett samhällsproblem i deras senaste rapport.
Rapporten pekar särskilt på afrosvenska elevers utsatta situation: från 2020 till 2023 har 514 anmälningar om etnisk diskriminering i skolan kommit in, och över 20 procent av dessa berör afrosvenska elever.
Eleverna vittnar om rasistiska och nedsättande kommentarer, som "n-ordet". De berättar att de hånas för sitt hår och utesluts ur sociala sammanhang.
På skolans väggar, skåp och toaletter finns det rasistiskt klotter såsom ord och symboler – och skolorna agerar inte alltid för att ta bort det.
Det är en oerhört allvarlig bild som framkommer i analysen, menar diskrimineringsombudsmannen Lars Arrhenius.
Stina Gränfors
Förminskar problemen
Diskrimineringen förekommer både elever emellan, men även från skolpersonal.
– I anmälningar beskrivs hur elever utsätts för verbala och fysiska kränkningar och om hur skolpersonal förminskar problemen och i vissa fall skuldbelägger de drabbade eleverna, säger diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius.
Skolor brister i sin lagstadgade skyldighet att utreda och åtgärda trakasserier, enligt DO.
Myndigheten föreslår därför att regeringen beslutar om ett kunskapslyft för skolpersonal och att det görs en uppföljning av skyddet mot diskriminering och hatbrott i skolor.
"Barn utsätts för rasism redan från tidig ålder och det kan få stora konsekvenser," säger Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd.
Emma Löf Hagström
"Inte en dag för tidigt"
Samtidigt har Stockholms stad nu skickat ut sin första handlingsplan mot rasism på remiss, som ska riktas till stadens alla nämnder och bolagsstyrelser.
– Vi ser att rasismen ökar i samhället med vittnesmål om en växande antisemitism, antiziganism, afrofobi, islamofobi och rasism mot samer. Det är ett stort misslyckande, säger Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd.
Handlingsplanen innehåller flera åtgärder, bland annat en diplomutbildning för stadens verksamheter om rasismen och dess konsekvenser.
Skolpersonal ska få kunskapshöjande insatser och nya metoder och rutiner för att hantera och förebygga rasism och diskriminering ska införas i skolorna.
– Det är inte en dag för tidigt. Staden har ett ansvar för att motarbeta alla former av rasism både i sina verksamheter och ute i samhället, säger Åsa Lindhagen.