Nyligen öppnade Vattentorget i Slussen som stans senaste mötesplats. Här passerar också tusentals cyklister varje dag.

Intill, under Guldbron, ska restauranger öppna i slutet av 2025. Men vägarna dit är få. Därför måste leveranserna åka på och över gång- och cykelbanor, vilket Cykelmagasinet uppmärksammat.

Enligt Slussenprojektet är det enda sättet om leveranserna ska utföras med godtagbar arbetsmiljö samtidigt som Boverkets regler om tillgänglig angöring uppfylls.

– Alternativen hade varit att ersätta vissa av gång- och cykelbanorna med allmän gata eller att inte tillåta några verksamheter på Vattentorget. Men det bedömde staden som sämre alternativ, skriver Eva Rosman, pressansvarig för Slussenprojektet, i ett mejl.

Många cyklister passerar Slussen varje dag.

Många cyklister passerar Slussen varje dag.

Victor Malmcrona

Lågbroarna måste användas

Hur stora fordon som ska tillåtas utreds fortfarande av staden.

– Men det rör sig om mindre lastbilar och eventuell dispens för sådant som sopbilar, säger Eva Rosman.

Mest utsatta blir lågbroarna som går på var sida om Guldbron. Där måste leveranserna köra på cykelbanorna. De behöver även korsa gång- och cykelvägar på flera ställen, som där lågbroarna ansluter mot kajen.

Transporterna kommer gå på lågbroarna på var sida om Guldbron och längs de södra kajerna.

Transporterna kommer gå på lågbroarna på var sida om Guldbron och längs de södra kajerna.

White arkitekter

"Fåtal transporter"

Så långt det är möjligt ska transporterna dock gå på kajen.

– I idealfallet kan man alltid separera trafikslagen från varandra, men här bedömer vi riskerna som låga eftersom det handlar om ett fåtal transporter till två restauranger. De ska även koncentreras till lågtrafik och nattrafik där det är möjligt, skriver Eva Rosman.

Eva Rosman, pressansvarig för nya Slussen.

Eva Rosman, pressansvarig för nya Slussen.

Victor Malmcrona

Krävs för en levande stad

Vägarna är dessutom byggda så att det upplevs som "mycket krångligt och ej intuitivt" att köra på dem, därför räknar staden med att det kommer att handla om få fordon som dessutom kör i låga hastigheter.

Eva Rosman pekar på att även delar av Götgatan och Gamla stan står inför samma utmaningar.

– Leveranserna vid Slussen är en förutsättning för att kunna ha levande verksamheter på Vattentorget.

Flera alternativ har utretts, som att ta emot leveranser på Slussbrogatan och transportera varor via hissar förbi Mälarterassen. Problemet var dock att avstånden då blev för långa.

"Helt huvudlöst"

I grannkommunen har nyheten väckt känslor från politiskt håll.

– Det verkar ju helt huvudlöst. Vi har ungefär 5 000 Nackabor som cykelpendlar förbi Slussen. Ska de möta varutransporter känns det ju som något som är i vårt intresse, säger Nackas kommunalråd Peter Zethraeus (M).

Anders Österberg (S), ordförande i exploateringsnämnden i Stockholm, konstaterar att lösningen inte är unik för Slussen.

– Jag förstår om det kan medföra vissa bekymmer för de cyklister eller fotgängare som passerar samtidigt som transporterna, men man får inte glömma bort att restaurangerna innebär liv och rörelse i området, skriver han i ett mejl.

Cykelexpert dömer ut nya torget vid Slussen: "Hål i huvudet"

Nu har Vattentorget i Slussen öppnat. Det betyder även att cykelvägen som går i mitten är klar. En väg som enligt trafikplaneraren Krister Isaksson ber om problem.

På Vattentorget finns bänkar för att slå sig ner och njuta av sol och utsikt över vattnet. Det finns även gott om plats för flanörer. Rätt genom allt går ett cykelstråk.

– Att förena vistelse och cykeltrafik på det här sättet är ett fundamentalt misslyckande. Hål i huvudet. Som att be om problem, säger Krister Isaksson, trafikplanerare vid Huddinge kommun samt även en röst i olika cykeldebatter.

"Man har misslyckats med att förena form och funktion. Och cyklisterna kommer få skulden för att det inte fungerar," säger cykelexperten Krister Isaksson.

"Man har misslyckats med att förena form och funktion. Och cyklisterna kommer få skulden för att det inte fungerar," säger cykelexperten Krister Isaksson.

Luca Mara

Ständiga konflikter

Över torget passerar varje dag tusentals cyklister över Söder Mälarstrand och Stadsgårdskajen till och från city. Krister Isaksson befarar att det blir ständiga konflikter mellan fotgängare och de som cyklar.

– När hela området sätter sig och restauranger och kaféer öppnar kommer det att visa sig hur dåligt det fungerar.

På Vattentorget ska tusentals fotgängare och cyklister samsas som samma yta.

På Vattentorget ska tusentals fotgängare och cyklister samsas som samma yta.

Pekka Pääkkö

Svårt att lösa efteråt

Ytorna för cyklister och fotgängare skiljs åt genom målade linjer, men mer tydliga avskiljningar i efterhand skulle inte göra någon skillnad, tror Krister Isaksson.

– På en plats för flanörer tittar man inte efter symboler i backen. De strukturella problemen kommer man inte åt, vilket är synd eftersom lösningen ska vara på plats i 90 år.

"Jag kan fatta att det finns en oro över att det blir knepigt, men när cykelpendlarna tar sig förbi på morgonen är det inte mycket folk här. Och hur många fina eftermiddagar får vi i Stockholm när torget är fullt? Jag tror vi fixar det. Det är bara att ta det lugnt eller leda cykeln," säger David Ziemsky, som cyklar mot Södermalm.

"Jag kan fatta att det finns en oro över att det blir knepigt, men när cykelpendlarna tar sig förbi på morgonen är det inte mycket folk här. Och hur många fina eftermiddagar får vi i Stockholm när torget är fullt? Jag tror vi fixar det. Det är bara att ta det lugnt eller leda cykeln," säger David Ziemsky, som cyklar mot Södermalm.

Pekka Pääkkö

Cykelrampen ströks

Tanken var från början att torget skulle avlastas från cykeltrafik via en ramp från kajen. Rampen skulle gå upp till den planerade gång- och cykelbron som ska gå jämte tunnelbanebron som öppnar om några år.

Men SL och staden hamnade i bråk om brons placering. SL menade att den hamnade för nära deras bro, som skulle ta skada när den nya byggdes. Som kompromiss flyttades gång- och cykelbron längre bort – med följd att rampen behövde strykas från planerna.

Visionsbild över den planerade gång- och cykelbron längs tunnelbanebron. Den ska byggas, men utan rampen kajen, och kan bara nås från Södermalmstorg.

Visionsbild över den planerade gång- och cykelbron längs tunnelbanebron. Den ska byggas, men utan rampen kajen, och kan bara nås från Södermalmstorg.

Stockholms stad/Mitt i

Så när nya bron väl öppnar gör det ingen skillnad för situationen på Vattentorget, menar Krister Isaksson.

– Ska cyklisterna från kajerna upp på bron och vidare in mot stan måste de i så fall ta omvägar. Bara ett fåtal kommer att göra det.

"Nu är det nytt, jag tror det ger med sig och saker kan justeras allt eftersom. Om det är mycket folk kanske det blir lite problem, men det går också att cykla under Guldbron. Jag tror det blir bra när alla vant sig," säger Christer Persson, som är på väg mot Henriksdal.

"Nu är det nytt, jag tror det ger med sig och saker kan justeras allt eftersom. Om det är mycket folk kanske det blir lite problem, men det går också att cykla under Guldbron. Jag tror det blir bra när alla vant sig," säger Christer Persson, som är på väg mot Henriksdal.

Pekka Pääkkö

Byggt för 2040

Vattentorget är utformat efter förutsättningen att rampen skulle ha byggts.

– Cykellösningen blir därför inte lika bra som det var tänkt, säger Eva Rosman, kommunikationschef på Projekt Slussen.

Samtidigt har torget kapacitet att hantera det antal cyklister som väntas där år 2040. På så vis har staden köpt sig tid att vidta eventuella åtgärder.

– Det är möjligt att göra justeringar i efterhand.

Cyklisten David Ziemsky tror att stockholmarna klarar utmaningarna.

– När cykelpendlarna tar sig förbi på morgonen är det inte mycket folk här. Och hur många fina eftermiddagar får vi i stan när torget är fullt? Jag tror vi fixar det. Det är bara att ta det lugnt eller leda cykeln, säger han.

Många pendlare

I dag görs runt 60 000 cykelresor i Stockholm. Ungefär hälften går via Slussen.

2030 är prognosen att 55 000 cyklister passerar Slussen dagligen.

4 800 av dem skulle ha passerat rampen, som strukits från planerna.

De får i stället välja Vattentorget eller östra lågbron.

Källa: Projekt Slussen

På Vattentorget ska tusentals fotgängare och cyklister samsas som samma yta.

På Vattentorget ska tusentals fotgängare och cyklister samsas som samma yta.

Pekka Pääkkö

Cykelexpert dömer ut nya torget vid Slussen: "Hål i huvudet"

Tusentals cyklister ska samsas med flanörer och soldyrkare ✔ Risk för ständiga konflikter ✔ "Går inte fixa i efterhand"