SL lägger ner busslinjer och drar in på turer. I Stockholms innerstad krymper busstrafiken med totalt 16 procent från och med den 19 augusti

Men nedskärningarna kunde ha undvikits om man bara hade skött taxepolitiken rätt och låtit bli att slösa pengar på fel saker, menar oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Genom sin populistiska politik att inte höja SL-taxan 2023 skapade det nya styret ett svart hål i budgeten som man inte kommer ifrån, säger han.

Med Moderaternas förslag för 2023 och 2024 hade SL-kortet höjts sammanlagt 85 kronor till 1 075 kronor – mot de 1 020 kronor som kortet kostar idag. Och mer skulle behövas, menar Kristoffer Tamsons, även om han inte vill precisera hur mycket han vill höja nästa år.

– Priset är inte problemet med SL-trafiken. Det är fortfarande billigare än i flera jämförbara städer. Jag tror också att stockholmarna kan vara beredda att betala mer för att få en bättre trafik och stoppa nedskärningarna, säger han.

Som en sköldpadda på rygg

Tamsons tycker att det nuvarande MP-, S- och C-styret gör fel som prioriterar gratis lovkort och taxelättnader för ungdomar och äldre – samtidigt som man satsar på dyr pendelbåtstrafik.

– SL kan inte vara gossen med guldbyxorna just nu. Om vi ska locka fler att vilja åka med SL kan man inte skära ner på grundutbudet.

Som Mitt i tidigare berättat går SL mot ett underskott på 1,3 miljarder nästa år. Enligt trafikförvaltningen är huvudorsaken att resandet inte ser ut att återhämta sig efter pandemin. Det resonemanget köper inte Kristoffer Tamsons.

– Det är klart man får problem om man lägger sig på rygg som en sköldpadda och sprattlar. Trafikoperatörerna måste få incitament att locka fler resenärer, inte bara att hålla nere kostnaderna, säger han.

MP hoppas på regeringen

Nu hoppas han på att få med sig de andra partierna i en gemensam kriskommission för att vända SL:s kräftgång.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) har svarat att han gärna sätter sig i en sådan kommission, på villkor att finansminister Elisabet Svantesson också deltar.

– Det är helt avgörande för kollektivtrafikens finansiering att regeringen kommer in i matchen, säger Anton Fendert.