Frågan om en ny gång- och cykelförbindelse mellan Strandvägen och Junibacken har diskuterats och utretts under flera mandatperioder de senaste tio åren.

De flesta har varit överens om att den behövs, och berörda parter och politiker med olika partifärg har talat varmt om fördelarna med att avlasta den hårt trafikerade 127 år gamla Djurgårdsbron. Men ännu har inget hänt.

– En förklaring till att det har tagit så lång tid är att Stockholms stad inte känner ansvar för Djurgården fullt ut. Konsekvensen har blivit att man har försakat utvecklingen under många år, säger oppositionsborgarrådet Christopher Fjellner (M).

Oppositionsborgarråd Christopher Fjellner (M).

Oppositionsborgarråd Christopher Fjellner (M).

Malin Lövkvist

Kungens 80-årsdag

Knäckfrågan är finansieringen. Moderaterna vill gärna se en samfinansiering, men säger att Stockholms stad behöver lätta på lädret och ta ansvar för huvuddelen av kostnaden för att komma framåt.

– Det finns säkert både stockholmare och företag som är intresserade av att vara med och bidra. En tanke är att försöka göra det här lagom till Kungens 80-årsdag.

Varför satte ni inte igång under förra mandatperioden?

– Det dåvarande styret jobbade med detta, men pandemin och framför allt maktskiftet 2022 kom i vägen, säger Christopher Fjellner.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) har en annan hållning.

– Det är väldigt positivt att det finns en samsyn kring bron, men det finns inte på bordet att Stockholms skattebetalare ska stå för huvuddelen. Vi bidrar gärna, men marken förvaltas av hovet och det finns ett starkt näringsliv som borde vara med och utveckla öns infrastruktur.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) vill få till buskar och högt gräs vid de badplatser i Stockholm som har mest problem med sjöfåglar.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) vill få till buskar och högt gräs vid de badplatser i Stockholm som har mest problem med sjöfåglar.

Miljöpartiet Stockholms stad

KDF: Stadens tur

I majoritetens budget står det att staden ska verka för att Kungliga Djurgårdsförvaltningen ska stå för huvudfinansieringen. Men det vill inte KDF.

– När den här frågan kom på tapeten igen kring 2014 var staden och KDF överens om att bygga två nya broar till Djurgården och dela på kostnaden. Vi har betalat för Folke Bernadottes bro, så nu borde det väl vara stadens tur, säger Magnus Andersson, slottsfogde på Kungliga Djurgårdsförvaltningen.

Under hösten ska KDF och trafikkontoret gå igenom det utredningsunderlag som finns för att se hur långt det räcker, berättar Magnus Andersson.

– Först måste man bestämma vad det är för bro som ska byggas. Då vet man vad det kommer att kosta, och det är då de riktiga förhandlingarna kan börja.

Under Stockholmsutställningen 1897 byggdes en tillfällig bro till Djurgården.

Under Stockholmsutställningen 1897 byggdes en tillfällig bro till Djurgården.

Oscar Halldin/Stockholmskällan