Kampförbundet för Julbockens Återinförande har fått uppmärksamhet i flera medier på sistone – bland annat Hallands Nyheter och SVT.

Skälet: Förbundet har uppvaktat Varbergs kommun där man vill att den "kravlösa och dumsnälla" tomten byts mot den mindre bildsköne, men respektingivande och rättvisa bocken.

– Det jag gillar är att julbocken är lite kärvare och lite snålare. Det är inte det här överflödet och högvis med blinkade plastleksaker, säger Mats Hildén, Generalsekreterare och ordförande i Kampförbundet.

Bytte till bocken

Matts är inte bara generalsekreterare, han är sundbybergare också. Tankarna om att byta till bock föddes för fyra år sedan, berättar han.

– Jag har själv barn och har alltid varit en stor julfirar-entusiast. Jag fick idén att vi skulle bli ännu mer genuina, ålderdomliga och traditionella på julafton och kom att tänka på julbocken.

Men att få tag på en mask var inte helt lätt eftersom de inte säljs i varuhus. Till slut hittade Matts ett par i Ramsås som gör vanliga halmbockar och frågade om inte de kunde göra en bockmask efter skisser från Elsa Beskows saga.

– Det kunde de göra, men det skulle bli dyrt och kosta 500 spänn sa de. Jag kände att jag hade råd med det så jag beställde tre stycken på en gång.

Över tusen följare

Sedan startade Matts en Facebooksida, började sälja maskerna som pensionärsparet fortfarande tillverkar och julbocken blev snabbt en rörelse. Runt 150-200 masker har sålts och 1 149 personer gillar i dag Kampförbundets Facebookgrupp. 

– Vi ser det lite som att folk konverterar, säger Matts.

Ett sätt att lobba in bocken är alltså att höra av sig till kommuner som har en bock i kommunvapnet – till exempel Varberg – för att få dessa att jobba in bocken igen.

– Sundbyberg har jag inte uppvaktat ännu och det vore kanske långsökt att kräva något, men jag borde kanske göra det. Kan man sjunga Avicii på en skolavslutning borde man ju kunna ha en julbock, säger Matts.

Visst finns det ett visst mått av skoj i allt det här och förbundets kommunikation med kommunerna är lite studentikos tillstår Matts. Men det finns absolut en äkta kärlek till bocken och inslag av allvar.

– Den röda coca cola-tomten känns så plastig och platt. Det kanske låter extremt, men det finns något konsumtionskritiskt över julbocken, även om det inte var tänkt så på 1800-talet, säger Matts Hildén.