Bara sju år har gått sedan de nya pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan togs i bruk. Men det stod tidigt klart att rulltrapporna inte fungerade som de skulle.

Gång på gång och under långa perioder har rulltrapporna fått stängas av för ombyggnad och reparationer.

En intern utredning visade förra året att statliga Trafikverket som ansvarat för upphandlingen inte uppfyllt leveranskraven. Rulltrapporna var felkonstruerade och bedömdes ha en livslängd på bara 20 år – i stället för de 30 år som är SL:s normala krav.

En vanlig syn – rulltrappor som står still vid Stockholm City.

En vanlig syn – rulltrappor som står still vid Stockholm City.

Erik Lejdelin

Bland annat var viktiga komponenter underdimensionerade vilket leder till ökat slitage och haverier, konstaterade utredningen.

– Redan inför att trafikförvaltningen över driften av stationerna 2017 konstaterades att rulltrapporna bara uppfyller cirka 60 procent av de krav som ställs på rulltrappor för kollektivtrafiken, säger Natalie Nordenswan på trafikförvaltningens pressavdelning.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Smärtsamt beslut

Nu har regionens trafikförvaltning tagit det smärtsamma beslutet: samtliga 71 rulltrappor på Citybanans stationer, inklusive de som går upp i Hotel Continentals entré mittemot Centralstationen – ska bytas ut under de närmaste elva åren.

– För att hinna byta ut alla rulltrapporna innan 2037 behöver arbetet starta redan nästa år, säger Natalie Nordenswan.

Natalie Nordenswan är presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm

Natalie Nordenswan är presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm

Region Stockholm

Och det blir inget enkelt jobb. Att det tar så lång tid beror på att det är svårt att transportera rulltrapporna till och från stationerna som är djupa och i flera plan, berättar hon.

"Något som måste göras"

– Rulltrapporna utgör också en kritisk del i utrymningssäkerheten vilket gör att bara ett litet antal rulltrappor kan bytas ut samtidigt för att klara utrymningskraven.

Kostnaden blir totalt runt 1,3 miljarder kronor. I den budget som regionfullmäktige ska klubba i november avsätts knappt halva den summan, 527 miljoner kronor.

Utöver det har SL redan haft onormalt höga kostnader för reparationer och underhåll sedan 2017.

– För att klara personsäkerhet och driftsäkerhet fram till att rulltrapporna ska bytas ut har trafikförvaltningen genomfört en mängd förbättringsåtgärder, säger Natalie Nordenswan.

Vad säger ni till resenärerna som får leva med detta i ytterligare elva år?

– Förr eller senare kommer rulltrapporna att behöva bytas ändå. Det kommer innebära en påverkan för resenärerna, med färre rulltrappor i drift vilket kommer ge störningar och kan bli besvärligt för våra resenärer. Samtidigt är det något som måste göras, säger hon.

Återkommer angående betalningen

Mitt i har ställt frågan om det blir Stockholms läns skattebetalare som får betala alltihop eller om Region Stockholm kommer att kräva ekonomisk kompensation från Trafikverket. Natalie Nordenswan ber att få återkomma med ett svar på den frågan.

Ett år efter rulltrappskaoset – sju trappor står ännu stilla

Rulltrapporna på Stockholm City och Odenplan skulle ha en livslängd på 30 år – men redan från start började de strula. I dag står 7 av de totalt 66 rulltrapporna på Stockholm City och Odenplan still.

Redan innan rulltrapporna på citybanan togs i bruk för två år sedan hade trafikförvaltningen synpunkter på dess utformning.

När man väl tryckte på startknappen dök problemen upp ett efter ett och det konstaterades att leveransen av rulltrapporna inte levde upp till kraven.

Droppen som fick bägaren att rinna över inträffade den 9 juli förra året då en av rulltrapporna på Stockholm City skenade och började rulla bakåt.

– Det var en kopplingsskiva vid kraftöverföringen mellan motor och växellåda som var skadad, säger Claes Keisu på Trafikförvaltningen.

”Ska ha en livslängd på 30 år”

Efter rulltrappshaveriet stängdes samtliga 66 rulltrappor på Stockholm City och Odenplan av.

Flera rulltrappor kunde startas igen efter ett par dagar men fortfarande, nästan ett år efter haveriet, har samtliga rulltrappor aldrig varit i bruk samtidigt.

Antalet stillastående rulltrappor på citybanan varierar från dag till dag och i tisdags, då Mitt i begärde ut den exakta siffran, stod 7 av 66 trappor still.

– Rulltrapporna är i princip helt nya och ska ha en livslängd på 30 år. Vi kommer att få rikta ett ekonomiskt krav mot Trafikverket som byggde stationerna och upphandlade rulltrapporna, säger Claes Keisu.

Inväntar installation

Felen som orsakade förra sommarens rulltrappshaveri åtgärdades fram till slutet av maj i år på bekostnad av rulltrappstillverkaren Otis.

Detta parallellt med en installation av en tillsatsbroms för extra säkerhet. Det är den installationen som återstår innan rulltrapporna ska fungerar som vanligt igen.

Ambitionen är att samtliga 66 rulltrappor på citybanan ska gå felfritt först efter sommaren.

– Att rulltrappor står stilla innebär naturligtvis problem för våra resenärer och tyvärr är det fortfarande så att vissa rulltrappor stoppas eller stannar av andra anledningar som urspårade handledare, olika småfel , underhåll och serviceåtgärder.

Gå felfritt efter sommaren

Rulltrapporna på Stockholm City är tillsammans med trapporna på T-Centralen av högsta prioritet för SL och Trafikförvaltningen och vid en felanmälan ska en underhållsentreprenör vara på plats inom 15 minuter.

– Under de senaste tre veckorna har vi haft ett ganska stabilt läge med ”bara” fyra till fem rulltrappor ur drift samtidigt. Det läget hoppas vi kunna hålla under sommaren, säger Claes Keisu.

Rulltrapporna är i princip helt nya och ska ha en livslängd på 30 år - Claes Keisu, Trafikförvaltningen -