Redan innan rulltrapporna på citybanan togs i bruk för två år sedan hade trafikförvaltningen synpunkter på dess utformning.

När man väl tryckte på startknappen dök problemen upp ett efter ett och det konstaterades att leveransen av rulltrapporna inte levde upp till kraven.

Droppen som fick bägaren att rinna över inträffade den 9 juli förra året då en av rulltrapporna på Stockholm City skenade och började rulla bakåt.

– Det var en kopplingsskiva vid kraftöverföringen mellan motor och växellåda som var skadad, säger Claes Keisu på Trafikförvaltningen.

”Ska ha en livslängd på 30 år”

Efter rulltrappshaveriet stängdes samtliga 66 rulltrappor på Stockholm City och Odenplan av.

Flera rulltrappor kunde startas igen efter ett par dagar men fortfarande, nästan ett år efter haveriet, har samtliga rulltrappor aldrig varit i bruk samtidigt.

Antalet stillastående rulltrappor på citybanan varierar från dag till dag och i tisdags, då Mitt i begärde ut den exakta siffran, stod 7 av 66 trappor still.

– Rulltrapporna är i princip helt nya och ska ha en livslängd på 30 år. Vi kommer att få rikta ett ekonomiskt krav mot Trafikverket som byggde stationerna och upphandlade rulltrapporna, säger Claes Keisu.

Inväntar installation

Felen som orsakade förra sommarens rulltrappshaveri åtgärdades fram till slutet av maj i år på bekostnad av rulltrappstillverkaren Otis.

Detta parallellt med en installation av en tillsatsbroms för extra säkerhet. Det är den installationen som återstår innan rulltrapporna ska fungerar som vanligt igen.

Ambitionen är att samtliga 66 rulltrappor på citybanan ska gå felfritt först efter sommaren.

– Att rulltrappor står stilla innebär naturligtvis problem för våra resenärer och tyvärr är det fortfarande så att vissa rulltrappor stoppas eller stannar av andra anledningar som urspårade handledare, olika småfel , underhåll och serviceåtgärder.

Gå felfritt efter sommaren

Rulltrapporna på Stockholm City är tillsammans med trapporna på T-Centralen av högsta prioritet för SL och Trafikförvaltningen och vid en felanmälan ska en underhållsentreprenör vara på plats inom 15 minuter.

– Under de senaste tre veckorna har vi haft ett ganska stabilt läge med ”bara” fyra till fem rulltrappor ur drift samtidigt. Det läget hoppas vi kunna hålla under sommaren, säger Claes Keisu.