En lång sträcka utmed tunnelbanespåren söder om Hökarängens station har röjts på träd, vilket Mitt i skrev om första gången hösten 2022.

– Det är känslomässigt svårt att se den här skövlingen, sa Hökarängsbon Mikael Gruvberg i artikeln då.

Fällningen av cirka 150 större och hundratals mindre träd utfördes på uppdrag av Region Stockholm. Ytan behövdes som arbetsområde, för projektet med den nya spårtunneln till Högdalsdepån.

Trädupplag i Hökarängen efter den stora fällningen 2022. Den felaktiga fällningen gjordes året därpå.

Trädupplag i Hökarängen efter den stora fällningen 2022. Den felaktiga fällningen gjordes året därpå.

Mattias Kamgren (arkivbild)

Fällde träd utan tillstånd

Sommaren 2023 gjordes ännu en avverkning. Men de träd som fälldes då, stod i själva verket utanför planområdet och skulle inte ha tagits ner.

– Det var ett 10-tal träd. De stod i anslutning till arbetsområdet söder om Hökarängens station, på Saltvägensidan. Det var mest aspar och tallar, men även en liten ek och en liten lönn, säger Emma Sahlman, pressansvarig för nya tunnelbanan.

Hur förklarar ni att det här kunde hända?

– I samband med att arbetsområdet utökades tog entreprenören på grund av ett missförstånd mellan oss ner andra träd än de vi hade tillstånd att ta ner. Med facit i hand hade vi inte klarat av produktionen utan den extra ytan. Vi skulle alltså ändå ha behövt ta ner de här träden – men med ett godkännande från Stockholms stad.

På grund av misstaget har Region Stockholm tvingats betala en ersättning på en miljon kronor till Farsta stadsdelsförvaltning.

Emma Sahlman, pressansvarig för nya tunnelbanan.

Emma Sahlman, pressansvarig för nya tunnelbanan.

Region Stockholm

Nya träd ska planteras

Redan från början har planen varit att återställa områden där träd fällts, genom att plantera nya. Nu har regionen och Farsta stadsdel enats om en återställningsplan.

– Alla ytor där vi tagit ner träd kommer att återställas, så även denna yta, säger Emma Sahlman.

Projektet med den nya spårtunneln är inne på sluttampen. Sprängningar under jord pågår fortfarande i området Korintvägen/Saltvägen. Hela tunneln beräknas vara utsprängd i början av nästa år.

Den avstängda gång- och cykelvägen mellan Saltvägen, Lingvägen och Pepparvägen beräknas kunna öppnas igen under våren.

Arbetet i Hökarängen lider mot sitt slut.

Arbetet i Hökarängen lider mot sitt slut.

Mattias Kamgren (arkivbild)