Upp till vart tredje pendeltåg i Stockholm ska börja köras utan tågvärdar från och med måndag den 5 december, enligt MTR. Det är det första steget i avvecklingen av tågvärdarna som beslutats av den tidigare M-ledda regionmajoriteten.
Lokförarnas skyddsombud har protesterat till Arbetsmiljöverket, eftersom de befarar att lokförarnas arbetsmiljö kommer att försämras på ett sätt som blir farligt både för de anställda och för passagerarna.
– Det som är avgörande för oss är att vi inte ska jobba ensamma i tåget, säger Monika Roll på lokförarnas Seko-klubb.
Böter om man svarar sent
Nu har Arbetsmiljöverket krävt att MTR kompletterar sina svar så att riskbedömningen inkluderar risken för att lokförarna kan bli utsatta för hot och våld.
Riskerna kan uppstå när lokförarna lämnar hytten för att hantera stopp eller andra störningar, befarar facket. Om inte MTR svarar innan den 16 januari får företaget betala 50 000 kronor i vite.
– Vi bedömer att de har svarat tillräckligt bra på de andra punkter som skyddsombuden tagit upp, säger Anette Wendel på Arbetsmiljöverket.
Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR kommenterar:
– Prövningen är en naturlig del av den pågående förändringsprocessen, som vi är övertygade om kommer att leda till en lösning som blir minst lika trygg och säker som idag.
"Saknas förare varje dag"
Lokförarnas fackklubb anklagar även MTR för att bryta mot kollektivavtalet genom att inte låta personalen ta ut lediga dagar som de har rätt till.
– Istället har de beordrat in alla lokförare på övertid från oktober. Trots det kommer det ut mail med förfrågan om att jobba extra, för det saknas förare varje dag. Nu förväntas vi dessutom ta över tågvärdens uppgifter. Ekvationen går inte ihop för mig, säger Moa Friman, en av lokförarna.