Cirka 50 inställda avgångar per dag. Så såg första veckan ut med Nobina AB som ny bussoperatör i Nacka och Värmdö. Det är ungefär fem gånger mer än vad som är acceptabelt, enligt SL.
Det mesta beror på fordonsbrist på grund av tekniska problem med bussarna.
SL: "Vi är inte nöjda"
Företagets IT-haveri i början av veckan gjorde också att information till resenärerna har funkat dåligt, och info om förseningar eller inställda avgångar har inte gått ut.
– Vi är inte nöjda med hur trafiken fungerat den första veckan, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.
Nobina jobbar nu hårt för att få ordning på de tekniska problemen med fordonen, tillägger han. Man räknar med att allt ska flyta bättre mot slutet av den här veckan.
– Sedan starten har cirka 450 avgångar ställts in av 30 000 turer – det är klart att inte heller vi är nöjda. Vi och våra fordonsleverantörer jobbar dag och natt med att trimma in de nya bussarna, samtidigt är det utmaningar med de äldre och inlånade bussarna som nu rullar på grund av förseningar hos våra leverantörer, säger David Erixon, pressansvarig på Nobina AB.
– Vi hoppas i närtid kunna erbjuda en trafik som både vi och våra resenärer är vana vid, tillägger han.
Tummen upp för Värmdös nya dubbeldäckare
Bekväma, fina och med utsikt. Det tycker resenärerna på Värmdös nya dubbeldäckare.
Men starten blev usel, med förseningar och inställda turer mitt i morgonrusningen.
Krispigt nya och jättehöga, rullade de nya dubbeldäckarna ut i trafik på Värmdö i söndags.
Mitt i:s reporter och fotograf provåkte på måndagsmorgonen. Klart är att de sprillans nya bussarna – med utsikt – skapar en känsla av lyxåk.
"Jag brukar inte åka 474 så ofta men det känns bra, det är trevligt med en ny fin buss. Jag ska till Mölnvik." säger Johanna Ydergård.
Martin Svensson
Eddie Plomin och Zeb Lager har tagit plats på övervåningen, längst fram. De klev på i Hemmesta vägskäl och ska till Nacka trafikplats.
– Det är en soft känsla. Det påminner lite om att åka turistbuss, nästan som att man svävar så här högt upp, säger Eddie Plomin.
– Jag tycker bussarna är bra, mycket bättre än de där risiga bussarna som kördes innan, säger Zeb Lager.
"Jättebra, och trevligt, med nytt och fräscht." sade Matti Viinikka, som åkte med rullator, till Värmdö marknad. "Det är fint, men för barnvagnar är det inte optimalt. Det är för trångt." sade Caroline Sollenberg.
Martin Svensson
Trångt för barnvagnar och rullatorer
Caroline Sollenberg kliver på med en barnvagn i Gustavsbergs centrum, hon ska åka några stationer till Porslinskvarteren.
– Det är fint, men för barnvagnar är det inte optimalt, så det är jag lite besviken på. Det är för trångt. Det finns bara plats för en barnvagn och en rullator, sedan är det fullt.
En resenär tycker att gången mellan sätena är för smal och kommer vara en ”utmaning om man kommer med matkassar och väskor”.
Johanna Eriksson sitter också längst fram, en våning upp.
– Jag gillar det här! Det är kul att sitta högt upp, och det gäller att hugga en plats fort. Det känns lite som att man flyger fram, säger hon.
Johanna Eriksson sitter längst fram, uppe. "Jag gillar det här! Det är kul att sitta högt upp, och det gäller att hugga en plats fort. Det känns lite som att man flyger fram," säger hon.
Martin Svensson
Fick vänta över en halvtimme
Men starten för de nya dubbeldäckarna på Värmdö, och övriga busslinjer, var sämsta möjliga, med inställda turer och förseningar. Kön med resenärer slingrade sig lång vid busshållplatserna de första timmarna på morgonen.
”Det suger att behöva vänta 30 minuter på att en buss ska komma, särskilt så här en måndagsmorgon. Bra start för de nya bussarna”, skriver en resenär till Mitt i:s reporter.
"Det är fint, men för barnvagnar är det inte optimalt. Det är för trångt." säger Caroline Sollenberg och kliver av vid Porslinskvarteren.
Martin Svensson
Skälet var det omfattande datahaveriet som drabbade Nobina på måndagsmorgonen. David Erixon, pressansvarig på Nobina, beklagar strulet.
– Man kan inte kalla detta annat än en dålig start, men nu har man hittat felet och jobbar med att åtgärda det, så allt är i gång igen, men det kan fortfarande förekomma förseningar.
Chauffören Ali Mohammed tycker att dubbeldäckarna är bekvämare att köra än de tidigare bussarna, som tillhörde Keolis. "Man sitter bättre och det är mer lättjobbat, så det är positivt för arbetsmiljön. Det är inga problem att bussen är så stor, det går bra."
Martin Svensson
”Ej i trafik” stod det på Värmdös nya dubbeldäckare när de började gå i trafik på linje 474 den här veckan. Orsaken var datahaveri hos bussbolaget Nobina.
Martin Svensson
Värmdös dubbeldäckare
19 nytillverkade dubbeldäckare ska trafikera linje 474 mellan Slussen och Hemmesta.
Körs av bussbolaget Nobina med trafikstart i söndags 9 februari.
Längd: 14 meter
Höjd: 4,2 meter fördelade på två våningar
Antal sittplatser: 81, kan jämföras med en vanlig ledbuss som har cirka 55 sittplatser.
Varje buss ska enligt Nobina ha plats för två barnvagnar och en plats för rullator/rullstol.
Det finns USB-laddare på alla sittplatser.
Källa: Nobina AB
Eddie Plomin och Zeb Lager har tagit plats på övervåningen, längst fram. De klev på i Hemmesta vägskäl och ska till Nacka trafikplats. "Det är en soft känsla. Det påminner lite om att åka turistbuss", säger Eddie.
Martin Svensson