Just nu är skyltfönsterna övertäckta på varuhuset Nordiska Kompaniet, NK. Där inne pågår arbetet med att skapa en julig sagovärld enligt tradition sedan starten 1902.

– Sen NK grundades har julen alltid varit icke-kommersiell i våra stora skyltfönster. Vi vill skapa en juldestination i Göteborg dit alla är välkomna, säger dekoratören Isabell Westerdahl.

I år passar varuhuset på att hylla Ingmar Bergman som skulle ha fyllt 100 år 2018. I ett idéarbete med stiftelsen i filmregissörens namn och NK, har årets julskyltning växt fram med högtiden i stjärnrollen.

– Det som är viktigt för NK är att julkänslan ska finnas och att vi alltid jobbar med rörelse. Det är unikt för skyltfönstren. Allt är handgjort och vi har tagit fram jättefina figurer som kommer att röra sig. Det brukar vi inte jobba med under resten av året.

Fingeravtryck på skyltfönsterna

På söndag sker avtäckningen och årets tema avslöjas strax innan tomten anländer med häst och vagn från Götaplatsen. Julskyltningen är framförallt till för barnen och Isabell Westerdahl berättar att många förskolor och skolor brukar titta förbi.

Man ser små fingeravtryck på skyltfönsterna där de har stått och lutat sig.

– Man ser små fingeravtryck på skyltfönsterna där de har stått och lutat sig. Vi har fönsterputs flera gånger i veckan. I vanliga fall har vi det kanske en gång i veckan, nu har vi det väldigt ofta. Men det är kul, det är ett utflyktsmål.

Är skyltsöndagen startskottet på julen?

– Ja, för oss börjar julen då. Men julen har hållit på länge för mig, vi började planera redan i februari, säger Isabell Westerdahl.