De första Matmissionen-kunderna för tio år sedan kände skam efter att de betalat varorna, minns Matmissionens områdeschef Johan Rindevall.
Vi träffas i samband med att Matmissionen nu öppnat butik inne vid Åregaraget vid Vällingby centrum.
– Folk packade om i andra påsar när de kom ut. Men det har förändrats helt. Medlemsantalet fördubblades 2022. Då kom första inflationsvågen, i samma veva fick vi dagligvarubranschen med oss och kunde bygga ut fler butiker.
Får köpa till en tredjedel av marknadspriset
Matmissionen tar emot överblivna varor från större matbutiker, som annars skulle slängas.
Kunderna måste vara medlemmar, vilket kräver låg snittinkomst, och får köpa varorna för en tredjedel av det ordinarie marknadspriset.
– Målet är att försäljningen på sikt ska finansiera den del av vår verksamhet där vi skänker mat till de som i princip inte har någonting alls.
"Det finns en annan förståelse för matfattigdom i Sverige i dag än för tio år sedan. De allra flesta av oss skulle jag tro har någon i bekantskapskretsen i dag som skulle kunna var medlem hos oss.", säger Johan Rindevall.
Stefan Källstigen
I dag finns ingen skam hos kunderna längre, menar Johan Rindevall.
– Man pratar mer öppet om matfattigdom och problemet i dag.
Den första Matmissionen öppnades av Stockholms stadsmission 2015. Med den nya butiken i Vällingby blir det nu 15 butiker i landet.
– Nio av butikerna ligger i Stockholm.
Har en egen deli
Han visar oss butikens egenkonstruerade deli, där de mest eftertraktade varorna kommer finnas.
Frukt och grönsaker utgör en tredjedel av försäljningen.
– I delin kan vi sälja nötkött, någon finare olja och annat som i en vanlig butik är dyrt.
Den materiella och sociala fattigdomen har enligt Statistiska centralbyrån ökat tydligt i Sverige de senaste åren.
En butikschef och ytterligare tre anställda kommer arbeta i Matmissionens butik i Vällingby, dessutom har man platser för arbetsträning. "Som mest blir det sju-tio personer i personalen härinne samtidigt", säger Johan Rindevall.
Angie Gray
– Tittar man på relativ fattigdom, de som bara har 60 procent av medianinkomsten i inkomst, så är vi inte i närheten av att nå alla genom den här typen av butiker. 14-15 procent av befolkningen tillhör målgruppen, säger Johan Rindevall.
Har ni länge velat öppna i västerort?
– Vi har letat lokal här i två år. Vi har velat ha en butik längs t-banelinjen i stadsdelen och i framförallt Hässelby har vi ganska många potentiella medlemmar.
Från färg till matvaror. Matmissionen tar över Flügger färgs gamla butik längs Årevägen vid Vällingby centrum.
Stefan Källstigen
Vad säljer ni mest av?
– Frukt och grönsaker utgör en tredjedel av försäljningen. Sedan ska det absolut finnas någon chokladkaka eller en påse chips härinne också, men vi vill inte bara ha en massa varor proppade med socker. Vi ska ha ett brett sortiment.
Förr kunde folk köa i två timmar utanför en butik innan öppning, berättar Johan Rindevall.
– Men det är inte särskilt värdigt när 60-80 personer rusar in precis vid öppning. Sedan pandemin måste medlemmarna boka in vilken tid de vill handla på via en app.
Öppnar. Matmissionen Vällingby öppnar – och varor är på väg att rullas in i den så kallade sociala matbutiken.
Stefan Källstigen
Matmissionen vill finnas där för de som annars tvingas vända på varenda krona när de handlar, berättar Johan Rindevall.
– Tyvärr är grundproblemet med matfattigdom inte löst, den ökar. Men det har hänt mycket sedan vi startade.