I tappra försök att underhålla sina döttrar under coronapandemin beställde Killian Denis hem mängder av leksaker och spel från nätet, men upptäckte att många aldrig kom fram.
Han fick visserligen tillbaka sina pengar från företagen, men började fundera på vad som egentligen hände med de förlorade varorna.
Efter lite efterforskningar kunde han förvånat konstatera att de flesta paket faktiskt förstörs, eftersom leverantörerna många gånger tycker att det är för dyrt att hämta tillbaka dem.
– Då såg jag en möjlighet att starta ett rolig verksamhet som paketräddare, och samtidigt minska både koldioxidavtryck och slöseri, säger han.
Elektronik och samlarobjekt
Sagt och gjort. Tillsammans med barndomsvännen Alexis Faure grundade han King Colis, ett företag som köper upp lager av borttappade paket, för att sedan sälja vidare. Paket som annars skulle förstöras.
Konceptet har testats på olika platser i världen – och den 25 februari till 2 mars kommer det nu till Kista.
I gallerian, mittemot Dressman, kommer kunder nu ha chansen att köpa andras borttappade paket.
Det finns dock en hake: Man får inte veta vad som är i paketen innan köpet
– Det brukar vara allt möjligt: Elektronik, kläder, skor, köks- eller skönhetsapparater, leksaker, videospel, samlarobjekt, halloweendräkter – det är en spegling av vad vi alla beställer online, helt enkelt. Om man har tur kan man hitta fina märkesprodukter, men det finns ingen garanti. Det är lite som ett lotteri, säger Killian Denis.
Killian Denis hoppas på många besökare i Kista.
King Colis
Får inte öppna förrän efter
Besökare kommer få tio minuter på sig att gå in i butiken för att välja paket.
Ett standardpaket kostar 26 kronor per 100 gram, och ett så kallat premiumpaket kostar 36 kronor per 100 gram.
Killian Denis beskriver att stämningen brukar vara hektisk, men rolig.
– Det är ett helt nytt koncept för många, och alla brukar bli väldigt exalterade över att få uppleva en äkta skattjakt. Det är som att återvända till barndomen i tio minuter, säger han.
Förväntar ni er många besökare i Kista?
– Vi hoppas på det! Varje gång vi lanserat i en ny europeisk stad har det kommit väldigt många. I Rom och Wien hade vi över 10 000 besökare på en vecka, säger Killian Denis.