Markarbetena som startade i början av maj syns med allt större tydlighet från tunnelbanevagnarnas fönster. Därifrån kommer resenärerna kunna följa bygget av två lamellhus där byggarna under sommaren gått loss med bland annat sprängningar i berget.

"Sprängning pågår".

"Sprängning pågår".

Anders Björklund

Visionsbilden av bygget intill t-banespåret visar husens volymer. Huset längst till vänster finns sedan tidigare.

Visionsbilden av bygget intill t-banespåret visar husens volymer. Huset längst till vänster finns sedan tidigare.

DinellJohansson

Området med närmare 80 lägenheter ingår i en ny detaljplan om 110 bostäder, varav alla planeras bli hyresrätter. Det byggstartade området kallas "kvarter A" i detaljplanen som antogs 2022.

Panncentral blir bostäder

Det andra kvarteret med bostäder i detaljplanen planeras vid Kärrtorpsvägen, inte långt ifrån Kärrtorps IP. I detta "kvarter B" tänker Svenska Hus AB bygga om en tidigare panncentral och garage till drygt 30 bostäder. Fasaderna här kommer att få ett helt annat uttryck än dagens. Det ska bli stora fönster.

Huset intill Kärrtorpsvägen kommer få ett stort ansiktslyft med stora fönster och bli bostäder enligt planen.

Huset intill Kärrtorpsvägen kommer få ett stort ansiktslyft med stora fönster och bli bostäder enligt planen.

Anders Björklund

Men när startskottet för det bygget går är oklart.

"När det gäller kvarter B kommer det att dröja lite, vi sitter fortfarande i avtalsförhandlingar där", skriver Ann Wetterström, exploateringskontorets projektledare, i ett mejl till Mitt i.

I detaljplanen skriver staden att de nya bostadshusen ska utformas i samklang med omgivande hus. "Därför ställs krav på att byggnadernas gestaltning gällande bland annat tak, fasadmaterial och bottenvåning tydligt ska relatera till 1950-talsbebyggelsen i området" står det i underlaget.

Buller från t-banan

En annan sak att tänka på, särskilt vad gäller bostäderna i kvarter A närmast tunnelbanan, är buller. Det närmaste avståndet mellan bebyggelse och tunnelbanespår är nämligen bara cirka tio meter. Därför måste minst hälften av rummen i lägenheterna vara mot fasaden bort från spåren.

Apropå buller är ett par grannar som Mitt i stöter på i området varken särskilt förtjusta i byggplanen eller ljuden från bygget.

– Det känns som att vi lever i en byggarbetsplats. Jag förstår att man behöver förtäta, men i Kärrtorp klämmer man in hus överallt nu, säger Veronica Gustafsson och syftar på bland annat de nya studenthusen vid Söderarmsvägen där det också sprängdes i berg.