Inte bara löven skiftade färg denna höst. Det gjorde även en del av Järnvägsgatan, vilket Mitt i tidigare har skrivit om.

Med ny, grön kulör vill staden säga att sträckan Esplanaden-Rosengatan är en cykelgata, där bilar och cyklar samsas om utrymmet – på cyklisternas villkor.

Så har det dock inte blivit i praktiken, enligt Solnabon Kent Östergård.

– Det är lite klantigt att skapa en olycksrisk för oskyddade trafikanter. Jag förmodar att man ville uppnå det motsatta.

Kent Östergård är inte såld på den nya cykelgatan.

Kent Östergård är inte såld på den nya cykelgatan.

Alexander Kuronen

Fyra gånger har han cyklat på cykelgatan. Alla utom den senaste har det kunnat gå illa i möten med bilar, säger han.

– Jag var tvungen att gira åt höger, för de vägrade flytta på sig. Det kunde ha blivit allvarligt om jag hade stått på mig.

"Livsfarligt"

Kent är inte ensam om att vara kritisk. Under en elvadagarsperiod hörde 13 sundbybergare av sig till staden med åsikter om Järnvägsgatan.

Flera av dem flaggar för att trafiksituationen har blivit rörigare. Bilar ska dessutom ha kört åt båda hållen, trots att Järnvägsgatan numer är enkelriktad ända från Ursviksvägen till Rosengatan.

Mitt i har sökt stadsmiljöchef Tomas Lindvall som väljer att svara på frågor via mejl.

Enligt honom är det möjligt att ett fåtal bilister har kört mot enkelriktat de första dagarna efter att nya skyltar sattes upp.

"Men bedömningen i dagsläget är att efterlevnaden är mycket god", skriver han.

Lindvall håller inte med om att den nya lösningen är farlig. Staden följer dock hela tiden trafiksituationen, fortsätter han.

"Vi tar oron som finns på allvar, men bedömer att åtgärderna som görs på Järnvägsgatan kommer att förbättra trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter."

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

"Motorväg" på Vegagatan

Kent Östergård tror inte att situationen kommer att bli bättre av sig själv.

– Det enda jag tror kan rädda det är att man med jämna mellanrum sätter upp plaststolpar med pilar.

I ett par av åsikterna till staden tas närliggande Vegagatan upp. Sedan Järnvägsgatan enkelriktades för bilar har det blivit stökigare även där, heter det.

"Trafiken här har senaste dagarna ökat markant. Det är långa köer och Vegagatan liknar en motorväg stundtals", skriver en sundbybergare.

Flera sundbybergare upplever att trafiken har ökat på Vegagatan sedan Järnvägsgatan gjordes om.

Flera sundbybergare upplever att trafiken har ökat på Vegagatan sedan Järnvägsgatan gjordes om.

Alexander Kuronen

Att bilarna har blivit fler på Vegagatan är väntat, svarar Tomas Lindvall. Framkomligheten är dock fortfarande god, tillägger han.

"Vi arbetar i enlighet med stadens mobilitetsprogram och ser kontinuerligt över hur trafiksystemet kan utvecklas."

Nytt intermezzo

När det gäller Järnvägsgatan finns ändå ljusglimtar, enligt Kent Östergård.

– Farten är låg, det kan man inte klaga på, säger han.

Han hoppar upp på hojen och trampar ut på vägen.

En bil kommer. Sedan har även hans fjärde cykeltur här bjudit på ett intermezzo.

– Han körde i mitten, sedan svängde han motvilligt åt höger. Han gjorde ett tecken, liksom "vad fan gjorde du så för?"

– Folk fattar inte. Det är ett totalt misslyckande.