DET HÄR ÄR DEL TVÅ I ARTIKELSERIEN "LIKA MÖJLIGHETER?. LÄS ÄVEN DEL ETT OCH DEL TRE
Oliver Ylvenius har en stor bajenflagga på sitt kontor och en energisk stil som går hem bland eleverna. Han tog över som rektor för Klara Teoretiska Gymnasium Östra, vid Gärdet, för fyra år sedan och gillar sitt jobb.
De flesta av skolans 430 elever, från alla hörn av Stockholmsområdet, kämpar på bra med studierna, berättar Oliver Ylvenius. Men det finns också en grupp som har svårt att motivera sig, som ibland kan dra med sig andra.
– Vad tycker ni, frågar han ett par tjejer i tvåan som han just har ätit lunch tillsammans med. Finns det en anti-pluggkultur? Alltså att det inte anses coolt att plugga?
https://www.mitti.se/ettsthlm/rinkeby-i-topp-sa-manga-pluggar-vidare/repvcc!CIRUfchrE7tMso5TDN5Qg/
Tjejerna funderar:
– Det handlar inte om att det inte är coolt att plugga. Mer att det är den enklare vägen. Om min vän säger: ”Kom vi gör något annat”, då är det lätt att man hänger på, säger Abbi från Alby i Botkyrka.
– Men grupptryck kan också vara positivt, att man pushar varandra. Iallafall bland tjejer. Förväntningarna är lägre på killarna, både från föräldrarna och från vännerna, tillägger Abbi.
Det negativa grupptrycket står också i fokus för det nya samarbete som skolan inledde i höstas med Rinkeby-Kistas ungdomssatsning Framtidens hus.
– Särskilt killar kan ha svårt att säga nej. En del påverkas till att sitta i kaféet och spela kort med kompisarna snarare än att gå på lektionerna. Det vi behöver göra är att öka deras motivation och förutsättningar att lyckas med studierna, säger Ellen Samuelsson, ungdomshandledare på Framtidens hus.
Pratar med föräldrarna
Cirka 80 av Klara Östras elever kommer från Järvaområdet. Två eftermiddagar i veckan finns personal från Framtidens hus på skolan.
– Det nya är att vi kan bygga en relation med eleverna i skolan på dagtid, sen träffar vi dem igen hemma i området på kvällen, förklarar Fatou Juke, ansvarig för samarbetet med gymnasieskolorna.
– Det gör att vi vet vem som har missat ett prov eller behöver öva på en redovisning. Vi gör överenskommelser med ungdomarna, pratar med föräldrarna och erbjuder en plats där de kan plugga i lugn och ro, säger Fatou.
Nua, 17 år, från Husby, går i tvåan på ekonomiprogrammet. Han tillbringar nu ett par kvällar i veckan på Framtidens hus, senast med en stor inlämningsuppgift om Gustav II Adolf och 30-åriga kriget.
– Framtidens hus har hjälpt mig mycket och lärt mig se möjligheterna, säger han.
"Många ger upp"
Nua håller med om att det har normaliserats, en idé om att killar inte ska plugga.
– Om dina vänner lallar runt är det lätt att du blir likadan. Men jag försöker låta bli att bli påverkad. Jag gillar att chocka folk och göra saker de inte förväntar sig.
Ett problem, menar han, är att många killar ger upp för enkelt.
– Många har inställningen från början att de inte har någon chans och ger upp efter första försöket. Visst finns en risk att man blir diskriminerad för att man är mörkhyad. Men vad kan man göra åt det? Man måste alltid försöka igen.
– Det finns också fler och fler förebilder. Som för mig: min kusin är nu advokat. Det gör att jag också vill plugga juridik. Om hon kan, då kan jag också, säger Nua.
I det så kallade VIP-rummet innanför kaféet, där elever kan få extra stöd, jobbar Hani Elmi, 19 år, med sitt gymnasiearbete om samernas rättigheter.
Hani berättar att det tog ett tag innan hon fick ordning på studierutinerna.
– I början sköt jag bara upp och gjorde allt i sista sekunden. Det blev stora högar med läxor. Men man lär av sina misstag.
Hur lär man sig sånt?
– Skolan kan hjälpa dig. Men det är ditt eget beslut hur du gör med den hjälp du får. Ingen kan hjälpa dig om du inte hjälper sig själv, säger Hani Elmi.