När SJ tog över pendeltågstrafiken från MTR den 3 mars var en av de viktigaste målen att få personalen att trivas bättre på jobbet.

Stina Petrini, kommunikationschef inom SJ Stockholmståg, fick idén att starta en intern podcast som skulle stärka banden mellan de många olika personalgrupperna och öka kunskapen om vad som krävs för att pendeltågen ska rulla.

– Det började som ett internt projekt för att få fler medarbetare att känna sig stolta och tycka det var roligt att gå till jobbet. Men när vi hade gjort pilotavsnittet i maj kände vi att vi också ville sprida den här kunskapen externt, säger Stina Petrini.

Formatet är kompakt, runt 15 minuter, för att alla ska hinna lyssna. Hittills har sju avsnitt publicerats, ofta med en inbjuden gäst. Först nu går SJ ut och presenterar podden för den bredare allmänheten.

Kommunikatören undrar: Vad är ett signalfel?

– Pendeln är ett enormt viktigt färdmedel som påverkar så många. Om vi kan bredda förståelsen och kunskapen hos allmänheten kanske vi kan minska frustrationen, säger Stina Petrini.

Många frågor har kommit upp, ofta sådana som kommunikatörerna själva har undrat över: vad är ett signalfel? Varför kan man inte sätta in fler tåg när det är stora evenemang?

I ett av avsnitten frågades den ansvarige för SL:s trygghetsarbete ut, ett annat handlade om textremsorna och utropen i vagnarna.

Har du någon drömgäst?

– Det vore trevligt om regionrådet Anton Fendert ville komma till podden.

Kanske bjuda in någon från aktionsgruppen Pendeltågsupproret?

– Ja det skulle jag gärna göra. Vi har just nu flera redan inspelade avsnitt, men inget hindrar att vi ändrar vårt schema, säger Stina Petrini.