I början på november tecknades kontraktet för färdigställandet av de sju stationerna på den nya tunnelbanelinjen mot Nacka och Slakthusområdet.
Sparar 800 miljoner
Två anbud stod mot varandra: Skanska som la sig på 1,85 miljarder kronor. Och det spanska bolaget Ohla, som bjöd 1,02 miljarder – alltså mer än 800 miljoner lägre.
Ohla tog hem kontraktet. Detta trots att Skanska fick klart högre betyg på de så kallade mervärdena "Organisation och kompetens" och "Entreprenadens genomförande".
Här är de sju nya stationerna.
Region Stockholm
Upphandlingen gäller installationer för entréer, biljetthallar, mellanplan, perronger, teknikplan, servicetunnel, ventilationsschakt, brandschakt med mera.
Det blev noll poäng för Ohla mot tre poäng för Skanska i båda fallen.
Ska man vara orolig för kvaliteten?
– Nej. Båda entreprenörerna uppfyllde alla de krav vi ställde i den här upphandlingen och vi har goda erfarenheter av att jobba med båda två i andra entreprenader, säger Martin Hellgren, avdelningschef på Förvaltningen för utbyggd tunnelbana.
Visionsbild, Gullmarsplans nya t-banestation, mellanplanet.
Region Stockholm/Sweco
"Inget skiljer i leveransen"
Ohlas anbud låg dessutom prismässigt nära Region Stockholms egen kalkyl, medan Skanskas ligger högt över, förtydligar Emma Sahlman, kommunikatör på samma förvaltning.
Vad konkret avstår ni från när ni väljer ett så mycket billigare alternativ?
– Det skiljer inget i leveransen, båda företagen har lämnat anbud på exakt samma uppdrag, säger Emma Sahlman.
Nya t-banestationen Sofia, mellanplanet, visionsbild.
Region Stockholm/Sweco
Offentliga upphandlingar av infrastruktur misslyckas ofta med att pricka in den verkliga prislappen, konstaterade statliga Riksrevisionen för ett par år sedan. I flera fall, som exempelvis Förbifart Stockholm och Bussterminalen vid Slussen, har kostnaden fått skrivas upp med mångmiljardbelopp under arbetets gång.
Branschorganisationen Byggföretagen ser en generell risk att upphandlaren lägger för stor vikt vid en låg prislapp.
"Måste få kosta"
– Risken blir att man får ett projekt som blir sämre utfört och att man missar andra viktiga dimensioner som måste få kosta, som miljömässiga hänsyn och arbetsmiljö, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef på Byggföretagen.
Visionsbild, Slakthusområdet, plattformen
Region Stockholm/Sweco
Emma Sahlman på Förvaltningen för utbyggd tunnelbana understryker:
– Vi väljer alltid entreprenör på både pris och mervärden, inte på bara den ena parametern.
I ett uppmärksammat fall nyligen med tunnelbanebygget i Barkarby, där entreprenören Subterra sparkades ut efter en konflikt med Regionen, var situationen annorlunda, berättar hon.
– När Subterra lämnade anbud på entreprenaden i Barkarby 2019 låg de över den andra anbudsgivaren i pris, men vann på bättre mervärden.
Visionsbild, nya t-banestationen Järla, biljetthallen
Region Stockholm/Sweco
Slakthusområdets station är en av de sju nya t-banestationer som spanska Ohla nu ska bygga klart.
Atrium Ljungberg/Lundgaard & Tranberg Arkitekter