Att buss 54 har försvunnit från Bolinders plan har gjort det svårare för äldre att ta sig till seniorträffpunkten Baltzar och Serafens äldreboende.

Fredhällsbon Kerstin Wallin, 88, tar numera 61:an för att sedan byta till 3:an och därefter gå från Stadshuset till Bolinders plan.

– Det kanske inte låter så långt, men jag har problem med ryggen och är helt slut efter backen upp hit. Jag har bestämt mig för att söka färdtjänst nu när 54:an inte går.

– SL borde tänka på oss som inte är hundra procent friska och så beroende av att ha ett sådant här ställe att gå till. När man bor ensam behöver man träffa andra så att man får prata lite.

”Halt och jäkligt”

Även Birgitta Jansson Pettersson saknar 54:an för att ta sig till träffpunkten, men också för att åka in till city och Östermalm. Nu går hon hela vägen från Fridhemsplan till Bolinders plan.

– Än så länge fungerar benen, men hur blir det när det blir snö, halt och jäkligt? Jag tycker synd om alla som inte kommer hit längre.

Inget gjort

SL är medvetna om problemet, men för närvarande finns inga planer på att återgå till den tidigare sträckningen för 54:an, enligt Natalie Nordenswan vid SL:s presstjänst.

Innan förändringen ägde rum diskuterade däremot SL och Stockholms stads trafikplanerare om att eventuellt förlänga linje 65 från Centralen till Kungsholmstorg. Utgångspunkten är att 65:an i så fall skulle trafikera Pipersgatan, Bolinders plan och Kungsholmstorg. 

– Resenärer kan då åka med linje 61 från Fredhäll eller Kristineberg, och sedan byta vid Kungsholmstorg och åka vidare till Bolinders plan, skriver Natalie Nordenswan.

54:an kommer inte tillbaka till sin gamla rutt. Men SL har ett annat förslag.

54:an kommer inte tillbaka till sin gamla rutt. Men SL har ett annat förslag.

Mostphotos

Men för att genomföra en sådan förlängning av 65:an krävs åtgärder från staden så att bussen kan vända vid Kungsholmstorg. Det har hittills inte skett.

– Trafikförvaltningen och Keolis fick begränsad återkoppling och inget har därför blivit gjort.

Vill få till

Malinda Flodman, pressansvarig vid Stockholm trafikkontor, menar att staden också tycker att det är en bra idé. I mejl skriver hon att staden och trafikförvaltningen har haft en dialog om olika lösningar.

– Men att hitta en bra lösning kan vara svårt i miljöer som Kungsholmstorg. Innan den diskussionen är klar kan vi inte svara på hur och när det kan ordnas. Men vi vill få till en så välfungerande kollektivtrafik som möjligt.