Utanför fönstret springer barn och leker på skolgården, på väggen sitter en mindmap, i datorn lyser en powerpoint.

I kontoret på Igelboda skola arbetar psykologen Isabelle Lanér och kuratorn Annika Lundell sedan i maj med Nackas första skolsociala team. 

– Redan första dagen kom lärare och undrade om vi kunde hjälpa vissa elever. Men då fick vi säga stopp. Vi har varit tvungna att gå igenom den forskning som finns och se till att vi hjälper på rätt sätt. Men nu är vi redo. I går kom en elev och ville prata, säger Isabelle Lanér.

”Redan första dagen knackade lärare på dörren”, säger psykologen Isabelle Lanér som tillsammans med socionomen Annika Lundell leder det skolsociala teamets arbete från kontoret på Igelboda skola.

”Redan första dagen knackade lärare på dörren”, säger psykologen Isabelle Lanér som tillsammans med socionomen Annika Lundell leder det skolsociala teamets arbete från kontoret på Igelboda skola.

Johan Kristensen

Nackas kommuns arbete med att förhindra barn och unga att hamna i kriminalitet och missbruk lockade både socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönwall (M) och statsminister Ulf Kristersson (M) att göra studiebesök i februari. De mötte kommunens fem samordnare för unga i riskzon som i början av året hade 119 inskrivna barn.

Barnens föräldrar har gått med på att häva sekretessen så att skola, socialtjänst, polis och fritidsgårdar kan dela uppgifter med varandra och bättre hjälpa barnen innan det har gått för långt.

”Vinsten är enorm”

Det skolsociala teamet är tänkt att komma in i ett ännu tidigare skede. De ska fokusera på elever som har över 15 procents frånvaro – nästan en dag i veckan.

Skolan och socialtjänsten ska samarbeta för att hjälpa de hemmasittande barnen tillbaka till skolan och hindra att de dras in i kriminalitet och missbruk.

– Vinsten för samhället är enorm, säger Isabelle Lanér.

Filip Wiljander (M), kommunalråd och ordförande i socialnämnden, är också hoppfull.

– Kan vi få 20 barn tillbaka till skolan har vi förändrat deras liv, säger han.

”Vårt bidrag”

Pilotprojektet omfattar Saltsjöbadens rektorsområde där kommunen har tre skolor: Saltsjöbadens samskola, Igelboda skola och Neglinge skola. Flera av eleverna kommer ifrån Fisksätra som polisen sedan 2021 betraktar som ett utsatt område – där kriminella har en stor inverkan på lokalsamhället. 

– Många rektorer knackar på dörren och vill ha ett skolsocialt team. Fisksätra är ett utsatt område och det här är vårt bidrag för att ändra på det, säger Monika Neuman, verksamhetschef för barn- och elevhälsan i Nacka kommun.

I maj noterade kommunen att 41 av de 1 500 eleverna i rektorsområdet hade varit hemma 40 procent eller mer från skolan. Närmare 200 elever hade uppåt 25 procents frånvaro.

– Då är man inte mycket i skolan, säger Filip Wiljander.

Biträdande rektor Maria Trygger betonar att frånvaron kan bero på allt från långresor och benbrott till skolk och att föräldrar inte vill att barnen ska gå skolan.

Större behov

Det skolsociala teamet hoppas kunna hjälpa tio elever under projekttiden fram till 31 mars.

– Behovet är större än så. Vi kommer inte att hinna hjälpa alla som behöver hjälp, säger Isabelle Lanér.

Filip Wiljander skissar tillsammans med övriga Allianspolitiker på nästa års budget som ska presenteras i november. Men han vill avvakta och se hur framgångsrikt det skolsociala teamet är innan han lovar en fortsättning eller utökning. Han betonar också fördelarna med att inte starta skolsociala team i alla rektorsområden samtidigt.

– Faller det här väl ut är det stor chans att det förlängs och att vi kan göra på samma sätt även i andra rektorsområden. Men om det inte fungerar är det dumt att vi gör samma misstag på flera håll.