JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Okänt vrak från 1700-talet hittat i Nyckelviken

Här syns gångspelet, som är tidstypiskt för 1700-talet och framåt.

Här syns gångspelet, som är tidstypiskt för 1700-talet och framåt.

Rena Mälaren

20230804150954
20230804152745
2023-08-04
15:09
2023-08-04 15:27

Under en dykning efter skräp förra veckan hittade Rena Mälaren något betydligt mer spännande. Ett skeppsvrak. Experter är inkopplade för att analysera fornfyndet.

Förra veckan dök Rena Mälaren som vanligt efter skräp och gifter i vattnet. Utöver 230 kilo bildäck fångade plötsligt ficklampans sken något annat – ett oupptäckt vrak i Nyckelviken. Det 20 meter långa och fem meter breda skeppet kan vara från 1700-talet.

– Det här brukar man inte stöta på så ofta. Man blir förvånad i en så erkänd och utforskad vik, säger Fredrik Johansson, Rena Mälarens grundare.

Han hittade det orörda skeppsvraket vid en brant klättervägg.

– Där ligger man i lä där från de flesta vindar.

Det är det andra vraket Fredrik hittar och han tycker sig kunna se att det här är en äldre byggnadsteknik.

Skrovet är klinkbyggt, en nordisk teknik som kan spåras tillbaka till vikingatiden. Det som utmärker tekniken är att bordplankorna i skrovet läggs omlott. Klinkbåtstraditionen skrevs in på Unescos lista över mänsklighetens immateriella kulturarv för knappt två år sedan.

Fyrkantigt järn

Marco Ali är marinarkeolog för VRAK, Museum of Wrecks. När han tittar på bilderna av vraket är det gångspelet, det som ofta användes förr för att vinscha upp ankaret på fartyg, som fångar hans öga.

– Det ser ut att vara fyrkantigt med järn runtomkring. Det är något som är typiskt för 1700-talet och framåt. Man använde det även på tidiga 1900-talsskepp men då ska det vara lite mer järnbeslag på det.

Här syns gångspelet, som är tidstypiskt för 1700-talet och framåt.

Här syns gångspelet, som är tidstypiskt för 1700-talet och framåt.

Rena Mälaren

Utöver gångspelet ser han bara däcksbalkar och stavknän på bilderna, vilket inte ger så mycket information om skeppets historia.

– Däremot kan man se att det inte är ett medeltida vrak.

Kostar väldigt mycket och är väldigt svårt

Hittas hundratals vrak

Östersjön är ett av de vraktätaste områdena i hela världen, säger Marco Ali, och hundratals vrak hittas hela tiden. Statens maritima och transporthistoriska museer, som VRAK ingår i, får in färre anmälningar nu för tiden eftersom många av vraken som hittas av sportdykare redan är kända. Trots det är det inte så troligt att man kommer titta närmare på Rena Mälarens fynd.

– Det är kul när det hittas nya vrak men oftast är det inget speciellt.

Dessutom undviker man att ta upp vrak.

– Ska man göra det så ska man ha bra anledning och en bra konserveringsplan, vilket kostar väldigt mycket och är väldigt svårt. Vi måste vara säkra på att det här föremålet kan hålla i 500 år för framtida forskning.

Det är Länsstyrelsen som beslutar om vad som ska göras med upphittade vrak.

Marco Ali, marinarkeolog för VRAK, Museum of Wrecks.

Marco Ali, marinarkeolog för VRAK, Museum of Wrecks.

Privat

Lämnar inte allt

Även om vraken mår bättre under vatten så finns det tillfällen då man frångår den principen.

– Antingen kan det finnas en spännande historia bakom vraket eller så är det på något sätt skepptekniskt intressant. Vi lämnar såklart inte allt på botten. Om man skulle hitta ett vikingaskepp så skulle alla bli eld och lågor och då skulle man påbörja ett forskningsprojekt.

Nu för tiden behöver man inte heller ta upp vrak från botten för att kunna visa människor.

– På VRAK till exempel så berättar vi ju dessa historier och tar upp vraken digitalt med hjälp av VR och fotogrammetri. Föremålen är kvar på botten som ett museum som dykare kan besöka, samtidigt som de som inte dyker kan besöka museet.

Tips!

På Riksantikvarieämbetets söktjänst Fornsök finns information om alla kända registrerade fornlämningar och övriga kulturhistoriska lämningar i Sverige, både på land och i vatten. 

Om du zoomar in på Nacka och Värmdös vatten kan du hitta alla registrerade skeppsvrak. Åtminstone sju fartygslämningar finns registrerade i Nyckelviken.

Källa: Fornsök.se

MathildaNilsson
08-550 550 27

Senaste nyheterna

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

Anders Björklund

Ingen rusning till linje 17:s första skolfrukost

Nyheter

Startade i februari ✔ "Vi kommer fortsätta"

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Nyheter

Skanska, Humlegården och Fabege backar ✔ Det händer nu ✔ Kukka-Salam (S) starkt kritisk: "Inte seriöst skött"

Etta.

Etta.

Mikael Andersson

7-årige John fäller allt motstånd

Nyheter

Redan mästare i jiu-jitsu ✔ Planen: "Jag vill bli bäst i världen"

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

20250315093722
20250314105155
2025-03-15
09:37

Utbyggnaden av Mälarbanan genom Solna har kraftigt försenats – och nu drar sig byggarna ur.

Till råga på det måste Solna betala för bakslaget.

Mälarbanan ska byggas ut från två till fyra spår mellan Tomteboda och Ekensbergsvägen, ett komplext bygge där tågen växelvis leds på markspår, i tunnel och tråg.

Utmed de nya spåren i Solna planeras för 1 400 bostäder och 85 000 kvadratmeter kontor.

Men alltihop har försenats kraftigt, nu nämns 2042, som tidigast, kunna vara året då rälsen är färdig och husen kan byggstarta. Men det kan dröja till 2045.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

AIX Arkitekter

Förseningen får nu ytterligare konsekvenser.

Samtliga tre exploatörer, Skanska, Fabege och Humlegården, som Solna stad haft principöverenskommelser och detaljplanerat med sedan 2021, drar sig ur projektet på grund av förseningarna.

– Det är svårt för byggföretagen att ha en så lång tidshorisont, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S).

"Inte seriöst"

Kritiken riktas åt annat håll.

– Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela stockholmsregionens utveckling.

Är du orolig för att det blir svårt att hitta andra som vill bygga?

– Nej. Det som är planerat och förberett kommer att bli av. Det är ett jätteattraktivt område och ett efterlängtat projekt där vi bygger bort barriärer i stadsmiljön. När vi närmar oss byggstart kommer det finnas flera aktörer som vill bygga.

Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år.

Hon säger att Skanska, Fabege och Humlegården kan bli aktuella på nytt. Att de valt att inte förlänga principavtalen med staden betyder att de avsagt sig exklusiviteten till att exploatera och planera ihop med staden.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Mikael Andersson

Splittar notan

Byggföretagen och Solna ska nu splitta notan för detaljplanearbetet jämnt mellan sig. Det betyder cirka 3,4 miljoner kronor för Solna, en kostnad som annars byggherrarna skulle tagit. Men det handlar inte om någon förgäveskostnad för staden, säger Sara Kukka-Salam.

– Det har lagts ned mycket tid och pengar, men vi kommer att använda materialet och utredningarna behövde göras ändå.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mostphotos

Även Trafikverket beklagar förseningarna.

– Det är allt annat än önskvärt läge, säger Erik Lundman, projektchef för Mälarbanan.

Förseningarna förklaras främst av projektets komplexitet, Trafikverket och kommunerna missbedömde tidsåtgången och underskattade svårigheten att få alla nödvändiga tillstånd på plats, menar han.

Som exempel krävdes 25 dispenser bara för att få plats med spår och tunnel i stadsmiljön, säger Erik Lundman, som inte känner igen bilden av att Mälarbanan skulle ha prioriterats ned – tvärtom.

– Det är ett riksintresse för infrastrukturen, det finns inget som är högre på agendan. 

Så byggs spåren ut i Solna

Vad? Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår. En ny pendeltågsstation är tänkt att anläggas intill Huvudstagatan.

Hur? Mellan Ekensbergsvägen och Frösundaleden förläggs järnvägen i så kallade tråg. På sträckan Frösundaleden-korsningen Nybodagatan/Ankdammsgatan omsluts spåren av en 25 meter bred och åtta meter hög kapsel i marknivå.

När? Efter en lång byggpaus återupptas de fysiska arbetena under 2026. Tidsplanen är nu färdiga spår 2042-2045.

Källa: Trafikverket, Solna stad

AnnaWachenfeldt
08-550 551 51