– Det skulle vara jättebra och verkligen förkorta tiden till pendeltåget. Vi har räknat ut att vi har 750 meter extra. Det är bra att röra på sig men när man ska till pendeln så vill man ju bara dit så snabbt som möjligt, säger Sadia Lasfirare.
Hon bor uppe på höjden i Vega och har precis tagit sig ned för den numera upptrampade genvägen ner till pendeltåget.
– Det är många som bor där uppe och det skulle spara tid och göra det enklare, säger Diana Janco Karlsson på perrongen.
Sadia Lasfirare hoppas att förslaget om en ny entré i Vega ska bli verklighet.
Mikael Andersson
Når inte upp till kraven
I mars gav kommunstyrelsen grönt ljus till ett medborgarförslag om en ny, nordlig pendelentré i Vega. Sedan dess har man fört en dialog med Region Stockholms trafikförvaltning om saken men fått nej.
Än så länge menar trafikförvaltningen att Vega inte uppfyller kraven för en ny entré.
Minst 9000 passager per dygn krävs, varav hälften använder den nya entrén, för att en ny ska byggas. I fjol hade Vega 3000 passager per dag enligt regionen.
Men antalet passager har ökat successivt sedan stationen öppnande 2019.
Belen Medina, som bott i Vega i fyra månader, tycker att en ny uppgång skulle underlätta. "Det kan vara lite trångt på kvällarna", säger hon. Flera som Mitt i pratar med tycker även att det är svårt för de med barnvagn eller rörelsehinder att ta sig ned till stationen.
Mikael Andersson
Enligt Elin Lindström, presskommunikatör på regionen, har Vega vuxit i takt med att resmönster förändras och fler jobbar hemma.
"I det tuffa ekonomiska läge som kollektivtrafiken har måste vi prioritera våra insatser där de behövs allra mest och i nuläget motiverar inte resenärsunderlaget ett sådant projekt. Det vore att frångå våra riktlinjer, som ju finns för att fördela våra skattepengar på ett rättvist sätt över hela länet", skriver hon till Mitt i.
En motion från Sverigedemokraterna, om att bygga en ny uppgång, har fått grönt ljus i kommunstyrelsen och kommunen ska fortsätta bevaka frågan.
– Det behövs för att man bygger ut Vega och det blir mer och mer bostäder där uppe på höjden. Det ska vara enkelt att åka kommunalt och det här skulle öka antalet resenärer, säger Christian Lindefjärd (SD).
Han är förvånad över att stationen åtminstone inte byggdes direkt med en andra, obemannad, uppgång likt den i Handen.
– Om vi pratar om den här uppgången nu kommer den inte vara klar förrän om tio år. Då kommer det att finnas underlag för den, säger han.
SD har även lämnat in en motion till regionen.
Madeleine Trygg ser både för- och nackdelar med en ny entré i Vega.
Mikael Andersson
Medborgarförslag om trappa
Ett annat medborgarförslag som kommit in är att anlägga en trappa eller gångväg upp till höjden intill pendeltågsstationen. Anledningen är att öka framkomligheten och korta sträckan upp på höjden vid Vardövägen och Barents väg.
I dag genar många Vegabor upp för den lilla stigen upp på höjden.
Mikael Andersson
Madeleine Trygg besöker barn och barnbarn som bor uppe på höjden flera gånger i veckan. Hon tycker att en trappa skulle vara bra, men ser då att det kan bli problem med att den måste underhållas och kan bli för halt. Hon använder i dag genvägen.
– Det blir så långt att gå annars. Men det blir ju också ökad trafik dit upp med en ny entré så det är både positivt och negativt, säger hon.
Ingrid Engström däremot går omvägen upp till Barents väg när hon ska hem till sin särbo
– Jag har inte vågat gå genvägen. Jag har en skada i armen och ramlar jag så kanske det går upp.
Ingrid Engström brukar gå den långa vägen runt i Vega, i stället för att gena upp för backen.
Mikael Andersson