Under delar av Lillhagsparken löper nästan en kilometer kulvertar. De användes främst av anställda vid det psykiatriska sjukhuset som brukade finnas här, för att transportera mat och tvätt till exempel. Men även patienter som skulle lobotomeras kördes via gångarna, berättar Lillhagsexperten Christer Andersson från Medicinhistoriska museet.
– Den operationssalen låg i administrationsbyggnaden. Man rullade sängarna via kulvertarna och tog hissen upp, säger han.
På vissa platser är tunnlarna dessutom utsmyckade av före detta patienter, vars terapi delvis bestod av en omfattande konstundervisning. Några blev relativt kända under namnet Lillhagenmålarna.
– De lärdes upp av konstnärer och vissa blev rätt etablerade, berättar Christer Andersson.
Kan fyllas igen
När området nu ska renoveras och bebyggas uppstår frågetecken kring tunnlarna. Det handlar exempelvis om vilken belastning de tål och hur de ska synkas med el- och vattenledningar som ska kopplas in. Lillhagens sjukhusområde var nämligen aldrig anslutet till det kommunala nätet utan hade ett eget system.
Vissa tunnlar kanske fylls igen, enligt fastighetskontorets projektansvarige Hans Johansson.
– Det kan bli aktuellt, men det är något vi får titta närmare på. Det hänger samman med hur vi kommer hantera ledningsfrågorna, vissa delar behöver vara kvar, säger han.
Utmaningarna radar upp sig
Förutom tunnelbygget har exploatörerna flera andra utmaningar i området. Den omgivande parken innehåller flera träd som ska bevaras och eventuellt en skyddsvärd art av hackspett.
Där ligger också ett hospice vars verksamhet ännu inte hittat någon ny adress och Backatorp IF:s fotbollsplan som behöver maka på sig.
Dessutom är området litet i förhållande till antalet verksamheter och verksamma.
– Vi måste verkligen tänka noga på hur vi samordnar allt mellan olika parter, säger Hans Johansson.
Läs mer om Lillhagen här:
GöteborgDirekt avslöjar: Lillhagens bortglömda skatt
Fornlämningar hittade på Lillhagen
Lillhagen söker nya boende