”Kan bara intyga att det är ett ökande problem med tung trafik över bron”, skriver en kvinna som bor i vid Pålsundsbron och därför har full koll på all brotrafik.
”Häromdagen blev jag alldeles förskräckt när en långtradare dundrade över i mer än 30 km/h”.
”Det här har ökat senaste månaderna. Tror att man ger varandra tips om "bättre" färdvägar eller så blir det en tidsvinst via Google maps. Mycket bekymmersamt för den här sårbara bron”. tillägger hon.
SL-bussar på tur undantagna
För två veckor sedan berättade Mitt i om den tunga trafiken på Pålsundsbron mellan Vaxön och Tenö/Bogesund. Problemet är inte nytt. Redan 2013 skrev Mitt i om trafikbolaget Arriva som då bröt mot reglerna genom att både köra för fort och använda för tunga bussar på bron. Men sedan dess verkar problemet inte ha minskat utan snarast ökat.
Vid bron är det tydligt skyltat att fordon som passerar bara får väga max 3,5 ton.
Undantaget är SL-bussar på 17 ton som får passera på sina turer åtta gånger per dygn. Maxhastigheten för all trafik är 30 km/timmen.
Ändå passerar ofta betydligt tyngre fordon, som den femaxlade lastbil på uppskattningsvis minst 35 ton som Vaxholmsbon Björn Enström fotade i vintras.
Vägbeläggning på bron sliten
Apropå de bussar, utöver de tillåtna, som ibland passerar bron kommer en läsare med inspelet att SL ju måste få linjeutbilda de förare som ska köra på linje 681.
Och tillägger: ”med korta bussar förstås, men ändå”.
En annan läsare undrar över anledningen till att kommunen ansvarar för bron och inte Trafikverket.
Pålsundsbrons skick har inspekterats och setts över av kommunen åtminstone 2009, 2013, 2023 och 2024.
Kommunens nuvarande bedömning är att bron med löpande besiktning och underhåll kommer att hålla till 2032.
Enligt kommunen underhållsplanering från slutet av förra året kommer den att ”behöva en mer omfattande beläggningsåtgärd inom en snar framtid för att ytterligare livstidsförlänga anläggningen”.